کرونا گلوی بورس‌های آسیایی را رها کرد

چهارشنبه،۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹

بورس‌های آسیایی تا روز سه‌شنبه افت‌های بسیار شدیدی را به دلیل شیوع ویروس کرونا تجربه کردند، اما امروز وضعیت آن‌ها به مدار رشد بازگشت.

کرونا گلوی بورس‌های آسیایی را رها کرد

بازارهای سهام در آسیا، بزرگترین آسیب مالی را از ویروس کرونا متحمل شدند. در روز سه‌شنبه، ارزش شاخص هنگ‌سنگ در کشور هنگ‌ک ۶.۵ درصد پایین‌تر از دوم ژانویه، اولین روز معاملات در سال ۲۰۲۰ بود.

ارزش شاخص کامپوزیت شانگهای نیز در روز دوشنبه ۱۱ درصد پایین‌تر از روز دوم ژانویه آمد. در روز سه‌شنبه وضعیت این شاخص یک درصد بهبود پیدا کرد.

ویروس کرونا تا کنون ۵۰۰ نفر را در جهان کشته و به بیش از ۲۷ کشور و منطقه جهان شیوع پیدا کرده است.

در ژاپن و کره‌جنوبی نیز بعد از آنکه موارد ابتلا به ویروس کرونا مشاهده شد، بازارهای سهام دچار زیان جدی شدند. شاخص نیکی ژاپن ۲ درصد پایین‌تر از سطح ماه ژانویه است و شاخص کاسپی کره جنوبی نیز تنها در روز سه‌شنبه، هر آنچه را که در یک ماه اول سال ۲۰۲۰ به دست آورده بود، از دست داد.

اما بر اساس گزارش رویترز، ریزش شاخص‌های بورسی در روز چهارشنبه به دلیل امید به سیاست‌های اقتصادی دولت چین متوقف شد. سهام‌های چینی ۱.۶۶ درصد وضع‌شان نسبت به روز قبل بهبود پیدا کرد. شاخص گسترده MSCI نیز که وضعیت بورسی ۹۴ کشور جهان را نشان می‌دهد، ۰.۶ درصد رشد کرد.

سهام‌های استرالیایی ۰.۴۵ درصد به دلیل دستاوردهای بخش معدن رشد کرد. شاخص نیکی ژاپن نیز ۱.۴۲ درصد به دلیل رشد درسهام سازندگان تجهیزات صنعتی رشد کرد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، وضعیت سهام شرکت‌های هواپیمایی نیز که دچار افت جدی شده بود، در روز چهارشنبه از سقوط ایستاد. سهام ایرلاین کاتای پاسیفی در کره جنوبی، ۳.۳ درصد رشد کرد. این ایرلاین روز گذشته اعلام کرده بود که به تدریج ۹۰ درصد از پروازهایش به چین را قطع می‌کند. با این حال سهام این شرکت در سال جاری، ۱۱ درصد کاهش یافته است.

وضعیت سهام ایرلاین‌های بزرگ چینی نیز بهبود پیدا کرد. سهام شانگهای ایر ۴.۴ درصد رشد کرد. سهام قنتاز ایرویز، ایرلاین بزرگ استرالیا نیز ۰.۸ درصد رشد کرد.

اینفوگرافیک زیر که از پایگاه داده‌پردازی استاتیستا به فارسی برگردانده شده است، وضعیت مهم‌ترین شاخص‌های بورسی آسیا را در ماه ژانویه ۲۰۲۰ تا روز چهارم فوریه نشان می‌دهد.

 

 

  •