اعتراض بخش خصوصی به دستورالعمل بازگشت ارز صادراتی

سه شنبه،۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱

رییس اتاق ایران با ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی، اعتراض بخش خصوصی را نسبت به حذف تعدیل ۲۰ درصدی برای صادرات سال‌های ۹۸ و ۹۹ اعلام کرد.

اعتراض بخش خصوصی به دستورالعمل بازگشت ارز صادراتی

به گزارش اتاق ایران، «غلامحسین شافعی»  با ارسال نامه‌ای به «عبدالناصر همتی» حذف تعدیل ۲۰ درصدی برای صادرات سال‌های ۹۸ و ۹۹ را بر خلاف رایزنی‌های صورت گرفته اعلام کرد و تاکید داشت این اقدام موجب ضرر هنگفت صادرکنندگان می‌شود.

او در این نامه اظهار داشت: اقدام بانک مرکزی از یک سو باعث سلب اعتماد بخش خصوصی و صادرکنندگان نسبت به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر باعث دلسردی صادرکنندگانی می‌شود که در دوران سخت تحریم و علی‌رغم محدودیت‌های بی‌سابقه دولت در فروش نفت، ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانده و توانستند بخشی از چالش‌های مرتبط با نقل‌ و انتقال پول و تأمین نیازهای ارزی کشور را برطرف کنند.

به گفته شافعی، ۲۰ درصد تعدیل پیش‌بینی‌شده نه یک لطف به صادرکنندگان، بلکه محلی برای پوشش نرخ‌های پایه صادراتی به دلیل عدم امکان قیمت‌گذاری دقیق، افزایش هزینه حواله‌جات ارزی به دلیل تحریم‌های تحمیلی و عدم امکان استفاده از سیستم بانکی است.

رئیس اتاق ایران، در رونوشت این نامه، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه، وزیر امور اقتصاد و دارایی و وزیر صنعت، معدن و تجارت را مورد خطاب قرار داده است.

بر اساس این گزارش، به دنبال الزام صادرکنندگان به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی کشور از روز ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ بانک مرکزی، نحوه بازگشت این ارزها را مشخص کرد.

مطابق با تصمیمات کمیته موضوع ماده «۲» مصوبات چهاردهمین جلسه «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» «بسته سیاستی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۱۳۹۸ و نحوه رفع تعهدات ارز صادراتی سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان» برای سال ۱۳۹۹ تمدید شده است، به طوری که نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۹، همانند سال ۱۳۹۸ و نحوه رفع تعهد ارزی سال ۱۳۹۸ با رعایت شرایط اعلامی برای سال ۱۳۹۷ خواهد بود.

همچنین صادرکنندگان به منظور بهره‌مندی از هرگونه نرخ صفر و معافیت‌های مالیاتی و نیز استرداد مالیات و عوارض موضوع ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده، تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۹ مهلت دارند نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادراتی سال ۱۳۹۸ خود اقدام کنند.