بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه عاشق

جمعه،۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱

بهرام رادان، چهارمین هنرپیشه ایرانی است که در نقش ناصرالدین شاه قاجار ایفای نقش می کند.

بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه عاشق

«جیران» دومین سریال حسن فتحی برای شبکه نمایش خانگی خواهد بود. درحال حاضر انتخاب بازیگران اصلی این سریال انجام شده و قرار است پریناز ایزدیار ، بهرام رادان، بابک حمیدیان و شبنم مقدمی در آن بازی داشته باشند. این سریال درباره زندگی ناصرالدین شاه قاجار است و به اتفاق‌هایی بعد از مرگ امیرکبیر می‌پردازد.‌پیش‌تر اعلام شده بود پریناز ایزدیار قرار است در نقش جیران، بازی کند.

حالا طبق اطلاعات جدیدمشخص شده که فتحی برای نقش ناصرالدین شاه، بهرام رادان را انتخاب کرده است و نقش مهدعلیا (مادر ناصرالدین شاه) را به شبنم مقدمی سپرده است. بابک حمیدیان هم قرار است در نقش ملیجک دربار ناصرالدین شاه بازی کند.‌ داستان سریال درباره‌ی عشق ناصرالدین شاه به یکی از زنان حرمسرایش به نام جیران است. جیران یکی از همسران محبوب و اولین سوگلی ناصرالدین‌شاه بوده. جیران، با سایر زنان دربار ناصرالدین‌شاه فرق داشته. شیفته شکار و اسب سواری بوده و هنگام سواری، چکمه و لباس مردانه می‌پوشیده. اولین بار برای فرا گرفتن رقص به دربار قاجار راه پیدا می‌کند ناصرالدین شاه در اولین نگاه به او دل می‌بندد.

پس از جمشید مشایخی در نقش سلطان صاحبقران و ایرج راد در نقش ناصرالدین شاه درسریال امیرکبیر، بهرام رادان سومین کسی است که این نقش در یک سریال ایرانی را ایفاء می کند. زنده یاد عزت الله انتظامی نیز در فیلم کمال الملک اثر زیبای زنده یاد علی حاتمی و ناصرالدین شاه آکتور سینما  از محسن مخملباف، صحنه هایی را در نقش این سلطان ایرانی که شیفته غرب و زنان حرمسرا بود، بازی کرده است.

ناصرالدین‌شاه قاجار (تولد ۲۵ تیر ۱۲۱۰ – مرگ ۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵) که پیش از پادشاهی ناصرالدین میرزا خوانده می‌شد، معروف به «قبلهٔ عالم»، «سلطان صاحبقران» و بعد از کشته شدن توسط میرزا رضای کرمانی «شاه شهید»، چهارمین شاه از دودمان قاجار ایران بود. او با نزدیک به ۵۰ سال پادشاهی، طولانی‌ترین دورهٔ پادشاهی را در میان دودمان قاجار دارد و به افتخار نیم قرن سلطنت بر ایران، خود را صاحب قران نامید. او همچنین نخستین پادشاه ایران بود که خاطرات خود را نوشت. همچنین، ناصرالدین‌شاه قاجار اولین پادشاه ایرانی بود که در رأس هیئت حاکمه برای بازدید از تمدن و تکنولوژی غرب عازم اروپای نوین شد. ناصرالدین‌شاه در سال ۱۲۷۵ خورشیدی و در آستانه مراسم پنجاهمین سال پادشاهی اش به ضرب گلوله ترور شد. او را در حرم عبدالعظیم حسنی در ری به خاک سپردند.

ناصرالدین ‌شاه قاجار معروف به «سلطان صاحبقران» و بعد «شاه شهید»، چهارمین شاه از دودمان قاجار ایران بود. وی طولانی‌ترین مدت شاهی را در میان دودمان قاجار دارا است. حکایت حرمسرای ناصرالدین‌شاه داستانی است و شهره عام و خاص. وی حرمسرایی عریض و طویل برای خود ساخت که وصف آن در تاریخ‌ها و سفرنامه‌های آن دوره آمده است. به سخن عین‌السلطنه، این شاه قاجار، 112 زن‌ عقدی و صیغه‌ای داشت. علاقه ناصرالدین شاه به سینماتوگراف و عکاسی و سفرهای متعددش به غرب، موجب شده تا عکس های متععدی از حرمسرا و زنان دربار در معرض نظر و دید افکار عمومی و علاقمندان به تاریخ باشد.

برخی عکسهای وی از زنان دربار، کاملا برهنه بوده و در آرشیو کاخ ملی گلستان نگهداری می شود.

دستور قتل امیرکبیر توسط ناصرالدین شاه، تاریک ترین نقطه زندگی اوست. در صورت ماندن امیردر کسوت صدراعظم، ایران می توانست زودتر از بسیاری از ممالک دنیا به توسعه و پیشرفت برسد.