لندن همکاری اقتصادی با تهران را منع نمی‌کند

چهارشنبه،۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳

مدیرکل اتاق بازرگانی انگلیس و ایران به تداوم سیاست لندن در حمایت از گسترش روابط تجاری با تهران اشاره و تصریح کرد این نهاد تلاش می‌کند شرکت‌های علاقه‌مند به همکاری با ایران را شناسایی و به سازوکار مالی اروپا و ایران موسوم به اینستکس مرتبط کند.

لندن همکاری اقتصادی با تهران را منع نمی‌کند

« پاول ویلسون » افزود: اصلی‌ترین مشکل اینستکس، شروع به کار نخستین شرکتی است که تابوی معامله با کانال را شکسته و چرخه آن را به حرکت درآورد.  
وی ادامه داد: آنچه روشن است اینکه دولت انگلیس موضع خود را درباره تشویق به تجارت با ایران حفظ کرده و شرکت‌ها را از همکاری‌های اقتصادی با ایران منع نمی‌کند.
مدیرکل اتاق بازرگانی انگلیس و ایران یادآور شد: دولت لندن تاکنون در مقابل فشارهای آمریکا مقاومت کرده و ایران را تحریم نکرده است. «اما مشکل اصلی این است که نمی‌توان شرکت‌ها را به تجارت با ایران وادار کرد.» 
به گفته ویلسون، شرکت‌های انگلیسی محاسبه می‌کنند که در تجارت با ایران چه میزان سود و یا با وجود تحریم‌های آمریکا چه مقدار ضرر می‌کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه و غیرقانونی کشورش را از برجام خارج کرده و تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.
کشورهای اروپایی طرف برجام که تلاششان برای متقاعد کردن ترامپ برای باقیماندن در برجام شکست خورده بود، ابتدا قانون مسدودساز اتحادیه اروپا را برای جلوگیری از خروج شرکت‌های اروپایی از ایران فعال کردند که کارآیی چندانی نداشت.
آنها سپس اقدام به تأسیس سازوکاری برای انجام تبادلات مالی میان ایران و شرکت‌های اروپایی بدون نیاز به نظام مالی آمریکا ایجاد کردند که در بهمن‌ماه سال گذشته با تأسیس شرکت «اینستکس» عملی شد، اما تاکنون هیچ تراکنش مالی از طریق این کانال انجام نشده است.

مدیرکل اتاق بازرگانی انگلیس و ایران در این باره گفت: ما در کنار وزارتخانه‌های تجارت بین‌الملل و امور خارجه در تلاشیم شرکت‌های انگلیسی را به اینستکس معرفی کنیم. ما بنا به درخواست دولت، شرکت‌های مناسب برای تجارت با ایران را شناسایی و آنها را به اینستکس مرتبط کرده‌ایم.
او با بیان اینکه بیشتر این شرکت‌ها در بخش دارویی و کشاورزی فعالند تصریح کرد: به تدریج باید دیگر حوزه‌های تجاری را که مشمول تحریم نیستند شناسایی و به اینستکس متصل کنیم.
ویلسون درباره عملکرد اتاق بازرگانی انگلیس و ایران در ماه‌های اخیر و با توجه به تحریم‌های آمریکا نیز گفت: ما تلاش می‌کنیم شرکت‌ها را نسبت به فرصت‌های تجاری در ایران توجیه و به آنها کمک کنیم تا طرف‌های ایرانی را که بتوانند از نظر تجاری و مالی از آنها حمایت کنند، شناسایی کرده و با آنها ارتباط برقرار شود.
وی افزود: نقش ما این است که از طریق گسترش شبکه‌های همکاری، در مقدمه‌چینی‌های مثبت و ارائه واقعیت‌های تجارت با ایران به‌ آنها کمک کنیم.
مدیرکل اتاق بازرگانی انگلیس و ایران با بیان اینکه «تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به ناچار همکاری‌های تجاری را تحت تاثر قرار داده است» تصریح کرد، با این حال دولت انگلیس از فعالیت تجاری با ایران حمایت می‌کند.