برجام به ایستگاه آخر رسید

يکشنبه،۱۵ دي ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲

شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، یکی از مهم‌ترین اخبار جهان در چند روز گذشته بوده و پس لرزه های فراوانی داشته است.

برجام به ایستگاه آخر رسید

 یکی از تازه ترین اتفاقات، جلسه هیات دولت در واپسین ساعات یکشنبه ۱۵ دی و اعلام پایان تعهدات ایران به توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک است.
در اطلاعیه صادره با اشاره به چهار گام پیشین در کاهش تعهدات، اعلام شده که ایران از این پس تعهدی در میزان سانتریفیوژ ها نداشته و آماده است در صورت انجام متقابل تعهدات کشورهای ۵+۱ به برجام بازگردد.
به گزارش اقتصاد کارا، دولت با صدور بیانیه ای گام پنجم و‌نهایی کاهش تعهدات را اعلام کرد:

جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و از این پس برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت. همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهور اتخاذ کند.

ظریف: به همکاری کامل با آژانس ادامه می‌‌دهیم

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی ایران برطبق پاراگراف ۳۶ برجام است و دیگر هیچ محدودیتی در تعداد سانتریفیوژها نخواهد بود. همه گام‌های برداشته شده در صورت اجرای موثر تعهدات طرف‌های مقابل قابل بازگشت است. ایران به همکاری کامل خود با آژانس ادامه می‌دهد.

برجام به ایستگاه آخر رسید