قوانین کارآفرینی ما متعلق به ۵۰ سال قبل است!

سه شنبه،۰۳ دي ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱

معاون وزیر کار درآمد حاصل از فروش شرکت‌های دانش بنیان در ایران را بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: نظام اجرایی و حکمرانی کشور وارد دوره کارآفرینی نشده و قواعد و قوانین کارآفرینی ما متعلق به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل است.

قوانین کارآفرینی ما متعلق به ۵۰ سال قبل است!

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در حاشیه سومین کنفرانس ملی کارآفرینی در دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: از نظر ما نظام اجرایی و حکمرانی کشور وارد موج کارآفرینی نشده و علیرغم آنکه از کارآفرینی سخن می‌گوییم در حوزه سیاستگذاری وارد دوره کارآفرینی نشده‌ایم و بسیاری از قواعد و قوانین ما در این حوزه متعلق به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل است.

وی افزود: برای آنکه محوریت نظام حکمرانی را جبران و بر پلت فرم‌ها و اکوسیستم‌ها در رشته‌های مختلف تمرکز کنیم به ایجاد بنیادهای ملی کارآفرینی روی آوردیم که آخرین بنیاد، بنیاد ملی هوش مصنوعی، بلاکچن و اینترنت اشیاء بود و ما کوشش کردیم که در حوزه‌های مختلف اکوسیستم کارآفرینی را فهم کنیم و توسعه بدهیم.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه کارآفرینی 

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در راه‌اندازی این بنیادها گفت: اینکه دست استارت‌آپها را یک به یک بگیریم خوب است ولی معتقدیم در حوزه آموزش و توسعه کارآفرینی باید محوریت کار را به دست بخش خصوصی سپرد و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

منصوری گفت: ما در حوزه تولید محتوا، استارت آپهایی نظیر انیمشین دیرین دیرین داریم و سعی کردیم آن را در جای دیگری توسعه دهیم و لذا در کردستان با استفاده از ظرفیت استان به زبان کردی این انیمیشن را تولید کنیم و با کمک کردن آن درآمد شما افزایش می‌یابد.

فروش ۱۰ هزار میلیارد تومانی شرکتهای دانش بنیان در ایران 

وی از فعالیت ۱۶۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور خبر داد و گفت: درآمدی که این شرکتها از محل فروش دارند بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است و ۵۶ هزار نفر در پارکهای علم و فناوری مشغول کار هستند که ۸۰ درصد آنها کارشناسی و بالاتر و ۲۸ درصد آنها کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

معاون وزیر کار با بیان اینکه نظام آموزش عالی کشور فاصله زیادی با نظام کارآفرینی دارد، گفت: ما در وزارت کار به دنبال این هستیم که به عنوان سیاستگذار، کارآفرینی اختصاصی را نهادینه و برای جبران محدودیتهای پیش رو بر ایجاد اکوسیستم اختصاصی کارآفرینی تمرکز کنیم.

طرح کارورزی از سر گله‌مندی نظام آموزش رسمی اجرا شد

منصوری تصریح کرد: به دلیل گله‌مندی که از نظام آموزش رسمی داشتیم اموری مثل کارورزی را پیشنهاد کردیم. کارورزی بیش از آنکه یادگیری یک مهارت باشد تمرین عملی تجربه کارآفرینی است و در این راستا کار دیگری که آغاز کردیم شروع کارآفرینی از دوره ما قبل مدرسه است تا خلاقیت از آن دوره منتقل و تجربه شود.

به گفته منصوری، مکانیسمی که در حال حاضر وزارت کار در دستور کار دارد متمرکز بر سه حوزه اجرای طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، ایجاد اکوسیستم کارآفرینی تخصصی و شناسایی استعدادها از دوران ماقبل مدرسه است.

وی گفت: متاسفانه در حوزه توسعه کارآفرینی اتفاق مطلوبی رخ نداده و فرصت تجربه کردن را فراهم نکرده‌ایم از این رو امیدواریم با مجموعه اقدامات صورت گرفته در زمینه راه اندازی کافه‌های کارآفرینی، بنیادهای ملی کارآفرینی و آموزش از دوران پیش از مدرسه بتوانیم به توسعه فعالیتهای کارآفرینی و شکوفایی استارت‌آپها کمک کنیم.

همچنین رحیم سرهنگی، مدیرکل توسعه کارآفرین و بهره وری نیروی کار وزارت کار نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به چالش ها و دغدغه‌های کارآفرینان در کشور گفت: بهبود فضای کسب و کار در کشور مستلزم این است که نهادهای مختلف در دولت و بخش خصوصی جمع شوند تا قوانین زائد را از میان برداریم.

وی گفت: در حال حاضر شاخصی به نام بهبود فضای کسب و کار داریم که داستان استارت آپها از آن جدا است چون علاوه بر اینکه فضای کسب و کار آزارشان می‌دهد در شروع هر کار جدید و نوآورانه با مشکل ضعف قوانین روبه رو هستند.

ارتقای رتبه کارآفرینی ایران در جهان از ۸۵ به ۷۲ 

مدیرکل توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت کار در پاسخ به سوال درباره رتبه کارآفرینی ایران درجهان، گفت: شاخص جهانی کارآفرینی ما ۸۵ بود و اکنون به رتبه ۷۲ رسیدیم که این ارتقا به واسطه آموزشها و ورود جوانان به حوزه کارآفرینی است نه به واسطه اینکه اکوسیستم ما در این حوزه بهبود یافته است ولی از حق نگذریم اتفاقات مثبتی در حوزه کارآفرنیی کشور افتاده است و می‌بینیم که در هر حوزه‌ای تعداد خاصی از استارت آپها و کسب و کارهای نوپا شکل گرفته اند. با این وجود بسیاری از همسایگان ما مثل ترکیه در رتبه جهانی کارآفرینی جلوتر هستند ولی ما در سالهای اخیر جزو ۵ کشور اولی بودیم که به یکباره ۱۲ رتبه پیشرفت کردیم.

لزوم اصلاح قوانین مربوط به استارت‌آپها و  کسب و کارهای نوپا

سرهنگی با تاکید بر لزوم اصلاح قوانین استارت‌آپها گفت: اگر ما قوانین و مقرراتی که برای تاکسیرانی لازم داریم تسهیل کنیم ولی آیا این قوانین به درد استارت‌آپهای حوزه حمل و نقل هم می‌خورد؟ طبیعتا نه چون استارت‌آپهای حمل و نقل قاعده و قوانین کسب و کارشان متفاوت است و این دو موضوع به طور کلی از هم متفاوت هستند یکی به واسطه نو بودن فعالیت با قوانین موجود نمی‌خواند و دوم به دلیل بهبود فضای کسب و کار و لذا کسب وکارهای نوپا قوانین مختص به خود را می‌طلبند.