اشرف غنی در ارگ، ماندگار شد

يکشنبه،۰۱ دي ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸

نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در تاریخ ششم میزان  امسال ( مهر ماه ایران ) برگزار شده بود، بعد از سه ماه امروز در نخستین روز زمستان اعلام شد.

اشرف غنی در ارگ، ماندگار شد

بر اساس اعلام  کمیسیون انتخابات افغانستان محمد اشرف غنی با گرفتن بیشتر از ۹۲۳هزار رای و عبدالله عبدالله با گرفتن بیشتر از ۷۲۰ هزار رای به ترتیب مقام اول و دوم را در انتخابات افغانستان دارند. حوا علم نورستانی، رئیس این کمیسیون گفت: محمد اشرف غنی ۵۰٬۶۴ درصد و عبدالله عبدالله، نزدیک‌ترین رقیب اشرف غنی، ۳۹٫۵۲ آرا را کسب کرده‌اند. آرای سایر نامزدها از جمله گلبدین حکمتیار و رحمت‌الله نبیل زیر ۵ درصد اعلام ‌است.

قرار بود نتایج ابتدایی این انتخابات به تاریخ ۲۷ میزان اعلام شود اما چندین بار به تاخیر افتاد. این نتیجه ابتدایی بوده و نتیجه نهایی بعد از رسیدگی به شکایت‌ها اعلام می‌شود.

کمیسیون انتخابات افغانستان در ابتدا میزان مشارکت را حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود. بعد از بررسی کمیسیون انتخابات حدود یک میلیون رای را باطل اعلام کرد. سطح "آرای معتبر" در انتخابات ۱۳۹۸ ریاست جمهوری یک میلیون و ۸۴۳ هزار رای است. ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله خواهان ابطال ۳۰۰ هزار رای دیگر نیز است که ادعا می‌کند خارج از وقت رای‌دهی یا فاقد معلومات بیومتریکی و یا هم تکراری است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با انتشار اطلاعیه‌ای از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استقبال کرده‌است. این دفتر از طرف‌های دخیل در انتخابات خواسته است تا تعهد خود را برای حفاظت و تکمیل انتخابات و محافظت از درستی مرحله نهایی این روند نشان دهند.

دولتی که طی چهار سال اخیر به ریاست جمهوری اشرف غنی ۷۰ ساله و ریاست اجرایی عبدالله عبدالله ۵۹ ساله در قالب دولت وحدت ملی بر افغانستان حکومت کرده به شدت دچار اختلاف بوده است. این گروه به نسبت سال ۲۰۰۱ و سرنگونی رژیم طالبان با حمله نظامی آمریکا، اکنون مناطق گسترده‌تری را در کنترل دارد.

غنی و عبدالله در انتخابات سال ۲۰۱۴ نیز رقیب اصلی یکدیگر بودند که اختلاف بین آنها ماه‌ها افغانستان را درگیر بحران کرد و هر دو نامزد یکدیگر را به تقلب متهم کردند. سرانجام با مداخله آمریکا و دستیابی به توافق برای تقسیم قدرت میان این دو، بحران فروکش کرد. عبدالله در انتخابات سال ۲۰۰۹ نیز ماه‌ها درگیر بحران انتخاباتی با حامد کرزی بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان که چهارمین انتخابات پس از سقوط طالبان، است ششم مهرماه پایان یافت. در حالیکه از جمعیت ۳۴ میلیونی افغانستان ۹ میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند، اما تعداد بسیار کمتری پای صندوق های رای رفتند. ۳۱ درصد رای‌دهندگان زنان بودند.

گرفتن عکس از چهره برای ثبت نام در رأی‌گیری اجباری است و به همین دلیل به گفته خبرگزاری‌ها بسیاری از زنان ساکن مناطق سنتی افغانستان که بیرون از خانه چهره خود را می‌پوشانند از شرکت در انتخابات خودداری کرده‌اند. انتخابات امسال همچنین در شرایطی برگزار شد که گروه طالبان حملات خود را تشدید کرده است.

تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله با انتشار اعلامیه‌ای، از بروز «تقلب» در این انتخابات سخن گفته و نتیجه و آن را رد کرده است. عبدالله عبدالله، رقیب اصلی رئیس جمهور افغانستان، او را به سوء استفاده از قدرت و استفاده از امکانات دولتی برای کارزار انتخاباتی خود متهم کرده است.

پس از اعلام نتایج، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان که از هم‌پیمانان آقای عبدالله عبدالله در انتخابات است، در صفحه فیسبوک خود نوشت؛ اشرف غنی با ۳۰۰ هزار رای تقلبی، پنجاه و نیم درصد آرا را به دست آورده است. او گفته پس از جدا سازی آرای باطل از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، آرای آقای غنی به پایین چهل درصد خواهد رسید و تیم ثبات و همگرایی پیروز خواهد شد.