ویروس کرونا تاثیری بر تجارت ایران و چین ندارد

سه شنبه،۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین معتقد است: شیوع ویروس کرونا نمی‌تواند تاثیری بر روابط تجاری ایران و این کشور در بلندمدت داشته باشد.

ویروس کرونا تاثیری بر تجارت ایران و چین ندارد

«مجیدرضا حریری» ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا در چین گفت: اوج‌گیری این ویروس با تعطیلات سال نو چین همزمان شده است و از آنجا که همواره در ایام سال نو چینی با دو سه هفته تعطیلی و نبود مراوده مستقیم روبرو هستیم، اکنون نمی‌توان ارزیابی دقیقی از تاثیر این ویروس بر حجم روابط تجاری دو کشور ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه این موضوع  نمی‌تواند بر روابط تجاری موثر باشد، افزود: مبادلات ایران با چین به شکل مشخص کالاهای مصرفی نیست و از ایران مواد اولیه و مواد معدنی خام و پتروشیمی به این کشور صادر می شود و شاید در کوتاه مدت تقاضای پتروشیمی و مواد اولیه از سوی چین کم شود، اما بر روابط بلندمدت تاثیری نخواهد داشت.

حریری با اشاره به برخی اخبار درباره ادامه‌دار شدن تعطیلات در چین گفت: خبرها حاکی است در مراکز آموزشی این کشور گفته شده تعطیلات تا آخر ماه فوریه ادامه دارد و مفهوم آن هم تعطیلی بیش از سه هفته ای است تا بتوانند ویروس را کنترل کنند.

وی معتقد است:چنانچه تعطیلی در صنایع چین بعد از تعطیلات سال نو ادامه یابد بر قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گذارد، چنانچه اکنون نیز تاثیراتی در بازار طلا و نفت دیده شده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با اشاره به تجربه مشابه بیماری در این کشور اضافه کرد: سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ نیز ویروس ساس در چین شیوع یافت و چون این کشور هنوز به قدرت مدیریت فعلی نرسیده بود، بیماری بیش از یک سال طول کشید.

حریری گفت: این بیماری حدود یک درصد در نرخ رشد چین تاثیر گذاشت که عدد بسیار بالایی است، اما اقدامات انجام شده در سه هفته اخیر نشان می‌دهد که چین از این تجربه به خوبی استفاده کرده و توانسته‌ آن را مدیریت کند.

وی، پیش بینی کرد بیماری در دو هفته آینده تحت کنترل کامل باشد و افزود:  به عنوان مسوول اتاق ایران و چین توصیه دارم که کسی به این کشور سفر نکند و قاعدتا باید سفر را تا زمانی که خود دولت چین اعلام وضعیت عادی کند به حداقل رساند.

حریری تصریح کرد: اکنون به دلیل تعطیلات چین، تقاضا برای سفر به این کشور کم بوده و معمولا ایرانی‌های ساکن چین در این ایام به ایران سفر می‌کنند.

وی با اشاره به ساخت بیمارستان تخصصی هزار تخته چینی در ۱۰ روز گفت: این مساله چندان جای شگفتی ندارد، عجیب‌تر این است که بتوان در تعطیلات دو هفته‌ای جلوی میلیاردها سفر را گرفت. این موضوع تسلط مدیران حکومتی چین بر اوضاع و همکاری و اعتماد مردم با حکومت را نشان می‌دهد.