کرونا در جهان؛ ۳ میلیون مبتلا و 210 هزار کشته

سه شنبه،۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱

از هر سه بیمار کرونا یک نفر در آمریکا زندگی می​​کند. شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان تقریبا به سه میلیون نفر رسیده و 210 نفر هم تا کنون جان سپرده اند.

کرونا در جهان؛ ۳ میلیون مبتلا و 210 هزار کشته

طبق داده​های دانشگاه هاپکینزآمریکا، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایران و چین به ترتیب بیشترین افراد مبتلا به کووید ۱۹ را دارند.  جایگاه این کشورها در چند روز گذشته به لحاظ رتبه بندی تغییری نکرده است. تقریبا نیمی از مردم جهان در قرنطینه به سر می​برند.

آمریکا با ۵۴ هزار و ۸۸۰ کشته بیشترین قربانی را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در جهان دارد. تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور نیز به ۹۶۶ هزار نفر می​رسد. طبق تازه​ترین داده​های دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور آمریکا شمار بیماران کرونا در سطح جهان به دو میلیون و ۹۷۲ هزار  نفر رسیده است. بیش از ۲۰۶ هزار و ۶۰۰ نفر در جهان بر اثرکرونا جان باختند.

نتایج بررسی داده​های دانشگاه جان هاپکینز نشان می​دهد که اسپانیا با ۲۲۶ هزار مبتلا به کووید ۱۹ در جایگاه دوم بعد از آمریکا قرار گرفته است.

کاهش محدودیت قرنطینه در ایتالیا

ایتالیا اگرچه سومین جایگاه را به لحاظ تعداد ابتلا به کرونا دارد اما تعداد جان باختگان این کشور با ۲۶ هزار و ۶۰۰ نفر بعد از آمریکا جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. آمار مرگ و میر در این کشور در چند روز گذشته کاهش داشته است. جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد که از چهارم مه (پانزدهم اردیبهشت) مقررات قرنطینه در این کشور کاهش پیدا می​کند.

به گفته کونته مقررات فاصله​گیری اجتماعی کماکان اجرا خواهد شد اما  شهروندان اجازه پیدا می​کنند با پوشیدن ماسک به دیدن اقوام و بستگان خود بروند. نخست وزیر ایتالیا همچنین گفته است تعطیلی مدارس تا ماه سپتامبر سال جاری ادامه می​یابد.

آغاز نخستین روز زدن ماسک اجباری در آلمان

طبق تازه‌ترین آماری که دانشگاه جان هاپکینز درباره آلمان منتشر کرده ۱۵۷ هزار و ۱۷۷ مورد ابتلا به ویروس جدید کرونا در این کشور شناسایی شده است و تا کنون ۵۹۷۶ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.  از روز دوشنبه ۸ اردیبهشت (۲۷ آوریل) زدن ماسک در سراسر آلمان اجباری اعلام شده است. به این معنی که شهروندان هنگام خرید از سوپرمارکت‌‌ها و استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله قطار و اتوبوس باید با ماسک دهان و بینی خود را بپوشانند. با اینکه زدن ماسک در آلمان اجباری شده ولی در اجرای قوانین و مقررات مربوط به آن تفاوت​هایی هم وجود دارد.

در ایالت بایرن رعایت نکردن مقررات مربوط به زدن ماسک پنج هزار یورو جریمه دارد. در بادن وورتمبرگ کودکان از شش سالگی مجبورند ماسک بزنند. در ایالت زاکس آنهالت کودکان بالای دو سال باید ماسک بزنند. شلسویگ -هولشتاین تنها ایالت آلمان است که زدن ماسک را دو روز دیرتر آغاز خواهد کرد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شهروندان این کشور را فراخواند که برای پشت سرگذاشتن راه دشوار بحران کرونا هوشیار بمانند. مرکل گفته است آلمان در مرحله آغازین اپیدمی قرار گرفته و نه در مرحله پایانی آن.

شمار بیماران کووید۱۹ در ایران به 100 هزار نفر رسیده است.  کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، در توضیح آخرین آمار از وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور از فوت ۶۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ایران در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت که با احتساب این آمار، مجموع جان‌باختگان این بیماری به 6 هزار  نفر رسید .

چین که زمانی کانون اصلی شیوع ویروس کرونا در جهان بوده است اکنون با ۸۳ هزار نفر مبتلا به کووید ۱۹ جایگاه نهم را به لحاظ تعداد ابتلا به ویروس کرونا دارد. ۴۶۳۷ نفر در این کشور بر اثر بیماری کرونا فوت کرده​اند.