تمام کالاها باید به سمت نیمایی شدن بروند

شنبه،۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹

سرپرست وزرات جهاد کشاورزی گفت: من هنوز به رغم برخی حرف‌ها به این امر اعتقاد دارم که تمام کالاها باید به سمت نیمایی شدن برود. شاهد هستید از زمانی که گوشت نیمایی شد بازار چقدر آرام گرفت.

تمام کالاها باید به سمت نیمایی شدن بروند

«عباس کشاورز» در نشست هم اندیشی با تولیدکنندگان برتر نهاده‌های کشاورزی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: امروز خوشبختانه هیچ گزارشی مبنی بر گرانی و کمبود نهاده‌ها منتشر نشده است و ما در حوزه بذر، سموم و نهاده‌ها از ذخایر کافی برخوردار هستیم.

وی تاکید کرد که در شرایط تحریم تعامل بیشتری لازم است، چرا که خشونت، ناراحتی و بداخلاقی‌ها در این زمان بیشتر می‌شود و باید مواظب باشیم تحریم‌ها ما را روبروی یکدیگر قرار ندهد.

کشاورز با اشاره به ذخایر کافی در حوزه بذر، کود و آفت‌کش‌ها ادامه داد: همواره توصیه کرده‌ام در زمینه نهاده‌های کشاورزی باید ذخایر کافی داشته باشیم. دولت فقط باید مقررات را رعایت کند و باقی کارها توسط بخش خصوصی صورت بگیرد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به محدودیت‌های تحریم گفت: در شرایط تحریم امید به تولید داخل است. طرف مقابل هر روز یک سناریوی جدید طراحی می‌کند و به همین جهت ما باید آمادگی کامل برای مقابله با آن‌ها را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها تمایل به همکاری با  ایران دارند، افزود: پیچیدگی‌های اقتصاد آن‌ها با آمریکا مانع این کار شده است. پس اگر می‌توانید شرکای دیگری پیدا کنید و واردات را از آنجا انجام دهید. ما نباید به جایی برسیم که بذر گوجه یا بذر هندوانه در کشور نباشد.

کشاورز خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در جلسه بیان کرد: بسیاری از کشاورزها برای ادوات کشاورزی در تنگنا هستند و ما نتوانستیم ارز زیادی به آنها اختصاص دهیم. من از شما درخواست دارم که تعامل و همکاری بین خودتان و کشاورزان را بیشتر کنید و حتی الامکان اقدام به تولید کالاهایی که تا پیش از این وارد می‌کردیم، کنید.

وی با اشاره به اظهارات هفته گذشته خود در اتاق بازرگانی مبنی بر حذف ۴۲۰۰ تومانی بیان کرد: برخی اقتصاددان‌ها سخنان بنده را درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی نقض کرده‌اند؛ اما آن‌ها  جواب این سوال را بدهند اگر ما با ارز دولتی شکر و برنج ارزان وارد کنیم آیا به تولید داخل کمک می‌شود؟

کشاورز بیان کرد: سیاست ما از یک سال و نیم قبل این بوده که کالاهای نهایی با ارز نیمایی وارد شود و ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای واسطه که در تولید مؤثر هستند، پرداخت شود. این اتفاق نیز درباره گوشت، کره، چای و حبوبات افتاد و قیمت گوشت نیز بهبود پیدا کرد.

وی درباره صادرات نهاده‌های کشاورزی گفت: کالایی که به آن ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده نشده باشد، مشروط بر اینکه بازار متعادل باشد اجازه صادرات دارد. چراکه در حال حاضر حمایت از مصرف کننده بر همه چیز ارجحیت دارد.

کشاورز با بیان اینکه نگران از دست رفتن بازارهای صادراتی هستیم، افزود: معتقدیم که علاوه بر تولید باید برای کشور ارزآوری هم داشت. در حال حاضر ذخایر کود ۴۲ درصد بیشتر از به مدت مشابه سال گذشته است؛ همچنین برای بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ برند کودی درخواست ثبت ارائه شده که ۹ هزار و ۷۰۰ برند تاییدیه گرفته‌اند.