انتخابات مجلس یازدهم، رکورددار کمترین مشارکت

جمعه،۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با مشارکت 42 درصدی مردم در انتخابات، رکورد پائین ترین سطح مشارکت در تمامی دوره های انتخابات 41 سال گذشته را به نام خود ثبت کرد.

انتخابات مجلس یازدهم، رکورددار کمترین مشارکت

بر این اساس، در مجلس یازدهم ، اکثریت کرسی ها در اختیار اصولگرایان خواهد بود و پیش بینی می شود دولت در سال پایانی فعالیت خود، فشار بیشتری از سوی مجلس جدید داشته باشد و شاهد اصطکاک بیشتری بین قوای مقننه و مجریه باشیم. مجلسی که به احتمال قوی، ریاست آن در دست فردی خواهد بود که در هر دو دوره انتخابات ریاست جمهوری گذشته، در برابر حسن روحانی ناکام مانده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور درباره دلایل مشارکت ۴۲ و ۵۷ دهم درصدی مردم گفت: ما هم ورود بیماری کرونا را داشتیم و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است. بر اساس نتایج قطعی، اکثریت کرسی‌های مجلس یازدهم را اصولگرایان کسب کرده‌اند. بر اساس اعلام وزارت کشور مشارکت در حوزه انتخابیه تهران یک میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۹۱ تن برابر با ۲۵ و ۴ دهم درصد بوده است.

وزیر کشور آمار مشارکت در انتخابات را ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر اعلام کرد.  واجدین شرایط ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر هستند.

آرای پایتخت در سبد فرمانده اسبق نیروی هوایی سپاه

محمدباقر قالیباف، سرلیست فهرست وحدت اصولگرایان با کسب بیش از یک میلیون و ۲۶۵ هزار رای، نامزد اول حوزه انتخابیه تهران شد. آقای قالیباف فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران، فرماندهی نیروی انتظامی و شهرداری تهران را در کارنامه دارد.

مصطفی آقامیرسلیم، مرتضی آقاتهرانی، الیاس نادران، سه چهره اصولگرا پس از آقای قالیباف بیش‌ترین رای را در پایتخت کسب کرده‌اند.

وزیر کشور اعلام کرده که بیشترین مشارکت در کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱ درصد و کمترین هم در استان تهران با 25 درصد بوده است. در ایران ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ تن واجد شرایط رای دهی هستند. ۴۸ درصد مشارکت کنندگان در انتخابات مجلس یازدهم را زنان و ۵۲ درصد را مردان تشکیل داده‌‌اند.

رای‌گیری در ۱۱ حوزه‌ انتخابیه به دور دوم کشیده شده است. نامزدهای بیجار در استان کردستان، میانه در استان آذربایجان‌شرقی، لنجان و سمیرم در استان اصفهان، دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره در استان ایلام، کرج، اشتهارد و فردیس در استان البرز، کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان در استان گلستان، اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در استان خوزستان، اسلام‌آباد غرب، دالاهو، شهر کرمانشاه در استان کرمانشاه و زنجان نتوانسته‌اند حد نصاب ۲۰ درصد رای‌ را کسب کنند. قرار است که دور دوم این رای‌گیری برای تعیین تکلیف حوزه‌های انتخابیه باقی مانده ۲۹ فروردین سال آینده برگزار شود.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه 2 اسفند  با رای‌گیری در ۵۵ هزار شعبه اخذ رای در سراسر ایران در ۲۰۸ حوزه انتخابیه برای انتخاب ۲۹۰ نماینده مجلس برپا شد. بر سر تصاحب کرسی‌های مجلس شورای اسلامی، ۵ هزار و ۲۳۲ تن داوطلبانی که تائید صلاحیت شده بودند، در این انتخابات شرکت کردند.

نکته جالب توجه این است که بیش از نیمی از نمایندگان این دوره مجلس نامزد حضور در رقابت مجلس یازدهم شدند که 90 نفر آنها رد صلاحیت شدند. علی مطهری و محمود صادقی از مهمترین افراد رد صلاحیت شده هستند. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بر این اعتقاد است که اغلب نمایندگان رد صلاحیت شده، فساد مالی داشته اند.

علی لاریجانی که به مدت 12 سال رئیس مجلس بود، ترجیح داد در رقابت این دوره مشارکت نداشته باشد و از این حیث می توان گفت او مهمترین غایب مجلس پیش روست. علی لاریجانی داماد شهید مطهری و شوهر خواهر علی مطهری است.

مجلس دهم خرداد ماه 1399 پایان یافته و صندلی های مجلس در اختیار راه یافتگان به پارلمان یازدهم قرار خواهد گرفت. گفته می شود رقابت اصولگرا و اصلاح طلب در ادوار مجلس به رقابت بین اصولگرایان محافظه کار و اصولگرایان تندرو تبدیل می شود.