کرونا، دلیل برداشت تازه ازصندوق توسعه ملی

پنج شنبه،۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸

مقام معظم رهبری پس از ۱۱ روز از درخواست دولت با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با بحران کرونا، موافقت کرد

کرونا، دلیل برداشت تازه ازصندوق توسعه ملی

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران، حسن روحانی رئیس جمهور از آیت الله خامنه‌ای به دلیل موافقت با این برداشت قدردانی کرده و دستور داده یک میلیارد یورو به مصرف "نیازهای وزارت بهداشت" برسد و تا میزان ممکن "از تولیدات داخلی و شرکت‌های دانش بنیان" استفاده شود. قرار است بخشی از این یک میلیارد یورو هم به صندوق بیمه بیکاری پرداخت شود.

مطابق قوانین کشور، برداشت از صندوق توسعه ملی به مصوبه مجلس احتیاج دارد یا برای دسترسی فوری به منابع آن حکم حکومتی رهبر لازم است. صندوق توسعه ملی ایران یک سازمان دولتی است که در سال ۱۳۸۹ جایگزین حساب ذخیره ارزی (بعدا صندوق ذخیره ارزی) شد. این حساب در زمان دولت محمد خاتمی تأسیس شده بود. صندوق توسعه ملی در ایران برای سرمایه‌گذاری بلندمدت درآمدهای نفتی و کم کردن وابستگی دولت به نفت در هزینه‌های جاری ایجاد شده و قرار بوده "حداقل ۳۰ درصد" از درآمدهای نفت و گاز ایران به این صندوق واریز شود.

دولت می‌گوید به دلیل تحریم‌های آمریکا و کاهش درآمدهایش برای مبارزه به شیوع ویروس کرونا به منابع مالی احتیاج دارد و خواستار رفع تحریم های ایالات متحده است.

رییس جمهوری با قدردانی از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، دستورات لازم را برای تامین نیازهای ضروری در این عرصه، صادر کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه ای به محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پی نوشت رییس جمهور به نامه دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به وی ابلاغ کرد. حسن روحانی پی‌نوشت کرده است که" نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این منبع تامین و حتی الامکان از تولیدات داخلی و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان اقدام شود. همچنین کمک‌های لازم به صندوق بیمه بیکاری ظرف هفته آینده انجام و جزئیات طرح در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود".