صداوسیما زیان‌ده است

سه شنبه،۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴

معاون رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بنابر قانون شرکت‌های زیان ده باید ظرف دو سال تعیین تکلیف شوند برای مثال صدا و سیما و آب و فاضلاب زیان‌ده هستند ولی نباید در نمایش این موضوع اغراق شود چون دچار مشکل می‌شوند، باید با کمیسیون تلفیق به راهکاری برسیم که طبق قانون دچار تزلزل نشوند.

صداوسیما زیان‌ده است

حمید پور محمدی معاون رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس ضمن اشاره به بودجه شرکتهای دولتی گفت: سازمان برنامه، درباره بودجه شرکت‌های دولتی ۷۲ هزار صفحه اطلاعات به مجلس داده که به دیوان محاسبات نیز تقدیم شده  است؛ این اقدام به عنوان کار اولیه خوب است امیدواریم برای سالهای آتی با کمیسیون برنامه و مرکز پژوهش‌ها گام‌های بهتری برداریم همچنان که امسال علاوه بر ارائه لایحه بودجه در زمان مقرر، گزارش بودجه شرکت‌ها نیز یک ماه زودتر داده شده است.

وی افزود: در خصوص زیان ده بودن شرکتهای دولتی، سازمان برنامه تلاش کرد که این موضوع را شفاف کند در این راستا تعداد شرکت‌های زیانده از ۶۹ شرکت به ۱۰۴ شرکت نمایش داده شد، بنابر قانون شرکت های زیان ده باید ظرف دو سال تعیین تکلیف شوند برای مثال صدا و سیما و آب و فاضلاب زیان‌ده هستند ولی نباید در نمایش این موضوع اغراق شود چون دچار مشکل می‌شوند، باید با کمیسیون تلفیق به راهکاری برسیم که طبق قانون دچار  تزلزل نشوند.

معاون رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: حقوق شرکت‌های دولتی همچون کارکنان دولت ۱۵ درصد رشد دارد؛ شرکت‌های دولتی اجازه ندارند که علاوه بر این میزان، رشد حقوق داشته باشند، ما امسال گزارش وضعیت شرکت‌هایی را که دولت کمتر از ۵۰ درصد در آن سهام دارد به مجلس ارائه داده ایم که این علاوه بر وضعیت شرکت‌هایی است که دولت در آن ۵۰ درصد بیشتر سهام دارد.

پورمحمدی در خصوص ارائه گزارش بودجه مناطق آزاد به مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه شرکت‌های دولتی ۱ هزار و  ۴۸۰ هزار میلیارد تومان است که این شامل بودجه ۳۸۲ شرکت بوده که ۱۰۴ شرکت زیان ده هستند.

وی همچنین با اشاره به درآمدهای حاصب از افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: این موضوع را ضمن تبصره ۱۴ مربوط به یارانه‌ها پیش بینی کرده ایم؛ از سال اول اجرای قانون هدفمندی چون منابع کفاف هزینه ها را نمی‌داد مجلس بر این نظر بود که در بودجه سنواتی این موضوع پیش بینی شود تا منابع فرآورده‌ها هم در آن حساب شوند.

معاون رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: میزان مالیات شرکت‌های دولتی ۵۷۰۰ میلیارد تومان و سود آنها ۱۲ هزار میلیارد تومان است این شرکت‌ها در سال آینده ۲۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می‌کند قرار است  که آنها اقتصاد را پیش ببرند؛ بسیاری از زیان‌های این شرکت‌ها ناشی از تکالیفی است که در بودجه می‌آید اما منابعی برای اجرای این تکالیف پیش بینی نمی شود.