رونق اقتصاد آمریکا با بسته 2300 میلیارد دلاری

شنبه،۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵

دولت آمریکا برای بازگرداندن رونق اقتصادی در این کشور و مقابله با پیامدهای سهمگین ویروس کرونا، بسته 2300 میلیارد دلاری را بکار گرفته است. این مبلغ بیش از درآمد نفت ایران از آغاز اکتشاف نفت در سال 1287 یعنی 112 سال پیش تا کنون است.

رونق اقتصاد آمریکا با بسته 2300 میلیارد دلاری

بانک مرکزی آمریکا در ادامه اقداماتش برای مقابله با پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا اعلام کرد ۲.۳ تریلیون دلار برای اعطای وام به خانواده‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و حتی نهادهای ایالتی و شهرداری‌ها تخصیص می‌دهد؛ تصمیمی که به جهش بازار سهام انجامید.

تصمیم جدید بانک مرکزی آمریکا را جرومی پاول، رئیس این نهاد، در نخستین ساعات کاری پنج‌شنبه ۲۱ فروردین اعلام کرد. وی که در مؤسسه پژوهشی بروکینگز سخنرانی می‌کرد با تأکید بر اینکه وظیفه بانک مرکزی در دوران رکود فعالیت‌های اقتصادی «تأمین حداکثر کمک و ثبات مالی است» گفت که این نهاد «به شکل فعال و مستحکم تا زمان بازگشت به مسیر احیای اقتصادی» از تمام اختیارات و توانایی‌های خود استفاده خواهد کرد.

بلافاصله پس از انتشار سخنان رئیس بانک مرکزی و تخصیص ۲.۳ تریلیون دلار به اعطای وام‌ها، بازارهای سهام آمریکا شاهد جهشی غیرمنتظره بودند.

بنابر گزارش‌ها، انتظار می‌رفت تازه‌ترین گزارش نرخ بیکاری که صبح پنج‌شنبه منتشر شد بازارهای سهام را دچار افت کند اما اقدام بانک مرکزی آمریکا این بازارها را با جهش شاخص‌ها روبه‌رو کرد.

به گزارش رویترز، پس از اعلام این تصمیم شاخص کل مالی بیش از ۶ درصد افزایش یافت و سبب شد که شاخص اس‌.اند.پی (شامل پانصد سهام برتر در بازارهای بورس آمریکا) نیز حدود ۹ درصد جهش یابد. ارزش سهام در بخش املاک و مستغلات نیز بیش از ۵ درصد افزایش یافت.

اقدام جدید بانک مرکزی آمریکا علاوه بر اینکه سیستم وام‌دهی به ایالت‌ها و شهرداری‌ها را فعال می‌کند، برای طرح اعطای وام به بنگاه‌های اقتصادی دارای کمتر از پانصد کارمند نیز بودجه بیشتری در نظر گرفته است.

به گفته استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اقدام جدید بانک مرکزی در وضعیت مالی حدود ۴۰هزار بنگاه اقتصادی متوسط با مجموع حدود ۳۵ میلیون کارگر تغییرات جدی ایجاد خواهد کرد.

البته طرح حمایت مالی دولت از مؤسسات اقتصادی متوسط و کوچک در آغاز اجرا با مشکلاتی همراه شده و بانک‌ها می‌گویند دولت هنوز دقیقا مشخص نکرده که این وام‌ها با چه شروطی اعطا خواهند شد. بر اساس گزارش وزارت آمریکا که روز پنج‌شنبه منتشر شد، طی هفته گذشته ۶.۶ میلیون نفر دیگر از شهروندان این کشور متقاضی بیمه بیکاری شدند و بدین ترتیب شمار کسانی که خواستار دریافت کمک‌هزینه بیکاری شده‌اند به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید.

دونالد ترامپ در سالی با این بحران روبرو شده که حساس ترین سال در دوران ریاست جمهوری وی است. شهروندان آمریکایی قرار است پایان سال کنونی میلادی در انتخابات شرکت کنند و همین مساله موجب شده تا ترامپ از هر تلاشی برای کنترل شرایط و رضایت نسبی افکار عمومی مضایقه نکند.

گفته می شود درآمد نفت ایران در 112 سال گذشته یعنی از کشف نخستین چاه نفت در مسجد سلیمان به 2000 میلیارد دلار می رسد.