نظام بانکی کشور، گرفتار در بازل ۲

دوشنبه،۳۰ دي ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱

دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران بیان کرد: نظام بانکی ایران استانداردهای بانکداری «بازل دو» را می‌گذراند، در حالی که پاکستان و سایر کشورهای دنیا در حال اجرای بازل‌های ۳ و ۴ هستند.

نظام بانکی کشور، گرفتار در بازل ۲

«پیمان مولوی» در همایش شکل‌دهی آینده سیاست‌گذاری پولی و بانکی بیان کرد: در زمینه مدیریت ریسک نیز تنها یک بانک ایرانی موضوع مدیریت ریسک را مدنظر قرار داده و پیش برده است.

وی با اشاره به گزارشی که در مجامع بانکی دنیا تهیه شده است،‌ گفت: این گزارش مربوط به بانک‌هایی است که هزاران میلیارد دلار سرمایه و دارایی دارند و ارزش آنها از کل اقتصاد ایران بالاتر است. این گزارش بر روی پلت‌فرم‌ها  و بانک‌های قدیمی انجام شده و حرکت آن به سمت بانکداری مدرن نشان می‌دهد که در دنیا در حوزه تأمین مالی چهار تغییر در بخش پرداخت، بازار، مدیریت سرمایه‌گذاری و بیمه و همچنین تأمین مالی به ثبت رسیده است.

مولوی ادامه داد: در ایران ابزارهای پرداخت پیش رفته و هشت میلیون دانلود از روی یک اپلیکیشن پرداخت و تراکنش مالی به ثبت رسیده، اما در حوزه سپرده، جهان با روشی که ایران وام می‌دهد پیش نمی‌رود؛ بلکه تغییرات ساختاری بسیار بزرگی در این حوزه انجام شده است.

به گفته وی، تغییرات به نحوی سریع است که مدیرعامل جی پی مورگان بر این باور است که ظرف چند سال آینده، چیزی به نام بانکداری کنونی وجود ندارد.

دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران با بیان اینکه عادت مشتریان در دنیا در حال شکل دادن ابزارها و روش‌های تأمین مالی جدید در دنیاست، افزود: این بدان معناست که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که اگر ۸ سال پیش می‌گفتیم یک پیرمرد از گوشی خود تاکسی تلفنی می‌گیرد کسی آن را باور نمی‌کرد اما اکنون شرایط تغییر کرده و قدرت انتخاب در دنیا زیاد شده و برخلاف ۱۰ سال قبل تغییرات در حال افزایش است.

مولوی خاطرنشان کرد: مجمع جهانی اقتصاد معتقد است که تجربیات دیجیتالی مشتریان در تضاد با سیستم بانکداری استاندارد است، به این معنا که اقتصاد ایران با اقتصاد جهان فاصله دارد.