تعدیل در نرخ پاداش استخراج بیت کوین

سه شنبه،۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲

به تازگی با انجام یک تعدیل تازه در بیت کوین، نرخ پاداش استخراج سکه های جدید به نصف کاهش یافت.

تعدیل در نرخ پاداش استخراج بیت کوین

به اصطلاح "نصف شدن" بزرگترین ارز دیجیتال جهان تقریبا هر چهار سال یک بار صورت می‌گیرد .این ارز دیجیتال به "معدنچی های" (استخراج کنندگان) بیت کوین متکی است. اینها کسانی هستند که با اجرای نرم افزارهایی جهت حل سریع روابط پیچیده ریاضی بیت کوین دریافت می‌کنند. نصف شدن نرخ پاداش بیت کوین در روز دوشنبه (۱۲ مه/۲۳ اردیبهشت) این هفته به این معنی است که پاداش رمزگشایی یک "بلوک" از ۱۲.۵ به ۶.۲۵ سکه جدید کاهش یافته است.

نصف کردن نرخ بیت کوین توسط ساتوشی ناکاماتو، مبدع آن، در کد ارز دیجیتالی نوشته شده و هدف از آن کنترل تورم است.

این سومین بار از زمان ایجاد بیت کوین در سال ۲۰۰۹ است که نرخ این ارز نصف می شود. مورد اول در نوامبر سال ۲۰۱۲ و مورد دوم در ژوئیه سال ۲۰۱۶ اجرا شد. قرار است مورد بعدی نصف کردن این ارز در ماه مه سال ۲۰۲۴ انجام شود. کد بیت کوین به این معنی هم هست که پاداش معدنچی ها در قبال هر ۲۱۰ هزار بلوک نصف می شود تا اینکه پس از حدود دو دهه به صفر برسد و به این ترتیب تعداد بیت کوینی که وجود دارد هرگز از ۲۱ مییلیون بالاتر نخواهد رفت.

دلیل این است که بر خلاف ارزهای معمولی مانند دلار یا پوند یا یورو، برای ارز دیجیتالی بانک مرکزی وجود ندارد که عرضه آن را تنظیم کند. طرفداران ارز دیجیتالی می گویند که محدودیت این ارز یکی از عواملی است که ارزش آن را حفظ کرده و آن را به گزینه ای امن در برابر ارزهای رایج تبدیل می‌کند که در جریان بحران های اقتصادی، با کاهش ارزش و نرخ برابری مواجه می شوند.

ارزش بیت کوین از اول سال جاری میلادی تا کنون ۲۰ درصد بالا رفته و هفته گذشته به حدود ۱۰ هزار دلار رسید. این افزایش ارزش پس از آن بود که به نقل از پل تیودور، از مدیران شناخته شده صندوق های پوششی - هج فاند - گزارش شد که پول دیجیتالی حفاظی در برابر تورم است. بعضی از سرمایه گذاران گفته اند که نصف شدن بیت کوین می تواند باعث کاهش جذابیت آن برای معدنچی ها شود. استیون اینس، از کارکنان شرکت ای اگس آی، به بی بی سی گفت: "حالا معدنچی ها برای تولید بیت کوین انگیزه کمتری دارند و احتمالا به سراغ ارزهای دیجیتال دیگر خواهند رفت."