تولدی دوباره برای اسپا و ماساژ ایران

پنج شنبه،۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲

تلاش‌های علاقمندان عرصه اسپا و ماساژ ایران در سال‌های اخیر بالاخره نتیجه داد و با ثبت قانونی انجمن تخصصی اسپا، ماساژ و حمام‌های سنتی در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین وزارت کشور وارد عرصه تازه‌ای شد.

تولدی دوباره برای اسپا و ماساژ ایران

کسانی که به طور تخصصی اخبار مربوط به عرصه ماساژ و صنعت اسپا را پیگیری می‌کنند، پانته آ ضیمران را به عنوان مدیرعامل مجموعه راما اسپا و یکی از فعالان خستگی ناپذیر عرصه ماساژ و اسپای ایران می‌شناسند.

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان به گوشه‌ای از تلاش‌های بدون وقفه این بانوی کارآفرین و همسرش از برگزاری سمپوزیوم‌های متعدد در زمینه نقش اسپا و حمام‌های سنتی در صنعت گردشگری گرفته تا برگزاری همایش‎های مستمر در هتل‌ها و شهرهای مختلف ایران نظیر تهران، کیش، کاشان و... و چانه‌زنی‌های مکرر با مسئولین سازمان گردشگری سابق برای یک هدف واحد و آن هم تعریف شدن جایگاه اسپای ایران و قرار گرفتن آن در ذیل نهاد گردشگری کشور دسترسی پیدا کرد.

اکنون تشکیل انجمن تخصصی اسپا، ماساژ و حمام سنتی کشور و کمیسیون متخصصین اسپا و ماساژ ، حکایت از به ثمر نشستن نزدیک به دو دهه تلاش‌ این مدرس و محقق ماساژهای شرقی و کارآفرین برتر حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و همکارانش دارد.

ضیمران معتقد است، اسپا و ماساژ ریشه‌ای بسیار قوی در فرهنگ و تمدن ایران دارد که متاسفانه تاکنون با بی‌اهمیت شمردن این فرهنگ، بازار این صنعت به کشورهای دیگر سپرده‌ شده است. او بر این باور است هنوز هم با مروری بر فرهنگ کهن و داشته‌های قدیمی می‌توانیم حرف‌های تازه‌ای در این صنعت برای دنیا داشته باشیم. برای احیاء حمام‌های قدیمی ایران جا دارد شیوه‌ای مدرن را به فرهنگ کهن درآمیزیم و داشته‌های فرهنگیمان را به بازار جهان عرضه کنیم.

وی که به عنوان رییس هیات مدیره در مراسم افتتاح انجمن اسپا، ماساژ و حمام‌های سنتی در جمع دست اندرکاران عرصه گردشگری، علاقمندان عرصه اسپا، متخصصین، هتلداران و اهالی رسانه سخن می‌گفت، از آغاز رسمی فعالیت‌ها با حضور شهیار اسماعیلی مدیرعامل و اعضای اصلی هیات مدیره انجمن اسپا، ایمان مصدری، محمدرضا تهرانی، سهراب دهقان و سید بابک حسینی در دفتر سازمان متخصصین و مدیران ایران خبر داد و افزود: در طول این سال‌ها به عنوان یک شرکت خصوصی فعال در حوزه اسپا دچار چالش‌های زیادی بوده‌ایم، زیرا در درجه اول مشخص نبود این صنعت که به این شکل وارد ایران شده است، باید در کجا و زیرمجموعه کدام بخش قرار گیرد.

رییس هیات مدیره انجمن با تاکید بر اینکه جای خالی اسپا در صنعت گردشگری کشور حس می‌شود، بیان داشت: برای ایجاد و توسعه بخش اسپا در بدنه صنعت گردشگری، نیاز به یک تیم قوی، متخصص و دریافت کمک، راهنمایی و مشاوره از اساتید و صاحب‌نظران حوزه‌های پزشکی و گردشگری داشتیم و اکنون پس از مدت‌ها رایزنی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سابق و وزارت گردشگری فعلی، موفق شدیم تا مسئولان را متقاعد کنیم که اسپا یک واحد گردشگری است و محل فعالیت آن نیز در هتل‌ها و مراکز اقامتی است.

وی تصریح کرد: در هیات‌مدیره و شورای سیاست‌گذاری انجمن از افراد متخصص در حوزه‌های پزشکی، گردشگری، هتلداری، طب سنتی و دیگر بخش‌ها استفاده شده است.

مدیرعامل راما اسپا افزود: اسپا یکی از بخش‌ها و حوزه‌های درآمدزا در صنعت جهان به حساب می‌آید و فعالیت یک واحد اسپا در هتل‌ها و مراکز اقامتی علاوه بر درآمدزایی، ایجاد ارزش افزوده را نیز در پی خواهد داشت زیرا با جذب تورها در بخش توریسم سلامت و گردشگری پزشکی، می‌تواند گردش مالی زیادی را به ارمغان آورد.

"پانته‌آ ضیمران" در ادامه به تدوین دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها در زمینه راه‌اندازی مراکز اسپا اشاره کرد و گفت: بر این اساس، سه مرجع وزارت بهداشت، وزارت گردشگری و جامعه هتلداران ایران بر راه‌اندازی این مراکز، نظارت خواهند داشت.

وی با بیان ویژگی‌های انجمن، مشکلات و سختی‌های راه گفت: کار اصلی انجمن «اسپا» استانداردسازی، درجه‌بندی، آموزش و ایجاد مهارت است و یکی از مسایلی که متاسفانه در این حوزه شاهد آن هستیم، فعالیت زیرزمینی و غیرمجاز مراکز است که امیدواریم با استانداردسازی و استانداردنویسی، بتوانیم علاوه بر درجه‌بندی اسپاها، ماساژورها را نیز درجه‌بندی و رتبه‌بندی کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن «اسپا» از عضو گیری بیش از 10 هزار نفر در آینده‌ای نزدیک خبرداد و گفت: تعاملات خوبی با دانشکده طب سنتی ایران داریم تا به پروتکل‌ها و متدهای آموزشی خوبی دست یابیم و این آغاز ورود حرفه‌ای «اسپا» به حاشیه هتل بیمارستان‌ها برای ارائه خدمات ماساژ بیماران پس از ریکاوری است.

وی افزود: این صنعت جزو 10 صنعت سودآور و با درآمد ارزی بالا در جهان محسوب می‌شود و می‌تواند با افزایش درآمدهای هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها و مراکز تفریحی در رونق صنعت گردشگری نقش موثر داشته باشد. بنابراین موارد بسیاری در این بخش مانند تشریفات، آداب ماساژ، بهداشت، مکان مناسب، تبلیغات، فرهنگ سازی و… وجود دارد که باید به همه آن‌ها توجه شود.

رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی اسپا، ماساژ و حمام سنتی ‌ با تاکید براینکه این صنعت باید به شکل صحیح آن وارد بحث گردشگری شود، اظهار کرد:‌ سطوح مختلف اسپا در کشور باید مشخص شود تا بتواند متناسب با مراکزی که این خدمات را ارایه می‌دهند از استانداردهای متناسب با خود بهره گیرد و با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی اسپا و ماساژ زیر نظر انجمن متخصصین ایران تلاش شده است تا ماساژ به صورت صحیح طبقه‌بندی و درجه‌بندی شود و نیروی انسانی ماهر نیز مطابق با این نیازها تربیت شوند.

ضیمران افزود:‌ ارایه خدمات اسپا و ماساژ در بخش‌هایی نظیر هتل، مراکز مستقل،‌ چشمه‌های آب معدنی نیاز به فعالیت‌های مختلفی دارد و بدیهی است که نوع فعالیت‌ها در هر کدام از این بخش‌ها متفاوت خواهد بود.

رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی اسپا، ماساژ و حمام سنتی تصریح کرد:‌ باید مثلثی از سه بخش گردشگری، اسپا و سرمایه‌گذار تشکیل شود، استانداردها و پروتکل‌ها تدوین شوند تا این صنعت بتواند نقش خود را در صنعت گردشگری کشور به خوبی ایفا کند.

ضیمران با ابراز امیدواری نسبت به همکاری جامعه هتلداری در کشور با صنعت اسپا اظهار کرد: آژانس‌های مسافرتی بخشی از توریست سلامت هستند و احتیاج است که هتل‌های لوکس، خدمات لوکس‌تری از صنعت اسپا را در اختیار گردشگران قرار دهند.

در این مراسم دکتر شهیار اسماعیلی عضو هیئت رئیسه این انجمن نیز گفت: با آنکه سابقه اسپا و ماساژ به دوران کهن ایران زمین می‌رسد، صنعت گردشگری کشور از این حرفه کمترین بهره را ‌برده است.

مدیرعامل انجمن تخصصی اسپا افزود: تاریخ نشان مي‌دهد، قدیمي‌ترین حمام جهان متعلق به ایران بوده و قدمت ۳۵۰۰ ساله دارد. حمام‌هایی که در آن دلاک‌ها یا همان ماساژورهای ایرانی با مشت و مال حرفه‌ای خستگی را از تن مشتریان بیرون مي‌کردند. حالا در دهه ۹۰ دیگر خبرچندانی از حمام‌ها و دلاک‌های قدیمی و کاربلد نیست و متاسفانه هزاران ماساژور زیرزمینی بدون مجوز با تبلیغات وسیع بدون نظارت و آموزش و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این حوزه فعالیت مي‌کنند.

شهیار اسماعیلی که با همسرش پانته آ ضیمران دوره‌ تخصصی «اسپا» را در تایلند گذرانده و به گفته خودش این خدمات را در ایران گسترش داده است. درباره فعالیت‌هایشان در ایران گفت: «طی سال‌ها فعالیت در حوزه اسپا اولین‌های بسیاری را تجربه کرده‌ایم، مانند اولین پروانه کسب صنفی ماساژ در ایران، اولین آموزشگاه رسمی فنی‌حرفه‌ای در ایران، اولین انجمن تخصصی اسپا در ایران، اولین نشریه در این حوزه و...

وی گفت: خدمات «اسپا» تاثیر بسیاری در روح و روان فرد دارد و بدن را برای درمان‌های مختلف هم آماده می‌کند. به این ترتیب می‌تواند به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های توریسم سلامت شناخته شود که در ایران کمتر به آن توجه شده است.

ایمان مصدری رئیس سازمان متخصصین و مدیران ایران و عضو هیات مدیره انجمن اسپا در این مراسم گفت: انجمن اسپا با تائید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و مجوز رسمی از وزارت کشور رسما کار خود را آغاز کرد و در مرحله عضو گیری قراردارد.

وی اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته، انجمن‌های متخصصین، برای دولت‌ها در حوزه تصمیم‌گیری نقش مشاورعالی را ایفا می‌کنند و امیدواریم این نقش در کشورما پررنگ تر شود.

مصدری افزود: ما نیز تلاش می‌کنیم نیازهای این عرصه را از طریق انجمن به وزارت گردشگری و میراث فرهنگی اعلام کنیم.

وی گفت:‌ گردش مالی صنعت اسپا در آمریکا در سال 2019 حدود 19 میلیارد دلار بوده است و اگرچه در سالهای اخیر این صنعت در کشور ما رو به رشد بوده است اما تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

در ادامه این نشست محمدرضا تهرانی عضو هیات مدیره انجمن تخصصی اسپا، ماساژ و حمام سنتی تصریح کرد:‌ یکسان سازی و ایجاد وحدت رویه یکی از اهداف ایجاد انجمن است.

وی با بیان اینکه این صنعت تاکنون از نبود متولی در رنج بوده است، خاطرنشان کرد: حمام سنتی ایرانی جزو قدیمی‌ترین سنت‌ها بوده است و ایرانیان از گذشته به آب درمانی عادت داشته‌اند و حتی دلاک‌ها به عنوان یکی از مشاغل در حمام‌های قدیمی کار ماساژ و مشت و مال را انجام می‌داده‌اند.

تهرانی در مورد تاثیر «اسپا» بر توسعه دهکده سلامت گفت: ظرفیت در این حوزه بسیار زیاد است اما باید کمی شفاف‌تر به این موضوع نگاه کرد. دهکده سلامت تعریف دارد. دهکده سلامت جایی نیست که افراد تنها بیایند به جسمشان رسیده شود تحت درمان قرار بگیرند و خارج شوند. در دهکده سلامت باید در کنار کارهای مدیکالی که بر روی این افراد انجام می‌شود به روحشان، غذایشان، رفتار، خواب و… توجه شود. این پکیج است که می‌تواند دهکده سلامت را به هدف خود برساند. اما دهکده سلامتی در ایران به این معنا است که فقط کار درمان به‌صورت اختصاصی در آن انجام شود و به شاخه‌های دیگر توجه نمی‌شود. اما در دنیا دهکده سلامت اینگونه تعریف می‌شود که همه این موارد کنار یکدیگر باید قرار بگیرند تا نتیجه خوبی را به‌وجود آورند.