کریستال‌های آبی شهاب سنگ‌ها اسرار خورشید را فاش می‌کنند

سه شنبه،۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷

محققان دانشگاه شیکاگو در کریستال‌های آبی رنگ موجود در شهاب سنگ‌ها، ردپای فعالیت خورشید را در دوران ابتدای شکل گیری آن یافتند.

کریستال‌های آبی شهاب سنگ‌ها اسرار خورشید را فاش می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری اسوشیتدپرس، محققان برای این منظور به سراغ شهاب سنگ هایی رفتند که در موزه تاریخ طبیعی «فیلد» نگهداری می شوند. این شهاب سنگ ها پر از کریستال های آبی رنگی هستند که درون آن ها مواد شیمیایی حاصل از واکنش های دوران فعالیت پرانرژی خورشید از دوران اولیه شکل گیری سیارات منظومه شمسی باقی مانده است. 
شهاب سنگ ها برای مطالعه وضعیت جهان قبل از شکل گیری زمین، بهترین گزینه هستند. این قطعات سنگی شبیه به کپسول های زمان هستند که از ابتدای دوران شکل گیری سیارات از غبار و گاز اطراف خورشید باقی مانده اند. 
خورشید در ابتدای حیات خود بسیار فعال بوده است و مقادیر زیادی از ذرات باردار را در محیط منتشر کرده است. در منظومه شمسی تقریبا هیچ چیز به اندازه ای قدیمی نیست که سرنخی از فعالیت خورشید در آن دوران به دست دهد. اما مواد معدنی موجود در کریستال های آبی درون این شهاب سنگ ها که با عنوان هیبونیت شناخته می شوند، عمر بسیار طولانی دارند و احتمالا اولین مواد معدنی هستند که در منظومه شمسی شکل گرفته است. این کریستال ها که حدود 4.5 میلیارد سال قبل تشکیل شده اند، آثاری از اولین وقایع منظومه شمسی را درون خود جای داده اند. 
این کریستال ها حاوی موادی مانند کلسیم و آلومینیوم هستند که در اثر ذرات باردار خورشید، ساختار آن ها تغییر کرده و اتم های هلیوم و نئون را شکل داده اند. محققان نیز دقیقا به دنبال چنین تغییراتی در ساختار مواد معدنی هستند.