خرید تضمینی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت

دوشنبه،۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹

وزیر نفت با اشاره به خرید تضمینی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گفت: در اسناد مناقصه نیز پیمانکاران ملزم به خرید داخل هستند و اجازه واردات نخواهند داشت.

خرید تضمینی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت

بیژن زنگنه امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی شازند، ادامه داد: یکی از برنامه‌ها در نفت این است که کیفیت فرآورده‌های خروجی پالایشگاه‌ها را بالا ببریم.

وی افزود: اجرای این تفاهم‌نامه یکی از روش‌ها برای کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاه‌ها است؛  البته تمام نفت کوره به کک تبدیل نمی‌شود و بخشی نیز به فرآورده‌های میان تقطیر اختصاص پیدا می‌کند.

زنگنه با اشاره به اینکه مهم این است که این راه طی شود و مسیر را باز کنیم، تاکید کرد: این در حالی است که قیمت نفت کوره با سولفور بالا به دلیل استانداردهای IMO کاهش پیدا کرده است.  

وی سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای این طرح را یک میلیارد دلار دانست و گفت: بخشی از این تامین مالی به عنوان پیش خرید از سوی شرکت‌های فولادی تامین و کار تسریع می‌شود.

وزیر نفت به لزوم توسعه صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود:‌ از ۱۷ میلیارد دلار محصولی که در صنعت پتروشیمی تولید می‌شود، سهم خوراک صنایع پایین دستی، ‌۵.۵ میلیارد دلار است. این در حالی است که تا دو سال آینده تولید پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار و تا سال ۱۴۰۴ به ۳۷ میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ از همین رو باید به تکمیل زنجیره ارزش و هم‌افزایی بیشتر کمک کنیم.  

زنگنه با بیان اینکه تولید کالاهای ویژه به ‌پیچیدگی بیشتری نیز دارد، ‌ گفت: فرایند ارزیابی و صدور مجوز برای پتروپالایشگاه‌ها شروع شده و سرمایه‌گذاران تا پایان اردیبهشت ماه برای ثبت نهایی درخواست خود فرصت دارند.

وی یکی دیگر از اقدامات وزارت نفت را تعیین ساز و کاری برای خرید تضمینی تجهیزات مورد نیاز این صنعت عنوان کرد و گفت: خرید تضمینی محصولات صنعتی مورد نیاز صنعت نفت در دستور کار است که طی آن خرید این کالاها در اسناد مناقصه درج می‌شود و پیمانکاران اجازه واردات نخواهند داشت.