بدترین روز نفت

سه شنبه،۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴

سقوط دیروز بازارهای مالی به کاهش بی سابقه قیمت نفت برمی‌گردد؛ قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال انگلیس دیروز به ۳۱ دلار و نفت خاورمیانه هم به 27 دلار کاهش یافته بود.

بدترین روز نفت

سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی جهان نگران شیوع ویروس کرونا و تبعات اختلاف اوپک با روسیه در بازار نفت هستند که هفته پیش برای کاهش تولید به توافق نرسیدند.

اعضای اوپک تصمیم داشتند روزانه یک و نیم میلیون بشکه‌ از تولید خود بکاهند که این اتفاق نیفتاد. با شیوع ویروس کرونای،نگرانی از کاهش تقاضا باعث پایین آمدن قیمت نفت در بازارهای جهانی شد. چین بزرگترین وارد‌کننده نفت در جهان است و حدود ۱۴ میلیون بشکه نفت در روز مصرف می‌کند. شیوع ویروس کرونا احتمالا در تقاضا برای سوخت هواپیما هم تاثیر زیادی خواهد داشت؛ از آنجا که بسیاری از پروازها در کشورهای مختلف دنیا فعلا متوقف و در داخل کشورها هم محدودیت‌ مسافرت اعمال شده است.

هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت هم در آغاز معاملات آنلاین امروز به ۳۳ دلار و ۷۳ سنت هم رسید که البته با ادامه معاملات کاهش یافت. قیمت نفت دیروز ۲۵ درصد افت کرد و کمترین نرخ از فوریه ۲۰۱۶ تاکنون ثبت شد. سقوط دیروز قیمت نفت، همچنین بالاترین افت روزانه قیمت از ژانویه ۱۹۹۱ میلادی تاکنون بود. گزارش ها از آمریکا هم حاکی است که تولید کنندگان نفت شیل به دلیل افت قیمت نفت به مرز ورشکستگی رسیده اند.

هر چند با شروع تحریم ها علیه صنعت نفت ایران، وابستگی کشور به درآمد ارزی حاصل از نفت کاهش قابل توجهی یافته، ولی به هر حال ایران نیز با صدور روزانه 300 هزار بشکه نفت از مجاری غیر رسمی، از این اتفاق متاثر می شود.

سقوط بزرگ

دیروز سهامداران بدترین روز خود را از زمان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی تجربه کردند. بازارهای مالی اروپا هم پس از طوفان دیروز، بدترین تجربه سهامداران از زمان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، شاهد آرامش نسبی بود.

شاخص‌های اروپایی با آغاز معاملات امروز اندکی تقویت شدند؛ شاخص فوتسی ۱۰۰ در بازار بورس لندن در معاملات پیش از ظهر دو درصد رشد داشت در حالی بود که دیروز نزدیک به ۸ درصد افت کرده بود. شاخص‌های کلی در بازارهای سهام آلمان و فرانسه هم با روندی مشابه صبح امروز دو درصد رشد کردند.

بعضی از فعالان بازار سرمایه علت بهبود نسبی شاخص‌ها در معاملات امروز را به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ربط می‌دهند. آقای ترامپ دیروز گفته بود برای مقابله با آثار شیوع ویروس کرونا، اقداماتی را برای تقویت اقتصاد آمریکا در دستور کار قرار خواهد داد.

در معاملات آسیایی؛ شاخص نیکی ژاپن هم در معاملات اولیه امروز سه درصد تقویت شد. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن گفته برای تقویت اقتصاد کشورش، دولت و بانک مرکزی همکاری نزدیکی خواهند داشت.