سومین استیضاح در تاریخ ایالات متحده

جمعه،۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲

ترامپ سومین رئیس جمهور در تاریخ آمریکاست که استیضاح او توسط نمایندگان مردم این کشور تصویب شده است.

سومین استیضاح در تاریخ ایالات متحده

به گزارش سی ان ان، مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در دست دموکراتهاست، با نقد رقتار ترامپ در ماجرای رسوایی مربوط به اوکراین با محوریت دو اتهام سوء استفاده از قدرت و فراهم کردن زمینه دخالت خارجی در انتخابات ریاست جمهوری و نیز کارشکنی بر سر تحقیقات مجلس نمایندگان جهت پیشبرد طرح بازخواست رسمی از رئیس جمهور، طرح استیضاح وی را تصویب کردند. در عین حال با وجود تصویب استیضاح، رئیس مجلس نمایندگان از ارسال این مصوبه به مجلس سنا برای پیگیری آن خودداری ورزیده و چنین اقدامی را به مشخص شدن طرز برخورد سنا با این پرونده موکول کرده است.

ترامپ نیز دیروز در واکنش به این تصمیم، گفت که دموکرات ها در پی فرار از پیگیری محاکمه هستند و خود او محاکمه فوری را می خواهد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، خواستار آن شده است تا مصوبه مجلس نمایندگان آن کشور برای پیگیری عدم کفایت او هرچه زودتر به اجرا گذاشته شود. آقای ترامپ در توییتر خود نوشته است که مدارک دموکرات ها برای پیگیری طرح عدم کفایت رئیس جمهوری "صفر" است و خواسته است که روند محاکمه او در مجلس سنا فورا به جریان افتد. به گفته او، دموکرات ها به دنبال راه فرار از پیگیری روند محاکمه او هستند.

رئیس جمهوری آمریکا در توییتر نوشته است: "بعد از اینکه دموکرات ها برای من حق برخورداری از هیچگونه رویه جاری در کنگره را منظور نکردند، حالا می خواهند به سنا بگویند که کار محاکمه را چه طور پیش ببرد. عملا شواهد آنان صفر است و هیچوقت دنبال این کار را نخواهند گرفت. آنها دنبال راه فرار هستند. من خواستار محاکمه فوری خودم هستم." او گفته است که دموکرات ها در حالی در صدد توسل به پیگرد رئیس جمهوری هستند که "حتی یک مورد تخلف و جرم را نتوانسته اند به طور مستند مطرح کنند." ترامپ گفته است که مواردی که حزب دموکرات به عنوان جرم مطرح کرده و بر اساس آنها به دنبال پیگرد اوست، واقعیت ندارد و جرمی به وقوع نپیوسته است.

این هفته مجلس نمایندگان آمریکا که حزب دموکرات در آن اکثریت دارد، طرح پیگرد رئیس جمهوری به اتهام سوء استفاده از قدرت و مانع تراشی در راه انجام وظیفه کنگره را تصویب کرد. هیچیک از نمایندگان حزب جمهوریخواه - حزب رئیس جمهوری - به این طرح رای مثبت نداد. نانسی پلوسی در جلسه استیضاح، ترامپ را تهدیدی دائمی برای ایالات متحده آمریکا دانست.

جناح دموکرات در مجلس نمایندگان آقای ترامپ را متهم کرده که کوشیده بود با وارد کردن فشار بر دولت اوکراین، آن را وادار کند در مورد اتهام تخلف مالی توسط فرزند جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق، تحقیقات کند. آقای بایدن از داوطلبان نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آینده و رقیبب احتمالی آقای ترامپ است.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان از حزب دموکرات - اکثریت حزب دموکرات در مجلس نمایندگان باعث تصویب طرح پیگرد رئیس جمهوری شد.

همچنین، مجلس نمایندگان گفته است که خودداری رئیس جمهوری از دادن اجازه به کارکنان دفتر ریاست جمهوری برای حضور و ادای شهادت در برابر کمیته تحقیق در مورد این ماجرا به معنی مانع تراشی در راه انجام وظیفه قانونی کنگره بوده و به نوبه خود جرم بوده و باعث سلب صلاحیت رئیس جمهوری می شود.

طبق قوانین ایالات متحده، روند رسیدگی به تخلفات رئیس جمهوری با ارائه طرحی در مجلس نمایندگان برای سلب صلاحیت از او آغاز می شود. در صورت تصویب این طرح، موضوع در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و مجلس سنا مورد رسیدگی قرار می گیرد. در این جلسه، مجلس نمایندگان عملا نقش دادستان را دارد و اتهامات علیه رئیس جمهوری را مطرح می کند و شواهد و مدارک خود را ارائه می دهد. نمایندگان مجلس سنا نیز در واقع نقش قاضی این پرونده را برعهده می گیرد.

در پایان مذاکرات دو مجلس، نمایندگان مجلس سنا در مورد سلب صلاحیت رئیس جمهوری رای گیری می کنند. در صورتی که دو سوم سناتورها رئیس جمهوری را فاقد صلاحیت بدانند و به عدم کفایت او رای دهند، رئیس جمهوری از سمت خود خلع می شود و معاون رئیس جمهوری برای بقیه دوره وظایف او را برعهده می گیرد.

رهبر جناح جمهوریخواه در سنای آمریکا گفته است که هنوز مشخص نیست که حزب دموکرات در نظر دارد پرونده پیگرد رئیس جمهوری را به چه صورتی پیگیری کند. به گفته او، مشکل اصلی دموکرات ها، نداشتن شواهد و مدارک کافی برای اثبات اتهام علیه آقای ترامپ است.

در تاریخ ایالات متحده، 2 مورد معدود از پیگرد رئیس جمهوری وجود داشته اما در هیچ موردی به برکناری او منجر نشده است.  پیش از این اندرو جانسون در سال ۱۸۶۸ و بیل کلینتون در سال ۱۹۹۸ که هر دو از حزب دموکرات بودند، استیضاح شده بودند. استیضاح به معنای برکناری وی از سمت ریاست جمهوری نیست. برکناری از قدرت نیازمند رای دو سوم نمایندگان مجلس سنا است.

دلیل استیضاح ترامپ

دلیل استیضاح ترامپ، افشای درخواست رئیس‌جمهور آمریکا از همتای اوکراینی‌اش برای کمک به پیشبرد تحقیقاتی با هدف آسیب زدن به اعتبار «جو بایدن» نامزد پیشتاز دموکرات‌هاست. این روزها فضای سیاسی آمریکا به شدت تحت تأثیر پرونده‌ای قرار گرفته است که جدی‌تر از هر زمان دیگری، آینده سیاسی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و حلقه نزدیکان او از جمله، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور، «مایک پامپئو» وزیر خارجه، «ویلیام بار» دادستان کل و «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ را در معرض خطر قرار داده است. افشاگری یک مأمور مخفی «سیا» (آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا) که ظاهرا برای نظارت بر عملکرد اعضای ارشد دولت در کاخ سفید گماشته شده بود، حالا روشن کرده است که ترامپ با هدف بی‌اعتبار کردن «جو بایدن» رقیب بالقوه‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی، از اختیارات رئیس‌جمهور و روابط خارجی آمریکا سوء استفاده کرده است.

آنطور که متن مکالمه ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نشان می‌دهد، رئیس‌جمهور آمریکا از همتای اوکراینی خود خواسته پرونده قضایی علیه هلدینگ «بریسما» را که «هانتر بایدن» پسر جو بایدن عضو هیأت مدیره آن است، پیش ببرد. هرچند ترامپ این موضوع را رد می‌کند، اما ظاهرا ترامپ برای تحت فشار قرار دادن کی‌یف، کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را تعلیق کرده و تنها زمانی با پرداخت این کمک‌ها موافقت کرده است که زلنسکی به او اطمینان داده دادستان کل اوکراین پرونده بریسما را پیش می‌برد.هلدینگ بریسما به فساد مالی متهم است و به نظر می‌رسد ترامپ تلاش داشته تا از طریق مفسد نشان دادن فرزند بایدن، شخص بایدن را هم بی‌اعتبار کرده و شانس او برای پیروزی در انتخابات را کاهش دهد.