داووس ۲۰۲۰؛ زیر سایه تنش‌های سیاسی و اختلافات تجاری

دوشنبه،۳۰ دي ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد معروف به نشست داووس امسال در سایه افزایش تنش‌ها، ناآرامی‌ها و معضلات ناشی از سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه و اختلافات تجاری آن با اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

داووس ۲۰۲۰؛ زیر سایه تنش‌های سیاسی و اختلافات تجاری

سی و سومین گردهمایی سالانه مجمع جهانی اقتصاد امسال هم طبق سنت سالیان اخیر در اواخر نخستین ماه میلادی و از ۲۰ تا ۲۴ ژانویه (۳۰ تا ۴ بهمن) همچون دوره‌های پیش در شهر داووس سوئیس و با حضور سران و صاحبنظران سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

به نوشته تارنمای مجمع جهانی اقتصاد، اجلاس امسال بر هفت موضوع متمرکز خواهد بود: نجات سیاره زمین، جامعه و آینده کار، منافع فن آوری، اقتصاد منصفانه، کسب و کار بهتر، آینده سالم و ماوراء ژئوپولتیک.

سه هزار میهمان در اجلاس امسال حضور خواهند یافت که از جمله آنان می‌توان به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا اشاره کرد.

پیش بینی می‌شود در کنار موضوع‌های از پیش تعیین شده، رویارویی تهران و واشنگتن و اوجگیری تنش‌های خاورمیانه، رقابت تجاری آمریکا و چین و اختلافات دو سوی اقیانوس اطلس از جمله مسائلی باشند که در دیدارهای سران اقتصادی و سیاسی به آنها پرداخته شود.

گرتا تونبرگ نوجوان سوئدی حامی محیط زیست نیز برای دومین سال پیاپی در داووس حضور می‌یابد و دیدار احتمالی او و دونالد ترامپ که بر خلاف پارسال میهمان داووس بوده و با انکار تغییرات آب و هوایی آن را حقه چینی‌ها می‌داند، گمانه زنی رسانه‌های جهان را برانگیخته است.

بر اساس گزارشی که مجمع پیش از برگزاری اجلاس امسال منتشر کرد، بی ثبات اقتصادی، تغییرات اقلیمی، دسترسی نابرابر به اینترنت و فشار بر نظام‌های بهداشت و درمان دغدغه‌های اصلی مردم جهان به شمار می‌روند.

ظریف به داووس نمی‌رود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز در نشست خبری با اشاره به تحولات اخیر در حوزه دیپلماسی اظهار داشت: قرار بود محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همین روزها برای شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس به سوییس برود که به رغم دعوت رسمی و حضوری اولیه از ایشان، برنامه تنظیمی را به هم زدند و برنامه‌ای که توافق شده بود و ترتیبات دیگری را در نظر گرفتند که این سفر متاسفانه انجام نمی‌شود.