دخالت ۱۴ سفارتخانه در اعتراضات عراق

شنبه،۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸

عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق با اعلام اینکه ۱۴ سفارتخانه خارجی در امور اعتراضات این کشور دخالت می کنند، از سیاستمداران خواست تا هرچه سریع تر بر سر انتخاب نامزد نخست وزیری مشخص که دولت را به مرحله انتقالی برساند، توافق کنند.

دخالت ۱۴ سفارتخانه در اعتراضات عراق

«عالیه نصیف» روز شنبه اعلام کرد که اوضاع سیاسی در عراق به سوءاستفاده توسط برخی جریان ها و نیروهای سیاسی تبدیل شده است تا جایی که در برخی مجامع بین المللی علیه کشور تحرکات منفی آغاز شده و همچنین برخی شروع به تحریک پرونده اعتراض ها برای پیشبرد اهداف سوء و شناخته شده خود کرده اند.
وی گفت که تاخیر در توافق بر سر نامزد نخست وزیر برای مرحله انتقالی، مورد سوء استفاده ۱۴ کشور و دخالت های غیرقانونی و نامشروع آنها در امور داخلی عراق قرار گرفته است تا جایی که بی پروا و آزادانه نظرات خود را ارائه می دهند.

یاد آور می‌شود که سفیران ۱۶ کشور در عراق دوشنبه هفته گذشته بیانیه‌ای در مورد اعتراض‌های این کشور صادر کردند و از دولت خواستند که‌ با انجام تحقیقات لازم در مورد بیش از ۵۰۰ کشته اعتراضات اطلاع رسانی کند.

سفیران کانادا، کرواسی، جمهوری چک، فنلاند، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا، هلند، نروژ، لهستان، رومانی، اسپانیا، سوید، انگلستان و آمریکا در این بیانیه اعلام کردند ، کاربرد مهمات زنده توسط نیروهای امنیتی عراق و گروه‌های مسلح علیه تظاهرکنندگان مسالمت آمیز از ۲۴ ژانویه در عراق  بویژه در بغداد، ناصریه و بصره را محکوم کردند.

عراق استفاده از سلاح زنده برای مقابله با اعتراض ها را رد کرده است و بسیاری از کشته های اعتراض های 5 ماه گذشته در عراق از سوی باندهای جوکر و مافیایی کشته و مثله شده اند.

در ادامه ادعاها و بیانیه مشترک این ۱۶ سفیر آمده است که با وجود ضمانت‌های دولت، با این حال نیروهای امنیتی و جناح‌های مسلح همچنان در این مکان‌ها از مهمات زنده استفاده و بسیاری از غیرنظامیان را کشته و زخمی می‌کنند، در حالی که برخی از معترضان در معرض ارعاب و آدم ربایی هستند.

تحلیلگران سیاسی عراق معتقدند که صدور این بیانیه به دنبال تصویب قانون اخراج نیروهای خارجی از خاک عراق بازی جدیدی از سوی اشغالگران برای ادامه حضور خود در این کشور با سردمداری امریکا است.

مجلس عراق به دنبال اقدام تروریستی دولت امریکا علیه سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس فرمانده نیروهای حشد الشعبی قانون اخراج نیروهای خارجی را با اکثریت آرا تصویب کرد .

 عالیه نصیف عضو ائتلاف دولت قانون و نماینده پارلمان عراق از نیروهای سیاسی خواست که هرچه سریع تر بر سر انتخاب نامزد نخست وزیر که دولت را به مرحله انتقالی برساند، توافق کنند تا از هرگونه مداخله داخلی و خارجی جلوگیری شود.

با وجود گذشت دو ماه از استعفای عادل عبدالمهدی و پایان مهلت قانونی جایگزین وی، گروه های سیاسی عراق هنوز به علت اختلاف نظرهای شدید نتوانسته اند نخست وزیر جدید را معرفی کنند.

برخی منابع از دیروز جمعه تاکنون از توافق گروه های سیاسی با «محمد توفیق علاوی» برای عهده داری نخست وزیری عراق خبر می دهند.