درخواست رئیس کل از مجمع تشخیص

جمعه،۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴

عبدالناصر همتی از زمان تصدی ریاست بانک مرکزی، ترجیح داده تا حضور رسانه ای حداقلی داشته باشد و با رسانه ای به گفت و گو ننشیند. حتی روابط عمومی بانک مرکزی هم در زمینه اطلاع رسانی در خنثی ترین شرایط نسبت به دوره های قبل قرار دارد

درخواست رئیس کل از مجمع تشخیص

رئیس کل بانک مرکزی ترجیح می دهد اخبار مورد نظر را از طریق اینستاگرام خود به سمع و نظر مردم برساند و از این حیث، متفاوت عمل می کند. تازه ترین پست رئیس کل بانک مرکزی در اینستاگرام به موضوع رشد اندک اقتصاد و ثبات بازار ارز بر می گردد. نکته مهم تر اما درخواست او از مجمع تشخیص مصلحت برای تصویب دو لایحه از سه لایحه مربوط به پولشویی شده و است. همتی تلویحا با اشاره به تلاش ارزنده بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز، از مجمع خواسته که حقی برای این  نهاد عالی مالی در تصمیم سازی این مساله خطیر داشته باشند.

رییس بانک مرکزی از ثبت رشد مثبت نیم درصدی در نیمه اول سال و برگشت ثبات نسبی بازار ارز خبر داد و از مجمع تشخیص خواست ضرورت تداوم مناسبات بانکی و پولی با تصویب لوایح پالرمو و CFT را در نظر بگیرند.

به گزارش اقتصاد کارا،  عبدالناصر همتی در یادداشتی جدید با عنوان "یک خبر، یک تقدیر، یک نظر" اعلام کرد: خبر خوب و امیدوار کننده! رشد مثبت تولید ناخالص داخلی بدون نفت در ۶ ماه اول سال ۹۸ است. در سه ماهه دوم سال شاهد رشد مثبت ۹.۵ درصدی کشاورزی، رشد مثبت ۰.۴ درصدی گروه صنعت و معدن و منفی ۱.۴ درصدی خدمات بودیم. بنابراین با ثبت رشد مثبت ۰.۶ درصد طی این مدت در مجموع رشد مثبت ۰.۵ درصدی برای نیمه اول سال ثبت می شود. بخش نفت نیز شرایط خاص خود را دارد.

حضور محکم بانک مرکزی و مدیریت اصولی و علمی بازار ارز، یک بار دیگر ثبات نسبی را به بازار برگرداند. از همراهی مردم که فضای لازم به سفته بازان و دلالان را ندادند و همراهی لازم را با بانک مرکزی داشتند قدردانی می کنم.

نظر مربوط است به سرنوشت دو لایحه پالرمو و CFT. یقین دارم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام حتماً حساسیت موضوع ضرورت تداوم مناسبات بانکی و پولی در شرایط تحریم را در نظر می گیرند. بپذیریم که بانک مرکزی در حدی که در این شرایط بسیار سخت و احساس تکلیف دارد، حقی هم در تصمیم سازی داشته باشد.