دو رئیس جمهور در یک اقلیم!

جمعه،۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
مراسم تحلیف «غنی» و «عبدالله» برگزار شد

در دنیا سابقه ندارد؛ ولی در افغانستان اتفاق افتاد. دو سیاستمدار مدعی برد در انتخابات ریاست جمهوری هر دو در گوشه ای از شهر کابل، مراسم تحلیف برای تصدی پست ریاست جمهوری را برگزار گردند.

دو رئیس جمهور در یک اقلیم!

از قدیم گفته اند دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند. با این وضع، بر سر افغانستان که پس از دهه ها بحران و تلخی و کشتار، 18 سال پیش از کابوس دیکتاتوری طالبان به در آمد و در حال تمرین دموکراسی و قواعد مدنی است، چه خواهد آمد؟

 محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله یکی در کاخ ریاست جمهوری و دیگری در کاخ سپیدار مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به طور جداگانه و همزمان در حضور هواداران، مقام‌ها و شخصیت‌های مختلف داخلی و خارجی انجام دادند.

قرار بود مراسم تحلیف ریاست جمهوری افغانستان ساعت ۱۱ پیش از ظهر امروز برگزار شود، اما خبر‌هایی منتشر شد حاکی از آنکه وزیرخارجه آمریکا به کابل سفر کرده است. اقدامی که تحلیلگران آن را مداخله مایک پمئو در امور داخلی افغانستان ارزیابی کردند.

مردم افغانستان این وضعیت را نگران کننده دانسته و تأکید دارند که رهبران دولت افغانستان موفق به حل بن بست انتخاباتی نشده و اکنون کشور را بسوی بحران می‌برند.

احمد سعیدی یکی از دیپلمات‌های سابق افغانستان گفت: اختلافات دو رهبر تیم‌های انتخاباتی مهم نیست، اما وی نگران این است که این اختلاف‌ها درصفوف ارتش رخنه نکند. اختلاف‌ها پس از آن میان اشرف غنی و عبدالله به اوج خود رسید که کمیسیون انتخابات محمداشرف غنی را در روز ۲۹ دی ماه برنده این رقابت‌ها اعلام کرد، اما عبدالله عبدالله این نتیجه را رد کرده و آن را تقلب خوانده و از پذیرفتن آن سرباز زد.

عبدالله پس از آن اعلام کرد که براساس آرای پاک، برنده انتخابات است و بر این اساس نتیجه اعلام شده را نمی‌پذیرد و خود دولت فراگیر تشکیل خواهد داد.

شبکه خبری طلوع افغانستان نیز گزارش داد با وجود تلاش‎های فشردۀ زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، اختلاف‌ها میان رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی، حل نشده‌اند. طبق این گزارش؛ هرچند رییس ‎جمهور غنی به عبدالله پیشنهاد ۴۰ درصد کابینه و ریاست شورای عالی صلح را داده ‎است، اما عبدالله این پیشنهاد را نپذیرفته ‎است، زیرا او خواهان سمت نخست وزیری و یا ریاست شورای وزیران است.

براین اساس، رییس‌جمهور غنی طرحی را که دربر گیرندۀ سه بخش امنیتی، حکومت‎داری و صلح است، به عبدالله، پیشنهاد کرده است. بربنیاد این طرح، تمامی وزارت‌های امنیتی به‌گونۀ اختصاصی به رییس ‎جمهور گزارش می‎دهند و یک عضو شورای امنیت ملی از هم پیمانان عبدالله خواهد بود. در بخش حکومت‌داری، این طرح آمده ‎است که رییس‎ جمهور یک واحد مستقل اجرایی را برای ایجاد اصلاحات بی درنگ انتخاباتی ایجاد می‎کند و نیز به دادن ۴۰ درصد سهم در کابینه به هم پیمانان عبدالله، متعهد است. در بخش صلح این طرح آمده‏ است که شورای عالی صلح به رهبری عبدالله ایجاد می‏شود، اما او به رییس‎ جمهور گزارش خواهد داد. اما به‎ گفتۀ منابع این طرح را تاکنون عبدالله نپذیرفته است، زیرا رییس‎ جمهور با نقش اجرایی عبدالله در حکومت آینده، موافق نیست.

افغانستان با این شکاف بزرگ در راس حاکمیت خود، با شکافی بی سابقه روبروست. شکافی که آینده سیاسی تیره ای را پیش رو قرار داده است. در شرایطی که احتمال دارد طالبان پس از توافق با آمریکا، با دولت این کشور هم پای مذاکره بنشینند، این تضاد و واگرایی دهشتناک می تواند امید به صلح در کشور را به تعویق بیندازد.