سردیس سرباز هخامنشی در موزه مشاهیر برج میلاد

چهارشنبه،۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸

آیین رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه مشاهیر برج میلاد با حضور شهردار تهران، معاون وزیر میراث فرهنگی و مدیران شهری و اعضای شورای شهر تهران برگزار شد.

سردیس سرباز هخامنشی در موزه مشاهیر برج میلاد

پیروز حناچی شهردار تهران در این مراسم که در برج میلاد برگزار شد، ضمن تقدیر از مسئولان وزارت میراث فرهنگی و برج میلاد برای فراهم کردن فضایی برای نمایش و یادآوری تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین گفت: پارسه یا پاسارگاد و پرسپولیس در تاریخ هرودوت تحت عنوان غنی‌ترین شهر زیر آفتاب یاد شده است. این سازه در زمان خود بدون شک یکی از عجایب بشری بود که ساخت آن حدود ٢٠٠ سال طول کشید.

حناچی تصریح کرد: سیستم ساخت و حمل سنگ‌های این سازه از معادن دوردست نیز خود ماجرای گسترده و پیچیده‌ای است؛٣٠ قوم در آن دوران تحت حاکمیت هخامنشی زندگی می‌کردند. انواع این اقوام را هم در نقوش برجسته تخت جمشید به عیان می‌توان دید، حتی رنگین‌پوستان آفریقایی در آن قابل تشخیص هستند.

شهردار تهران گفت: یکی از عجایب تخت جمشید این است که برای هزاران سال بعد ساخته شد و برای این ادعا نیز ادله محکم وجود دارد. در عمق یک متری کاخ آپادانا چهار لوح کشف شد که محفظه‌های سنگی داشتند و چگونگی ساخت تخت جمشید کاملاً در آن‌ها توضیح داده شده و این لوح‌ها به طور ایمن مدفون شدند.

حناچی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی زمانی که در تپه‌های عباس آباد «شهستان» بنیان گذاشته می‌شد، یک لوح نیز به تأسی از همین اقدام در آن جا دفن شد، عنوان کرد: آثار مکتوبی که از ۵٠٠ سال قبل از میلاد مسیح داریم بسیار بیشتر از آثار ۵٠٠ سال بعد از میلاد مسیح است. مرحوم علامه طباطبایی معتقد بود شخصیت مجهول ذوالقرنین همان کوروش هخامنشی است و ادله تاریخی نیز برای آن ذکر کرد. «وی معتقد بود کوروش از بین شاهان هخامنشی با نشانه‌های ذوالقرنین منطبق‌تر بوده است.»

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: اسنادی از وجود مدیران زن در تخت جمشید در دست داریم که به عنوان مثال نشان می‌دهند زنان آبستن حقوق بیشتری برای کار می‌گرفتند. جالب این‌جاست که با وجود تکریم زنان، هیچ تصویری از آن ها در نقوش برجسته تخت جمشید موجود نیست. این نشان‌دهنده تفاوت میان فرهنگ شرق و غرب است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه آنچه امروز برای دیدن آن به اینجا آمده‌ایم تنها یک قطعه بسیار کوچک از آن شاهکار انسانی است، خاطرنشان کرد: معتقدم حکومت هخامنشی با تسخیر قلب‌ها بود که توانست حاکمیت قدرتمندی داشته باشد چرا که کسی نمی‌تواند با زور و اسلحه، قدرت خود را ماندگار کند.

تشکر مسجد جامعی از ظریف برای بازگشت سرباز هخامنشی

همچنین در این مراسم احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران گفت: کاش دختر هفت هزار ساله مولوی را هم کسی ربوده بود تا این قدر مورد احترام قرار گیرد. وقتی این دختر پیدا شد ما گفتیم سایتی ویژه در منطقه مولوی درست شود که محرک فرهنگ و ظرفیت‌های گردشگری آن محله شود. اما آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشد در حالی که در کشورهای دیگر درباره رنگ مو و چشم او مقالات زیادی نوشته اند.

وی افزود: ما باید به آنچه الان داریم بیشتر ارج بنهیم. آن دختر تهرانی در مولوی می توانست منشاء تحول در مشاغل شود و می توانست به توسعه گردشگری و توجه به میراث فرهنگی کمک کند. اما از آنجا به موزه ملی منتقل شد.

مسجد جامعی در ادامه به نقش برجسته سرباز هخامنشی اشاره کرد و گفت: شما در آرایه های این سرباز شاهد یک نظم و سلسله مراتب هستید و این نشان می‌دهد که اوج هنری را داشته است.

وی در پایان از مسئولان وزارت امور خارجه و شخص جواد ظریف به خاطر تلاش برای بازگرداندن این اثر تشکر کرد.

 سرباز هخامنشی از اعماق تمدن  این سرزمین برگشته است

مجتبی توسل مدیرعامل برج میلاد نیز در مراسم رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی با اشاره به این نقش برجسته گفت: این نقش برجسته سربازی است که از اعماق تمدن این سرزمین برگشته و به جرم غنا و تمدن و هنر و توانمندی های سرزمینش به اسارت رفته بود و بعد از 80 سال به موطن خود برگشت و امروز در بنایی که نشان و نماد توانمندی مهندسان ایران امروز است این سرباز جای گرفته. این اتفاق فکر می کنم اتفاق مبارکی باشد و خدا را شکر که این توفیق را یافتیم و از همه عزیزانی که ما را در انجام این امر یاری کردند سپاسگزارم.

امیدوارم ساختمان میدان مشق به زودی تبدیل به موزه شود

در این مراسم محمد حسن طالبیان – معاون وزیر میراث فرهنگی – هم گفت: تعداد زیادی از این قطعات به تاراج رفته است و در آینده احتمالا تعدادی دیگر از این قطعات به کشور برخواهد برگشت. من سال‌ها در تخت جمشید مدیر بودم و ان‌شاءالله این سرباز بعد از سفر به استان‌های مختلف به تخت جمشید می‌رود.

وی با تشکر از حناچی برای فعالیت‌های فرهنگی در تهران تصریح کرد: تهران بیش از کارهای سخت افزاری نیازمند کارهای فرهنگی است. امیدوارم ساختمان میدان مشق هم به زودی به موزه تبدیل شود.

جبرئیل نوکنده رییس کل موزه‌های ایران از دیگر سخنرانان این مراسم بود که از همکاری مشترک بین موزه ملی ایران و موزه مشاهیر برج میلاد تقدیر کرد و گفت: این نقش برجسته مربوط به سده پنجم پیش از میلاد است. نشانی از شکوه فرهنگ و هنر و تمدن غنی دوره هخامنشی که یکی از باشکوه ترین آثار است.

وی افزود: این اثر با آن که از سرزمین اصلی دور شده بود در کشورهای دیگر جهانیان را با فرهنگ آشنا ساخته و مایه مباهات این سرزمین بوده است. این نقش برجسته هخامنشی اثری ملی متعلق به مردم ایران است و مقرر شد این اثر برای بازدید مردم فرهنگ دوست در شهرهای مختلف نمایش داده شود.

در این مراسم محمدرضا کارگر مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی و گدشگری نیز با اشاره به سوابقی از تخت جمشید و آثار بجامانده از آن دوره بر بهره گیری از جلوه‌های فرهنگی آن تاکید کرد و گفت: بهترین مسیر برای باور پذیری اثبات هویت بازسازی تاریخی از آثار بجامانده است امروز موزه‌ها صادقانه با ما صحبت می‌کنند و اسناد موزه باورهای متقن و غیرقابل انکار هستند.

در این مراسم علاوه بر مقاماتی از شهرداری و میراث فرهنگی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، سیف الله صمدیان، عبدالجبار کاکایی و  سفرای سوئیس و کرواسی هم حاضر بودند.

بر اساس گزارش روابط عمومی برج میلاد، این نقش برجسته از امروز 27 آذرماه به مدت یک ماه در موزه مشاهیر برج میلاد به نمایش عمومی گذاشته شده است.