توسعه و اکتشاف،اولویت اصلی چادرملو

سه شنبه،۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵

دو ماه پیش بود که محمود نوریان مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی چادرملو پس از 17 سال جای خود را به ناصر تقی زاده داد. تقی زاده که از چهره‌های شناخته شده و فعال در حوزه معدن است، بیش از هر چیز بر توسعه تاکید دارد و موفقیت را بدون توسعه گرایی غیر ممکن می‌داند.

توسعه و اکتشاف، اولویت اصلی چادرملو

نخستین نشست خبری او با اصحاب رسانه در شرایطی که هنوز موضوع اپیدمی کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است، در محیطی صمیمی و دوستانه برگزار شد.

او در این نشست بیش از هرموضوعی، به این نکته اشاره داشت که برای تامین منافع سهامداران از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد و با مذاکره و عقلانیت و استدلال، شرایط خوبی پیش روی این مجموعه معدنی است.

وی با اشاره به اینکه تدوین سند چشم انداز جدید شرکت تا دو ماه دیگر تهیه و ارائه می شود، گفت:  اولویت چادرملو توسعه اکتشافات و دستیابی به ذخایر جدید است .

مدیرعامل چادرملو با اشاره به نامگذاری سال کنونی به سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، گفت: جهش تولید با جهش تصمیم گیری شجاعانه و مدبرانه محقق می شود. هر چند در این مسیر اشتباهات کوچکی رخ دهد.

وی افزود: تحقق بنیادین جهش تولید، در گرو توسعه شرکت هاست. بنابراین انجام اکتشافات گسترده برای تامین سنگ آهن مورد نیاز یکی از سیاست‌های اصلی چادرملو در دوره جدید است که در این زمینه مذاکرات گسترده‌ای صورت گرفته و امیدواریم به نتایج خوبی هم دست یابیم.

او افزود: اولویت بنده در شرایط فعلی، توسعه اکتشافات و دستیابی به ذخایر جدید است که در این زمینه لازم می‌دانم به سهامداران بگویم نگران  نباشد چرا که خبرهای خوبی در این زمینه به‌زودی اعلام خواهیم کرد. مدیرعامل چادرملو گفت: با انجام اکتشافات در آنومالی D19 و رفتن به سمت اکتشافات عمقی، به ذخایر جدیدی دست خواهیم یافت تا کارخانه‌های اطراف با حداکثر ظرفیت خود بتوانند کار کنند.

تقی زاده در ادامه افزود : ما آمادگی داریم که در هر کجای ایران به ما پهنه واگذار شود عملیات اکتشافی آن را انجام دهیم، چراکه اعتقاد داریم اصلی‌ترین و مهم‌ترین اقدامی که در بخش معادن کشور باید انجام داد مسئله اکتشاف است.

تقی‌زاده با اشاره به موانع زیست محیطی در توسعه اکتشافات معدنی افزود: سالهاست مدیران این شرکت  برای بهره برداری از منابع جدید سنگ آهن در کشور تلاش هایی انجام داده‌اند ولی با محیط زیست به بن بست رسیده‌اند. همه ما طرفدار محیط زیست هستیم. در جهان همه کشورها معدن دارند و کار معدنی را به خوبی انجام می دهند و در کنار آن محیط زیست را هم دارند و به مشکلی برخورد نمی‌کنند. بایستی در محیط زیست یک اصولی تعریف شود تا ما بتوانیم طبق آن اصول حرکت کنیم. اگر قرار است در یک پهنه کار نکنیم و به پهنه دیگر دست نزنیم و به ما اجازه اکتشاف ندهند بدین شکل نمی شود کار کرد و بایستی با همدیگر تعامل داشته باشیم.

او گفت حاضریم همه تعهدات زیست محیطی را بپذیریم ولی به موازات آن اقتصاد و تامین معیشت مردم را مد نظر داشته باشیم.

وی افزود: به عنوان یک کارشناس عقیده‌ام بر این است که برای صنایع فولاد حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، باید کنسانتره از معادن خارجی وارد کشور شود و ظرفیت‌های معادن داخلی صرف تامین خوراک واحدهای فولاد مرکزی و غیر ساحلی شود.

مدیرعامل چادرملو تصریح کرد: اگر امروز به فکر حفظ منابع سنگ‌آهن برای واحدهای فولادسازی داخلی نباشیم در آینده بجای صادرات مواد اولیه از معدن سنگان به بندرعباس، شاهد واردات سنگ از بندرعباس به سنگان خواهیم بود. وی گفت: کشور تا 10 یا 15 سال آینده به طور قطع با مشکل کمبود سنگ اهن مواجه می شود و ما به ناچار باید از خارج سنگ آهن و کنستانتره تهیه کنیم. کل منابع ما در زمینه سنگ آهن حدود 3 میلیارد تن تخمین زده می شود. در حالی که استرالیا سالانه 800 میلیون تن سنگ آهن صادر می کند. از این رو ما در استرالیا نیز در مرحله اکتشافی برای دستیابی به پهنه های با حجم 400 میلیون تن سنگ آهن برای تامین نیازمان هستیم.

مدیرعامل چادرملو گفت: امروز هزینه حمل سنگ آهن از خواف تا بندر عباس بسیار گرانتر از هزینه حمل سنگ با کشتی 100 هزار تنی از هر نقطه جهان تا بندرعباس است لذا سرمایه گذاری در استرالیا و حمل سنگ از آن کشور منطقی و حتی ضروری است. وی در بخش دیگری از صحبت های خود افزایش قیمت سهام را نه به نفع سهامداران و نه شرکت ها خواند و گفت: این رشد قیمت ها نفس همه را می گیرد. وی در ادامه گفت: ما در مواردی حتمی می توانیم فن آوری خود را به کشورهای دارای معدن صادر کنیم و باید به خود باور داشته باشیم.

تقی‌زاده گفت: پروژه فولاد مکران یکی از اولویت‌های اصلی چادرملو برای سرمایه‌گذاری است چرا که این منطقه دارای ظرفیت های لازم  است و برای توسعه استان سیستان و بلوچستان به عنوان بخشی از پیکره ایران بزرگ نقش کلیدی دارد.

وی با اشاره به بحث تعیین قیمت سنگ‌آهن و زنجیره فولاد گفت: قیمت گذاری دستوری برای محصولات فولادی منطقی نیست و بهتر است این قیمت ها به گونه ای باشد که هم تولید کننده مواد اولیه ( سنگ آهن ) منتفع شود و هم تولید کنندگان محصولات فولادی .

مدیر عامل چادرملو تاکید کرد: قیمت زنجیره تولید فولاد از سنگ تا ورق، بر اساس نسبتی از قیمت‌های جهانی تعیین شود تا اصل عدالت محور در چرخ فولاد کشور رعایت شود .

سهامداران نگران نباشند، شرایط چادرملو عالی است

مدیرعامل چادرملو با بیان این که سهامداران نگران ارزش سهام این مجموعه نباشند، گفت:  اقدامات موثری در دست انجام است که به زودی اعلام خواهد شد. تقی زاده اظهار داشت: به دولت و مجموعه ها اعلام کردیم هر پهنه ای به ما بسپارند آمادگی سرمایه گذاری اکتشافی در آنرا داریم.

وی در این نشست خبری تصریح کرد: چادرملو نیز با قدرت به اکتشافات می پردازد و سهامداران اصلا نگران کمبود مواد اولیه نباشند.

وی با تاکید این نکته که هر واحد معدنی نیاز به توسعه و اکتشاف دارد تاکید کرد: طبیعتا باید با تعامل با محیط زیست و درک شرایط یکدیگر در جهت حفظ اشتغال و رشد این بخش از صنعت تلاش کرد. تقی زاده خاطرنشان ساخت: گندله سازی شماره 2 چادرملو با سرعت مناسبی در حال اجرا می باشد و طرح سیلیکومنگنز و ذوب سرمد را خیلی سریع اجرا خواهیم کرد. همچنین امسال خط یک پروژه انتقال آب خلیج فارس به بهره‌برداری می رسد.

وی در ادامه افزود: در فعالیت‌های توسعه ای گاهی به بن بست‌های زیست محیطی برخورد می‌کنیم و اگرچه طرفدار محیط زیست هستیم ولی سختگیری‌های بی مورد را درست نمی دانیم و معتقدیم باید هم تولید صورت گیرد و هم محیط‌زیست حفظ بماند. من در گل‌گهر برنامه ایجاد 5000 هکتار فضای سبز داشتم که 1000 هکتار آن شروع شده بود، در چادرملو هم چنانچه خط انتقال آب به چادرملو برسد، بخشی از منابع آبی خود را طبق نظر کارشناسان به ایجاد فضای سبز اختصاص خواهم داد.

تقی زاده تاکید کرد: سرمایه شرکت چادرملو از 33 هزار و 500 میلیارد ریال نهایتا به 67 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

وی اشاره ای هم به مبحث قیمت گذاری زنجیره فولاد داشت و گفت: در بحث قیمت گذاری نقش شرکت ها باید مشخص شود و همه چیز مطابق نرخ های بین‌المللی و نهایتا 10 درصد کمتر از آن باشد. باید برای فروش اجازه داشته باشیم و خودمان تعامل داشته نماییم در حالی که اکنون شرکت‌ها موظفند محصولتشان را با قیمت مشخص به شرکت های مشخص بفروشند که این مسئله درست نیست. البته معاون معدنی جدید وزارت صمت حرکت خوبی را برای اطلاع نظرات کارشناسان با انجمن فولاد و انجمن سنگ آهن شروع کرده است. در شرایط حال حاضر تعیین قیمت کنسانتره با 16 درصد شمش خوزستان اصلا منطقی نیست و اگرچه قیمت سنگ و حتی محصولات نوردی در سطوح بین‌المللی تعیین می شود، اما در میانه این زنجیره یعنی کنسانتره به هیچ وجه قیمت گذاری منطقی نیست و باید تجدید نظر اساسی صورت گیرد.

مدیرعامل چادرملو عنوان کرد: شرکت ها برای توسعه و اکتشاف، سودشان را خرج می کنند به عنوان مثال در آنومالی D19، میلیاردها تومان هزینه شده که این هزینه از محل سود شرکت صورت می گیرد.

وی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: در طرح های توسعه ای حتما باید برای واحدهای جدید از تکنولوژی‌های نو استفاده کرد البته سوخت ارزان باعث کاهش تمایل معدنداران به استفاده از ماشین آلات مدرن می شود.

تقی زاده تصریح کرد: ماشین آلات معدنی با عمر 15 الی 20 سال نباید در معادن استفاده شوند. این در حالی است که بسیاری از معادن ما گورستان دستگاهها و ماشین آلات قدیمی است. درحالی که در دنیا ماشین آلات معدنی را بعد از 5 سال از رده خارج می کنند.

مدیر عامل چادرملو در پایان با مهم دانستن موضوع بومی سازی دانش و صنعت در این حوزه گفت: با آغوش باز آماده دریافت طرح های موثر و متکی بر توان داخلی هستیم . در این مسیر هم برای سرمایه گذاری و هم برای ایجاد اشتراک منافع آمادگی داریم.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خرداد ماه 1371 تحت شماره 2257 در دفتر ثبت شرکتهای شهرستان یزد به ثبت رسیده است. سپس به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 16/8/1377 مرکز شرکت به تهران منتقل و به شماره 145857 در اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده است. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در شروع با سرمایه گذاری بانک سپه و شرکت ملی فولاد ایران تأسیس شد. در حال حاضر نیز سهامداران شرکت عبارتند از: شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و سایر سهامداران بخش حقیقی و حقوقی.