باید از بین اقتصاد دولتی و آزاد یکی را انتخاب کنیم

چهارشنبه،۲۵ دي ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: وقت آن فرا رسیده که پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی تصمیم بگیریم که چه نوع اقتصادی را می‌خواهیم، دولتی یا آزاد؟

باید از بین اقتصاد دولتی و آزاد یکی را انتخاب کنیم

«مسعود خوانساری» عصر چهارشنبه در «سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی» با محوریت گذار به نسل جدید حکمرانی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما اظهار داشت: لازم است که به بخش خصوصی توجه شود و در حکمرانی و سیاست‌گذاری در این راستا گام‌های اساسی و دقیقی برداشته شود.

 وی با بیان اینکه، در سال ۱۳۷۰ بودجه شرکت‌های دولتی یک هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان بود و در بودجه سال ۱۳۹۹ نیز این رقم به یک هزار و ۴۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است گفت: این نشان می دهد که به سمت خصوصی‌سازی حرکت نکرده‌ایم و به‌نوعی در بخش دولتی فقط شاهد پیشرفت بوده‌ایم.

خوانساری اظهارکرد: حکمرانی خوب با تعامل دولت و بخش خصوصی اتفاق می‌افتد و بینش اقتصادی یکی از مسائلی است که در حکمرانی و سیاست‌گذاری‌ها باید توجه شود.

وی همچنین با اشاره به تصویب ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت در سال ۱۳۹۷ و مسائل پیش آمد و بازداشت برخی از مسئولان دولتی و بخش خصوصی، افزود: متاسفانه در بودجه سال ۱۳۹۹ نیز، ارز ۴۲۰۰ تومانی تصویب شده و این فاصله قیمت ارز باعث ضربه زدن به اقتصاد خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: نیاز است که به بخش خصوصی توجه شود و در حکمرانی و سیاست‌گذاری در این راستا گام‌های اساسی و دقیقی برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت تمامی مسائل اقتصادی در کشور را تصدی گری می‌کند، افزود: بنابراین یک دولت بزرگ نمی‌تواند حکمران خوبی باشد، ضمن اینکه ساختار تشکیلاتی و سیاسی کشور دچار مشکل است.

خوانساری همچنین اظهارکرد: در حال حاضر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد و هر نماینده استانی به دنبال اجرای طرح خود است تا اجرا شود. چه تعداد فرودگاه، زمین ورزشی داریم که استفاده نمی‌شود و درآمد دولت برای آنها صرف میشود بنابراین باید حکمرانی خوب در مسایل اقتصادی داشته باشیم.

رییس اتاق بازرگانی تهران در ادامه تاکید کرد: وقت آن فرا رسیده که پس از ۴۰ سال تصمیم بگیریم که چه نوع  اقتصادی را می‌خواهیم، دولتی و یا آزاد

وی همچنین بیان کرد: عمر مدیریت در کشور طولانی است بنابراین اشتباهات زیادی صورت می‌گیرد که این مسئله به طور حتم نیازمند بررسی است.

خوانساری تاکید کرد: مدیریت و حکمرانی بهتر نیازمند آن است که مسوولان از مشاوره افراد متخصص استفاده کنند و دلایل رشد منفی اقتصاد، کاهش درآمد سرمایه کشور را بررسی و آسیب شناسی کنند و حکمرانی صحیح در نظر گرفته شود.