رونق صادرات از مناطق آزاد

سه شنبه،۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تاکنون تصور می کردم مناطق آزاد عمدتا وارداتی است، اما آمار نشان می‌دهد صادرات از مناطق آزاد بسیار بیشتر از واردات آن است و باید این مناطق را به مرکز صادرات تبدیل کرد.

رونق صادرات از مناطق آزاد

«حمید زادبوم» روز دوشنبه در نشست تبیین توسعه تجارت در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: چنین مناطقی برای تجارت خارجی کشور در نوک پیکان تحریم‌ها قرار دارد، مناطق مهمی است که باید برای ارتقای آن تلاش کرد.

به گفته این مقام مسوول، با توجه به محدودیت صادرات نفت تنها می‌توانیم آن میزانی را وارد کنیم که ضرورت دارد و بنابراین باید تمام تلاش را نسبت به صادرات معطوف کرد.

زادبوم با تاکید بر اهمیت منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: این منطقه در صورت هدفگذاری مناسب به افق مد نظر برای توسعه تجارت خواهد رسید، چرا که زیرساخت آن از نظر لجستیک فراهم است.

وی با اشاره به مزایای مناطق آزاد اظهار کرد: در مناطق آزاد می‌توان حتی کالاهای ممنوعه واردات را به عنوان کالای واسطه‌ای تولید و صادر کرد.

زادبوم با بیان اینکه صادرات در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ پیشی گرفته است، گفت: ۳۰ درصد قیمت کالاهای صادراتی در گمرکات کاهش یافته که اگر این اتفاق نمیافتاد، صادرات نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایشی بود. با این حال حجم تجارت ۷۲ میلیاردی نشان‌دهنده وضع مناسب تجارت خارجی کشور است.