نگاهی به وضعیت کار تا سال 2025

شنبه،۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴

مشاغل خدمات تجاری، تعمیراتی، خدمات مربوط به غذا و محل اقامت تا سال ۲۰۲۵ پیشران اشتغال کشورها خواهد بود.

نگاهی به وضعیت کار تا سال 2025

مشاغل آینده در کدام بخش خواهند بود؟ سازمان جهانی کار با توجه به روند فعلی بازار کار، پاسخ این سوال را در بخش خدمات می‌داند.

بخش خدمات از اوایل سال ۲۰۰۰ به بزرگترین کارفرمای جهان تبدیل شد و حالا ۴۹ درصد از اشتغال جهانی در این بخش است.

سهم مردمی که در بخش خدمات کار می‌کنند، از ۲۶ درصد در کشورهایی با درآمد پایین، تا ۷۵ درصد در کشورهایی با درآمد بالا متفاوت است.

از سال ۱۹۹۷ تاکنون، مشاغل خدماتی در بازار(بخش خصوصی) در کشورهایی با درآمد بالاتر از متوسط، دو برابر شده است.

عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و خدمات تعمیراتی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ پیشران توسعه اشتغال در کشورهای در حال توسعه هستند. در کشورهایی با درآمد متوسط و کشورهای توسعه‌یافته نیز انتظار می‌رود که مشاغل در بنگاه‌های معاملات املاک و خدمات تجاری رشد کنند.

همچنین بر اساس آمار سازمان جهانی کار، مشاغل مربوط به محل اقامت و خدمات غذایی نیز در همه‌جای جهان رشد خواهد کرد.

در سطح جهان، زنان با ۵۵ درصد سهمی بالاتر از مردان در بخش خدمات دارند. اما در نگاهی کلی، مشارکت نیروی کار زنان در سال ۲۰۱۸ تنها ۴۸ درصد بوده است در حالیکه مردان ۷۵ درصد مشارکت اقتصادی داشته‌اند.

نمودار زیر از بانک جهانی، تغییر الگوی اشتغال را برای زنان و مردان نشان می دهد؛ بر این اساس نرخ اشتغال زنان در بخش خدمات، در سال ۱۹۹۱، ۳۲ درصد بوده و در سال ۲۰۱۸ به حدود ۵۶ درصد رسیده است. اما از طرف مقابل، اشتغال زنان در بخش صنعت کم شده است. در سال ۱۹۹۱، ۱۸.۷ درصد از زنان کارهای صنعتی انجام می‌دادند که حالا میزان آن به ۱۶.۶ درصد رسیده است.

  •