فرمان نبرد با کرونا

شنبه،۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۴

قرارگاه کرونا که در ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شده، اعلام کرد با هماهنگی دولت به جنگ کووید 19 می رود.

فرمان نبرد با کرونا

رزمایش مقابله با احتمال حمله‌ی بیولوژیکی

رهبر معظم انقلاب در فرمانی مهم به رئیس ستادکل نیروهای مسلح دستوراتی را برای مقابله با این مسئله ــ احتمال حمله‌ی بیولوژیکی ــ صادر کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور فرمانی به سردار سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح با تقدیر از خدمات نیروهای مسلّح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید و خاطرنشان کردند: این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.

سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، در پی این فرمان گفت: قرارگاه ویژه‌ای که با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده، تصمیم گرفته است تا با هماهنگی دولت برای "خلوت کردن" اماکن عمومی اقدام کند. ظرف ۲۴ ساعت آینده کمیته انتظامی و امنیتی ما به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را که با تصمیم ملی اتخاذ می‌شود، انجام می‌دهند.

مشخص نیست که منظور از "خلوت کردن" دقیقا چیست و آیا این به معنی بستن اماکن عمومی و راه‌ها است، یا قرار است محدودیت‌های دیگری اعمال شود. کشورهای مختلف برای مهار همه‌گیری ویروس کرونا تعطیلی‌های گسترده‌ای اعلام کرده و رفت و آمد شهروندان را محدود کرده‌اند.

رهبری به تازگی دستور دادند  یک "قرارگاه بهداشتی و درمانی" تشکیل شود. این قرارگاه پس از ایجاد "ستاد ملی مقابله با کرونا" و "شورای پشتیبانی از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا" تشکیل شده است.

سرلشکر باقری گفته قرارگاه بهداشتی و درمانی روز جمعه 23 اسفند اولین جلسه خود را تشکیل داده و تصمیم گرفته است تا بین یک هفته تا ۱۰ روز آینده از طریق "فضای مجازی و تماس تلفنی و در صورت ضرورت، بسیار اندک با مراجعه" شهروندان را "رصد" کرده و افراد مشکوک به ابتلا را شناسایی کند. به گفته وی، کسانی که مشکوک نیستند به منزل خود بازخواهند گشت. موارد مشکوک به بیماری کرونا باید در مراکز مقدماتی باید مورد معاینه و رسیدگی معاینه قرار بگیرند. او اعلام کرده نیروهای نظامی برای معاینه، اقدامات محافظتی و تامین تجهیزات از جمله ماسک و لباس تخصصی به وزارت بهداشت کمک خواهند کرد.

ارتش به خیابان آمد

ارتش و آتش نشانی ایران برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور به خیابان‌‌ها آمدند. رسانه ملی روز چهارشنبه ویدئویی منتشر کرد که در آن کامیون‌های ارتش و موتورهای آتش‌نشانی و همچنین سربازان و آتش‌نشانان در خیابان‌های چند شهر در حال ضدعفونی کردن و گندزایی اماکن عمومی هستند. ایران روز سه‌شنبه نیروهای مسلح خود را برای کمک به مقام‌های بهداشت و درمان این کشور فراخواند.

شمار مبتلایان در کشور از 11 هزار نفر و فوت شدگان از 600 نفر گذشته است.