پایان نامبارک یک دیکتاتور

پنج شنبه،۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹

حسنی مبارک رییس جمهوری مخلوع مصر پس از 30 سال حکمرانی در کشورباستانی و مهم مصر درگذشت.

پایان نامبارک یک دیکتاتور

تلویزیون دولتی مصر در خبری اعلام کرد که او بدلیل کهولت سن در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

محمد حسنی مبارک که از جوانی از افسران جمال عبدالناصر رهبر انقلاب مصر بود و به دلیل موفقت در جنگ با رژیم صهیونیستی قهرمان ملی و فرمانده نیروی هوایی شد بعدها تا مقام معاونت "انور سادات" رئیس جمهوری وقت رسید از سال ۱۹۸۱ (۲۲ مهر ۱۳۶۰) بعد از ترور سادات به دست یک افسر ارتش به نام "خالد اسلامبولی" به مقام ریاست جمهوری کشورش رسید و تا ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) به مدت ۳۰ سال بر این کشور آفریقایی - عربی حکمرانی کرد.

مبارک دو دوره متوالی در انتخابات مصر شرکت کرد و بدون اینکه رقیبی در برابرش قد علم کند پیروز هر سه انتخابات شد و در سال ۱۹۹۹ نیز با برگزاری یک همه پرسی تک انتخابی (فقط خودش) بار دیگر در قدرت ابقا شد و در سال ۲۰۰۵ نیز بعد از انجام برخی تغییرات در متمم قانون اساسی کشور و برای چهارمین دوره پیاپی به رئیس جمهوری انتخاب شد و از همین زمان از حضور رسمی حزب یا جنبش اخوان المسلمین در امور سیاسی کشور ممانعت به عمل آورد به گونه ای که فعالیت این جنبش زیر زمینی شد.

وی که تا پیش از انقلاب مردمی در کشور از قدرتمندترین رهبران منطقه خاورمیانه بود به عنوان همپیمان آمریکا در منطقه نیز به شمار می رفت و با وساطت واشنگتن بود که هر بار نقش میانجی در روند صلح خاورمیانه میان اشغالگران قدس و فلسطینیان را بازی می کرد.

حسنی مبارک بعد از ترور انورسادات، ۱۴ سال بعد خودش نیز در معرض یک ترور نافرجام از سوی گروهی از نیروهای وابسته به جنبش اخوان المسلمین کشورش قرار گرفت و بعد از آن بود که وی در برخوردی ادامه دار و قهری مبادرت به دستگیری بسیاری از اعضای این جنبش کرد تا آنان را سرکوب کند. رئیس جمهوری مصر در سال ۲۰۱۰ یک انتخابات پارلمانی برگزار کرد که با انتقادات زیادی روبرو شده و بسیاری دولت را به تقلب در آن متهم کردند.

بعد از آن بود که در ۲۵ ژانویه سال ۲۰۱۱ (۵ بهمن ۱۳۹۰) هزاران معترض به سیاست های دولت به خیابان ها آمده و به رغم مواجه شدن با رفتارهای خشونت آمیز پلیس، در برابر آنها ایستادند و از این زمان بود که جوانه های یک انقلاب سیاسی و اجتماعی در این کشور جوانه زد.

اگرچه براساس قانون قرار بود این مقام را تا ماه سپتامبر ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) عهده دار باشد اما با ادامه ناآرامی های سیاسی و اجتماعی و تظاهرات پی در پی مردمی به مدت سه هفته پیاپی در جریان "بیداری اسلامی" در کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا و پیچیده شدن شرایط سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی و امنیتی در این کشور مجبور شد در ۱۱ فوریه همان سال (۲۲ بهمن) از مقام خود استعفا دهد و قدرت را به یک “شورای عالی نظامی” واگذار کند.

وی بعد از استعفا دستگیر شد و با ابتلا به چند بیماری داخلی، به مدت شش سال در بیمارستان نظامی تحت مراقبت های پزشکی قرار داشت و البته هر بار در دادگاه های خود نیز تحت الحفظ حضور می یافت. حسنی مبارک به همراه دو پسرش "علاء" و "جمال" در این مدت شش سال به اتهام فساد، سوء استفاده از قدرت و نیز اتهام کشتار معترضان سه بار محاکمه شد و البته پیشتر در دوم ژوئن ۲۰۱۲ (۱۲ خرداد ۱۳۹۱) به حبس ابد محکوم و به زندان منتقل شد.

اما در ۱۵ ماه مه ۲۰۱۵ (۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) دادگاه تجدید نظر با تبرئه او از اتهامات فساد او را تنها به سه سال زندان محکوم و اعلام کرد که رئیس جمهور مخلوع به دلیل گذراندن دوران حبس در دوران دادگاه بیشتر طول مدت حکم خود را پیشتر گذرانده بود و از مجازات او کم شد. در نهایت با ثابت نشدن اتهامات دیگر علیه او دادگاه عالی قاهره او را از اتهام کشتار معترضان تبرئه کرد و در روز جمعه ۲۴ مارس (چهارم فروردین امسال) از زندان آزاد شد.

اگرچه او در این مدت آزاد و تحت مراقبت بود اما کهنسالی و بیماری های داخلی موجب شد سرانجام جان به جان آفرین تسلیم کند.

مبارک پس از وقوع انقلاب در تمام سالهای حکومتش، رابطه خوبی با ایران نداشت و دو کشور هیچگونه رابطه دیپلماتیک با یکدیگر نداشتند. او در شمار زمامدارانی است که هیچ وقت به مطالبات دموکراتیک مردم توجه نکرد و دست آخر به اجبار و بر اثر ناآرامی هایی که دیگر قابل کنترل نبود، مجبور به کناره گیری از قدرت شد. کناره گیری او از قدرت مصادف با دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بود. اوباما در آن دوران حمایتی از مبارک برای ماندن در قدرت نکرد و به نحوی  گذار قدرت در این کشور پرآوازه که بخش زیادی از مردمش در فقر و تنگدستی روزگار می گذراندند، را تسهیل کرد.