افزایش ۹۰ درصدی واردات موبایل در سال گذشته

چهارشنبه،۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، واردات و مصرف موبایل در سال ۱۳۹۸ از طریق رویه تجاری با بیش از ۹۰ درصد رشد به حدود ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه رسید و حذف معافیت ۸۰ دلاری واردات مسافری هم باعث کاهش چشم‌گیر واردات موبایل از این طریق شد.

افزایش ۹۰ درصدی واردات موبایل در سال گذشته

 بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گزارش آمار روند واردات و مصرف موبایل طی ۱۲ ماه سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که واردات موبایل از طریق رویه تجاری در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است؛ به‌طوری‌که در سال گذشته تعداد ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده که از این تعداد چیزی بالغ بر ۱۴ میلیون آن توسط مصرف کنندگان در شبکه ارتباطی تلفن همراه کشور فعال شده است.

همچنین بر اساس این گزارش در اسفند سال گذشته تعداد ۱.۵ میلیون دستگاه موبایل از طریق رویه تجاری و مسافری وارد کشور شد که ۱.۳ میلیون دستگاه از آن در شبکه فعال بوده و این موضوع در واقع بیانگر میزان مصرف کشور در ماه پایانی سال ۱۳۹۸ است.

بیشترین میزان واردات در سال گذشته در دی ماه صورت گرفته؛ به‌طوری‌که در آن ماه تعداد ۱.۸ میلیون دستگاه موبایل وارد کشور شده است. البته پر مصرف ترین ماه در سال گذشته، بهمن بوده که در آن ماه بالغ بر ۱.۵ میلیون دستگاه موبایل در شبکه ارتباطی کشور فعال شده است.

در این میان همچنان سامسونگ با ۵۶ درصد، بیشترین سهم بازار موبایل کشور را در اختیار دارد. پس از سامسونگ محصولات نوکیا با ۱۷ درصد، هواوی با ۹ درصد، شیائومی با ۷ درصد، اپل با ۵ درصد و آنر با ۳ درصد رتبه‌های دوم تا ششم را به لحاظ سهم بازار به خود اختصاص داده اند. با بررسی روند مصرف و واردات برندها می‌توان دریافت که شیائومی طی یک سال گذشته رشد قابل توجهی در بازار ایران داشته است. از سویی گوشی‌های سامسونگ مدل‌ گلکسی A۱۰ ، A۱۰s و A۵۰ و همچنین نوکیا ۱۰۶ds پر مصرف‌ترین مدل‌های موبایل در بازار ایران طی سال ۱۳۹۸ بوده‌اند. 

کاهش چشم‌گیر واردات موبایل از طریق رویه مسافری

همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، واردات موبایل از طریق رویه مسافری بعد از اصلاح قوانین و حذف معافیت ۸۰ دلاری واردات مسافری در پاییز سال گذشته برای سودجویان از صرفه افتاد و در نیمه دوم سال گذشته واردات از این طریق کاهش داشته، اما همچنان زور واردات رویه مسافری محصولات اپل به واردات رویه تجاری این برند می‌چربد؛ تا جایی که در اسفندماه از مجموع ۶۴ هزار و ۹۵۰ دستگاه گوشی موبایل اپل وارد شده تنها ۱۱ هزارو ۲۰۰ دستگاه از آن از طریق رویه تجاری وارد کشور شده و ۵۳ هزارو ۷۵۰ دستگاه دیگر به صورت مسافری وارد و در سطح بازار توزیع شده است که این تعداد گوشی موبایل فاقد خدمات پشتیبانی هستند.

در این میان از تعداد یک میلیون و ۳۶۰ هزار دستگاه موبایل وارد شده در اسفند ماه سال گذشته عمدتا مدل‌هایی باقیمت زیر ۳۰۰ دلار بوده‌اند و تنها ۱۴۰ هزار دستگاه موبایل وارد شده در اسفند ماه قیمتی بالاتر از ۳۰۰ دلار داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، حدود ۱۰ روز پیش انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که که اگر توقف‌های متعدد و زمان‌بر در ثبت سفارش و تخصیص ارز به شیوه حاضر ادامه پیدا کند، با معضل بزرگ کمبود جهانی کالا و افزایش بی‌سابقه بیش از ۳۰ درصدی قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.

طبق اعلام این انجمن  از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا نیمه‌ی اردیبهشت ماه تنها ۷۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده در حالی که مصرف ماهانه کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است. از این رو میزان موبایل وارد شده در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ پاسخگوی تقاضای ایجاد شده در بازار نیست و همین موضوع باعث التهاب در بازار شده است.

در این بیانیه گفته شده بود  که ادامه تعطیلی مراکز آموزشی و به طبع آن تمرکز بر آموزش آنلاین و البته معرفی برنامه کاربردی شاد برای استفاده آموزشی دانش آموزان، تقاضای موبایل را در بازار افزایش داده است. در مجموع عواملی همچون کمبود جهانی کالا به دلیل کرونا، بالا رفتن نرخ ارز، بسته شدن مرزها و محدودیت های ترانزیتی برای واردات کالا و معرفی اپلیکیشن شاد منجر به ایجاد عدم اطمینان بازار برای تامین محصولات در آینده شده که در نهایت تمام این عوامل تعادل بین عرضه و تقاضا را بر هم زده است.