ممانعت از ورود زنان خبرنگار به نشست خبری مولوی هراتی

دوشنبه،۳۰ دي ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳

مولوی مجیب الرحمان انصاری، امام مسجد جامع گازرگاه ولایت هرات با حضور خبرنگاران مرد،  نشست خبری برگزار کرد و از ایجاد نهاد امر به معروف و نهی از منکر و تبلیغات این اداره دفاع کرد.

ممانعت از ورود زنان خبرنگار به نشست خبری مولوی هراتی

او گفت: این نهاد حدود بیست روز پیش کار خود را آغاز کرده و هر روزه صدها نفر برای اعلام حمایت از او و این اداره به دیدارش می‌آیند. ایجاد نهاد امر به معروف و نهی از منکر زمانی جنجال برانگیز شد که تبلیغات این اداره در مورد حجاب زنان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش گسترده کاربران را به دنبال داشت.

مولوی انصاری هراتی تاکید دارد که این نهاد در منطقه "خواجه انصار" عملا شریعت را تطبیق می‌کند اما "فعلا" فعالیت این اداره در سایر مناطق در حد تبلیغات است. او تایید کرد که تاکنون شماری از متخلفین را تنبیه و تادیب و در حد شلاق زدن مجازات کرده‌اند.

در نشست خبری مولوی انصاری به خبرنگاران زن اجازه حضور داده نشد. او در پاسخی به سوالی در این مورد گفت: "من نمی خواهم خواهران ملعبه قرار بگیرند. زنان جایگاه، ارزش و منزلت دارند. اگر اسلام می‌گوید زنان در خانه خود بنشیینند، این تحقیر نیست. این عزت زن است. وقتی نفقه را مرد می‌دهد عزت زن است. وقتی می‌گوید با حجاب بیرون برو عزت زن است... ما گفتیم خواهران نیایند و تشریف نیاورند... همان کارها را که مختص‌شان است و دین تعیین کرده انجام دهند." او گفت که اسلام به زنان اجازه نمی‌دهد که در بین مردان و در کنار مردان حاضر شده و کار کنند.

آقای انصاری اما گفت که در اداره امر به معروف و نهی از منکر او، زنان نیز با شرایطی که دین و قرآن اجازه داده، حاضرند و کار می‌کنند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات در واکنش به اظهارات مولوی انصاری به رسانه‌های محلی گفته که قانون اساسی افغانستان اسلامی است و "اسلام به هیچ وجه به یک نفر اجازه تطبیق حدود را نمی‌دهد." پیشتر مولوی سید محمد شیرزادی، رئیس ارشاد حج و اوقاف هرات به بی‌بی‌سی گفته بود که "دعوت به سوی ارزش‌ها و بازداشتن از مفاسد" کار هر مسلمان است اما اجرای حکم در مسایل جزایی و جرمی کار محاکم ودادگاه‌ها است.