انتقاد علی مطهری به نظارت استصوابی شورای نگهبان

سه شنبه،۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نقطه شروع مساله اجرای بد نظارت استصوابی بوده است که البته بنده با اصل نظارت استصوابی مخالف نیستم، اما نحوه اجرای آن واقعا برای کشور ما مشکل ایجاد کرده است.

انتقاد علی مطهری به نظارت استصوابی شورای نگهبان

«علی مطهری» در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز ضمن تسلیت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی اظهارداشت: شهادت ایشان برای من غم مضاعفی بود زیرا من از ایشان برای هفته بعد وقت گرفته بودم که با ایشان ملاقات کنم؛ امیدوارم نتیجه شهادت ایشان اخراج آمریکایی‌ها از منطقه باشد و البته قصاص خون ایشان به جای خود باقی است.

وی با تبیین سرگذشت‌ آزادی بیان در ایران افزود: امام در پاریس فرمودند که در جمهوری اسلامی کمونیست‌ها هم می‌توانند اظهار نظر کنند.  شهید مطهری هم فرمودند در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیر اسلامی نیز مجاز به فعالیت هستند و حتی می‌توانند در مجلس نماینده داشته باشند، ایشان خیلی زود شهید شد و در زمان تدوین قانون اساسی نبود و بر این اساس در قانون اساسی این موضوع را نداریم.

مطهری ادامه داد: ما نباید آن نگاه اول انقلاب را فراموش کنیم، نگاهی که الان به مجلس وجود دارد خیلی متفاوت با آن نگاه اولیه است؛ مجلس اساسا باید نمونه‌ای از جامعه باشد و همه اقشار جامعه باید در مجلس  نماینده داشته باشند و فلسفه وجودی شورای نگهبان همین بوده است که چون مجلس خانه کوچکی از مردم است بنابراین ممکن است مصوباتی داشته باشد که با شرع انطباق نداشته باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: نهادی به نام شورای نگهبان درست کرده‌اند که مصوبات را بررسی کند، اما در انقلاب مشروطه هم پنج نفر از علمای تراز اول را قرار داده بودند تا مصوبات مجلس را با شرع انطباق دهند، لذا تاکید بر این بوده که مجلس باید از همه اقشار نماینده داشته باشد نه اینکه ما افرادی را انتخاب کنیم که همه مر اسلام باشند و ۲۹۰ آیت الله وارد مجلس کنیم.

وی افزود: ممکن است افرادی باشند که میان آنها نماینده اقشار سهل انگار نسبت به دین هم باشند.  ما در مجلس اول حتی مجاهدین خلق - منافقین -، نهضت آزادی هم نماینده داشتند، نقطه شروع این مساله اجرای بد نظارت استصوابی بوده است که البته بنده با اصل نظارت استصوابی مخالف نیستم، اما نحوه اجرای آن واقعا برای کشور ما مشکل ایجاد کرده است.

مطهری گفت: معنای درست نظارت استصوابی این است که غیر از آن اصطلاحات چهارگانه، می‌توانند تحقیقات محلی هم انجام دهند، اما تحقیقات محلی مستند به احکام قضایی باید باشد و اگر حکم قضایی مبنی بر فساد اخلاقی یا مسائل مالی آن فرد بود؛ آن فرد را رد صلاحیت می‌کنند، اما صرف گزارش‌های محلی قابل استناد نیست.

وی ادامه داد: سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید که اساسا نیازی به احکم قضایی نیست و می‌توان به این گزارش‌ها استناد کرد که به نظر بنده کار درستی نیست و به طور کلی برای رد کردن کاندیداهای انتخابات باید عدم صلاحیت او احراز شود نه اینکه بگویند ما صلاحیت این فرد را احراز نکردیم، چرا؟ چون یا فرصت کافی نداشته‌ایم یا اسناد کافی در دست ما نبود؛ گناه این کاندیدا چیست.

 عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: اگر کسی فساد مالی و اخلاقی نداشته و قانون اساسی را قبول داشته است و شما فرصت نکردید ببینید؛ چرا افراد را رد(صلاحیت) می‌کنید، این مشکل باید حل شود، در همین مجلس ما - نمی‌خواهم اسم بیاورم- نماینده‌ای داریم که در ۱۳ سالگی به جبهه رفته و ۸ سال اسیر بوده و ۵۰ درصد جانبازی دارد، اما طی گزارش محلی که توسط رقبایش تهیه شده، رد صلاحیت شده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این کار چه اثری در قشر انقلابی جامعه و مردم آن منطقه می‌گذارد. باید این مشکلات را حل کرد. نیاز نیست که شورای نگهبان اینقدر نگران مجلس باشد. هر کسی که فساد مالی و اخلاقی ندارد و قانون اساسی را هم قبول دارد؛ شما آن فرد را رد نکنید و بقیه را به عهده مردم بگذارید که به خدا مردم اشتباه نمی‌کنند؛ مگر در مجلس اول مردم اشتباه کردند، مجاهدین خلق هم کاندیدا داشتند و مجلس خوبی تشکیل شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به صدمین سالگرد تولد استاد شهید مطهری گفت:متاسفانه توجه کافی به این موضوع نشده است، امام در سال اول و دوم شهادت ایشان پیام دادند و سال سوم صحبت کردند، زیرا ایشان را یک فکر می‌داند، مقام معظم رهبری می‌فرماید که آثار استاد مطهری مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ایران است و خود را شاگرد شهید مطهری می‌دانند.

مطهری افزود: رهبری فرمودند اگر آقای مطهری زنده بود قطعا امروز رهبر بود، راجع به چنین کسی که امسال صدمین سال تولد او است، نه صداوسیما و نه نهادهای دیگر برنامه‌ای ندارند، درخواست می‌کنم که به این موضوع توجه شود.