مطب‌ها به سامانه پرونده الکترونیک سلامت ملحق می‌شوند

سه شنبه،۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت اشاره کرد و گفت: در ابتدای اجرای این طرح، مطب های خصوصی به صورت داوطلبانه وارد پرونده الکترونیک سلامت می شوند.

مطب‌ها به سامانه پرونده الکترونیک سلامت ملحق می‌شوند

علیرضا رئیسی در حاشیه همایش روز جهانی تغذیه با شیر مادر در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، در اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت ابتدا به سراغ مطب‌های خصوصی پزشکان عمومی می‌رویم.
وی اظهار داشت: در این راستا به صورت تشویقی و داوطلبانه با هماهنگی بیمه‌ها این اقدام را انجام دهیم و بر این اساس از اوایل مهرماه این مطب‌ها می‌توانند به صورت داوطلبانه وارد سامانه شوند که ضمن تسریع در رسیدگی پرونده‌ها و نسخه‌ها از برخی مزایای بیمه‌ای نیز برخوردار خواهند شد.
رئیسی با بیان اینکه اجرای سراسری اتصال مطب ها به پرونده الکترونیک سلامت زمان‌بر است، افزود: سامانه های استان‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند و سامانه یکپارچه بهداشت را تشکیل می‌دهند زیرا هدف تکمیل سامانه‌های سطح یک است.
وی گفت: تا پایان مرداد ماه نقص سامانه‌های وزارت بهداشت از جمله سامانه سیب برطرف می‌شود؛ این سامانه نقصی در حوزه گزارش‌گیری داشت که تا پایان ماه جاری برطرف می‌شود. 
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌های لازم برای ترویج تغذیه با شیرمادر ایجاد شود، اظهار داشت: زنان را باید پیش از ازدواج آماده کرد و در مدارس آموزش‌های مرتبط در این زمینه را به آنان ارائه داد.
رئیسی تصریح کرد: بیش از 70 درصد بیمارستان‌های کشور زیرساخت‌های لازم برای بیمارستان دوستدار کودک را دارند و به تدریج همه بیمارستان‌ها باید برای ایجاد این موضوع تلاش کنند. در عین حال تاکید می‌کنم که در 6 ماه اول تولد نوزاد، تغذیه با شیر مادر باید به صورت انحصاری انجام شود و تا دو سال هم همراه با تغذیه تکمیلی ادامه یابد. 
وی با انتقاد از اینکه برخی افراد تمایل دارند تاریخ زایمان نوزادشان را تغییر دهند، توضیح داد: به عنوان مثال برخی والدین بر اساس روز ازدواج یا تاریخ دیگری که مدنظرشان است، زایمان را تنظیم کنند. به همین دلیل مثلا اگر قرار است کودک‌ پانزدهم مهر ماه متولد شود؛ طوری برنامه ریزی می‌کنند که به صورت سزارین نوزاد را در هفتم مهرماه به دنیا آورند تا تاریخ تولد همزمان با روز ازدواجشان باشد.
رئیسی تاکید کرد: این کار فاجعه است و اینطور رفتار کردن با سلامت نوزادان و نسل آینده کشور نگران کننده است.
وی گفت: دستکاری در تاریخ زایمان‌ها، میزان بستری نوزاد در بخش مراقبت های ویژه و حتی مرگ نوزادان را افزایش می‌دهد و باید خانواده‌ها را از این کار منع کرد.