مهاجرت هری و مگان به کانادا

شنبه،۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷

ماجرای جدا شدن پرنس هری و همسرش مگان مارکل از خانواده سلطنتی پس ازگذشت بیش یک ماه، همچنان مورد توجه رسانه های انگلیسی زبان است.

مهاجرت هری و مگان به کانادا

ششمین وارث آینده تاج و تخت انگلیس، ماه گذشته اعلام کرد که  از این پس دیگر نماینده رسمی ملکه انگلیس نبوده و در بهار 2020  با چشم پوشیدن از عناوین، حقوق و مزایای متعلق به خانواده سلطنتی، همراه همسرش، زندگی خود را به عنوان یک شهروند عادی  در کشوری که زمانی مستعمره انگلستان بوده، پی خواهند گرفت.

فرزند دوم دایانا، گفته که با همسرش به این تصمیم مشترک رسیده اند. استقلال مالی  و دوری از فشار روحی شدید ناشی از توجه بسیار زیاد رسانه‌ها به زندگی شخصی دلیل این تصمیم گیری اعلام شده است. آنها می‌خواهند وقت خود را بین بریتانیا و کانادا تقسیم کرده و روابط گسترده خود با مطبوعات را حذف کنند.

حالا با نزدیک شدن بهار 2020 ، هری در دیدارها و جلسات کاری خود از همه افراد و گروهها می خواهد که از عنوان پرنس به معنای شاهزاده خودداری کرده و او را هری خطاب کنند. او تصمیم دارد پس از انجام تشریفات واگذاری اقامتگاه و سایر امکانات، به کانادا مهاجرت کرده و همراه مگان و فرزند کوچکش، در این کشور آمریکای شمالی زندگی کنند.

نخستین بار، هری با ازدواج با یک هنرپیشه دو رگه امریکایی خانواده سلطنتی را شگفت زده کرد و تصمیم وی بر جدایی از خانواده سلطنتی نیز دومین شوکی بود که او به ملکه و سایرین وارد کرد.

در پی اعلام شاهزاده هری، نوه ملکه بریتانیا، و همسرش مگان مارکل، مبنی بر کناره‌گیری از جایگاه خود به عنوان اعضای ارشد خانواده سلطنتی، ملکه بریتانیا با اعضای خانواده سلطنتی در کاخ ساندرینگهام دیدار کردند. موضوع بحث آنان جزییات نقش آتی هری و مگان بود که با عنوان دوک و دوشس ساسکس مشهورند.

بعد از این دیدار، ملکه الیزابت دوم گفت که خانواده سلطنتی "بحث های سازنده‌ای" درباره آینده این زوج داشته‌اند. ملکه در بیانیه ای افزود که هری و مگان نمی‌خواهند متکی به منابع مالی عمومی باشند. بنابر این آنها بر سر یک دوره انتقالی توافق کرده‌اند که طی آن، بخشی از زمان خود را در بریتانیا و بخشی دیگر را در کانادا بگذرانند. پرنس هری، برادرش پرنس ویلیام و پدرشان چارلز در آن جلسه حاضر شده بودند و انتظار می رفت که مگان تلفنی از کانادا در این جلسه شرکت کند.

گفته می شود که مشورت نکردن این زوج سلطنتی با سایر اعضای خانواده از جمله مادربزرگشان، ملکه بریتانیا، سبب آزرده خاطر شدن خانواده شده است و واژه "مایوس شدن" که از سوی مقامات کاخ باکینگهام به کار رفته، واژه ای شدید الحن به شمار می آید.

خبرنگار بی بی سی در امور سلطنتی معتقد است که این موضوع نشان دهنده "یک شکاف عمده" میان هری و مگان از یک طرف و باقی خانواده سلطنتی از طرف دیگر است.

مردم بریتانیا هری و برادرش ویلیام را از زمان کودکی، به ویژه هنگامی که به دنبال تابوت مادرشان قدم می زدند، به یاد دارند و زندگی خصوصی آنان را از نزدیک دنبال می کنند اعلام تصمیم این زوج بحث های بسیاری را در بریتانیا برانگیخته است. در حالی که بسیاری از مردم معتقدند که آنان کاملا حق دارند برای آینده زندگی شان تصمیم بگیرند، گروهی نیز می گویند اعضای خاندان سلطنتی نمی توانند هر وقت دلشان خواست از نقش خود کناره بگیرند.

این بحث های هنگامی پررنگ تر می شود که پرسش هایی مانند اینها از سوی بعضی مطرح می شود: امکان ادامه برخورداری آنان از منابع مالی عمومی، به طور مثال برای محافظت فردی از آنان که گفته می شود هزینه بسیار بالایی دارد، و دیگر اینکه آنان چگونه می توانند شغلی انتخاب کنند که با توجه فعالیت های خیریه آنان دچار تضاد منافع نشوند. حالا آنها نه تنها پولی از دربار نمی‌گیرند بلکه قرار شده پولی که از جیب مالیات‌دهندگان بریتانیایی خرج نوسازی اقامتگاه خود در انگلیس کرده‌اند را هم برگردانند.

وسعت سرزمینی، جامعه چند فرهنگی و تنوع اقلیمی موجب شده بسیاری از مردم اقصاء نقاط جهان به این کشور بزرگ آمریکای شمالی مهاجرت کنند.