طرحی تازه برای ساماندهی سواحل کیش

چهارشنبه،۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵

سازمان منطقه آزاد کیش در نظر دارد برای بهبود چشم انداز و بهره برداری اصولی از سواحل مرجانی کم نظیر جزیره، با کمک مشاورین زبده به طرحی تازه دست یابد که مبنای عمل در واگذاری ها، بهره برداری و فعالیت های توسعه ای باشد. از اینروهم اندیشی ساماندهی سواحل کیش با حضور مدیران ارشد سازمان منطقه آزاد کیش و مشاورین طرح تدوین جامع ساماندهی سواحل این جزیره در سالن خوارزمی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد

طرحی تازه برای ساماندهی سواحل کیش

غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش طراحی مناسب، اجرای مطلوب و بهره برداری اصولی را از اولویت های سازمان منطقه آزاد کیش در طرح سامان دهی سواحل جزیره برشمرد.

به گزارش اقتصاد کارا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، وی در نشست هم اندیشی ساماندهی سواحل کیش، برگزاری این جلسه را شروع خوبی برای اجرای یکی از مهمترین موضوعات و اساسی ترین بحث های جزیره کیش عنوان و بر ایجاد فرصت ها و بستر مناسب با هدف جذب گردشگران ساحلی تاکید کرد.

وی افزود: طرح ساماندهی سواحل کیش در راستای تبیین سیاست های کلان سازمان با استفاده از نظریات مشاوران این حوزه قطعا به نتیجه های خوبی منتهی خواهد شد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، دریا و ساحل را از اصلی ترین ظرفیت های کیش و کشور بر شمرد و افزود: چنین ظرفیت هایی طی سال ها مغفول مانده و کمتر به آن توجه شده است. اما از ابتدای این دوره مدیریتی، این موضوع مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته و در دستور کار سازمان است تا با تلفیق ایده ها و مطالعات انجام شده کاری ماندگار در جزیره انجام شود. وی با اشاره به حیاتی بودن زمانبندی انجام این طرح گفت: انتظار ما این بود که مطالعات در کوتاهترین زمان و فرصتی 4 ماهه انجام شود و به سرعت وارد عمل شویم. اما با کمی تاخیر در این امر اکنون آغاز شد و تا حدودی زمان را از دست دادیم، اما امیدوارم کیفیت مطلوب اجرای طرح جبران این وقفه باشد.

وی با تاکید بر تسریع در امور مطالعاتی و اجرایی طرح گفت: زمان برای ما بسیار امر مهمی است. به موازات تدوین طرح جامع، باید با انعطاف پذیری سعی کنیم متقاضیانی که برای اجرای طرح،کلیات منطبق با طرح جامع را دارند شناسایی کرده و وقت را از دست ندهید و کار را آغاز کنیم.

غلامحسین مظفری بیان داشت: چارچوب های کلی ما در طرح ساماندهی سواحل ماه ها پیش با مشاوران مطرح شده و کاملا واضح است و براین امر تاکید داریم که مطالعات و بهره برداری از ساحل زیبای کیش به عنوان اصلی ترین ظرفیت ما با کیفیت هرچه تمام تر انجام شود.

وی با بیان اینکه یکی از وجوه ممتاز کیش با شهرهای سرزمین اصلی، دارا بودن دریا و سواحل مرجانی است، گفت: علاوه بر تمایز با سرزمین اصلی، کیش یکی از چند نقطه در جهان با بیشترین درصد اکسیژن خالص است و همین تفاوت است که این جزیره مرجانی را برجسته می کند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت : طراحی مناسب، اجرای مطلوب و بهره برداری اصولی از سواحل یک اصل است. در این راستا رعایت حریم و بحث های زیست محیطی حتما در طرح ساماندهی سواحل لحاظ خواهد شد.

مظفری با اشاره به اینکه در سواحل شرقی نیز کارهای بسیار مهمی انجام شده یا در حال انجام است که اولویت اول سازمان برای ساماندهی نیز محسوب می شود، بر ساماندهی اساسی ساحل مرجان در سال جاری تاکید کرد.

وی افزود: نگاه ما در سطح کلان به این گونه است که به نوعی هم افزایی بین پروژه های داخلی جزیره و سواحل صورت گیرد و برای برخی هتل ها که ساحل در اختیار ندارند این امکان فراهم شود و یا مجموعه هایی نیز با در اختیار گرفتن ساحل به صورت نیمه اختصاصی در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه این مطلب گفت: به همین منظور می توانیم از سرمایه گذاران توانمند و خوشنام استفاده کنیم تا به موضوع ساماندهی پروژه های ساحلی و حتی طرح های ورزشی ورود کنند تا با حضور آنها اطمینان حاصل کنیم که مجموعه ای قدرتمند داریم.

غلامحسین مظفری در بخش دیگری از این نشست به معماری ساحل اشاره و عنوان کرد: به عنوان فاز جدیدی از مطالعات این حوزه، معماری ساحلی و الگو ها را مورد بررسی قرار دهیم و مسابقات معماری برگزار کنیم و از میان آنها کارهای حرفه ای را به عنوان الگوی معماری ساحلی خوب ارائه کنیم چرا که فعالیت هایی این حوزه برای آیندگان بسیار مهم است و نکات مربوط به آن باید با حساسیت بالایی دنبال شود.

وی به برگزاری جلسات مختلف بین تمام دست اندرکاران در حوزه های مربوطه با مشاوران طرح تاکید کرد و خواستار بررسی مسائل برای انجام کارهای با کیفیت و ماندگار شد.

غلامحسین مظفری پیشنهاد داد تا پروژه ساماندهی سواحل با طرح دریاچه مصنوعی در کنار هم بررسی و در صورت امکان و مشورت با مشاور زیست محیطی  تلفیق شود و از سرمایه گذارانی که می توانند از بهره برداران این طرح در آینده باشند دعوت کرد تا با ارائه ایده های خود مشارکت کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین انجام طرح ها به گونه ای مطلوب و قابل دفاع را ازنقاط قوت مشاوران و اعتبار آنها را برشمرد و گفت: با ساماندهی سواحل کیش  در چارچوب های تعیین شده و مشارکت تمامی بخش های مربوطه سازمان و استفاده از مشاوران بنام، می توانیم منشا خیر شده والگویی برای سواحل کشور باشیم.

در نشست هم اندیشی طرح ساماندهی سواحل کیش، سیاست های معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان و نیازها و مشکلات سواحل با تاکید بر استفاده از راهبرد های طرح های فرا دست مطرح شد که ارتقا کیفیت های بصری و خدمات گردشگری، تقویت سرزندگی در طول نوار ساحلی ،افزایش بهره وری از فضای ساحلی در تمامی ساعات شبانه روز و فصول مختلف،تامین حس ایمنی و آرامش محیطی در طول نوار ساحلی وپرهیز حداکثری از انحصاری کردن سواحل و خصوصی سازی سواحل از جمله موارد تشریح شده در این جلسه بود.

دکتر خانزادی در این جلسه گفت که با مطالعات دقیق و بررسی های کلان و خرد می توان ضمن بهره گیری از تجربیات سایر کشورها در ساماندهی سواحل، به مدل بومی و منطبق با هنجارها و معیارهای خود دست یافته و آن را به اجرا بگذاریم.

در ادامه این مبحث، دلایل نابسامانی های ساحلی نیز با حضور مشاوران حاضر در جلسه و مدیران و نمایندگان معاونت عمرانی سازمان  تشریح شد که موضوعاتی چون عدم وجود طرح تفضیلی، واگذاری های بی برنامه و غیر اصولی اراضی ساحلی ،عدم رعایت یا نبود مقررات ساخت و ساز و بهره برداری و نظارت سطحی بر آن و عدم سیاست واحد و مدیریت یکپارچه به عنوان مهمترین دلایل برای بررسی بیشتر مورد تاکید قرار گرفت.

رویکرد های اجرای طرح ساماندهی از منظر مشاوران و مدیران مربوطه در حوزه عمرانی نیز در این پنل هم اندیشی به گونه ای مطرح شد که حفظ محیط زیست ساحلی حتما مورد توجه قرار گیرد و در کنار آن نیاز های رفاهی و گردشگری کیش وندان و گردشگران تامین شود و قابلیت رقابتی و جذابیت های مشوق برای سفر های مکرر به کیش با هدف برندسازی سواحل کیش در اولویت قرار گیرد.

الزام ضمانت نامه اجرایی طرح ساماندهی سواحل جزیره کیش

با پیش بینی ضمانت نامه اجرایی طرح ساماندهی سواحل جزیره کیش می توان به یک سری الزامات و الگوهای کاربری دست یافت که منتهی به کاهش هزینه ها و حفظ و نگهداری اقدامات صورت گرفته در سواحل دریای جزیره کیش خواهد شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، بخش دوم نشست با حضور مسئولین و کارشناسان فنی و عمرانی در حوزه شهر سازی و گردشگری با محوریت بازنگری در طرح جامع و پیش بینی ضمانت نامه اجرایی طرح ساماندهی سواحل کیش، بیستم خرداد برگزار شد.

امین صفایی معاون فنی و عمرانی شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش، سواحل دریای کیش را بر اساس مطالعات اقتصادی از اولویت های مهم این منطقه برشمرد و گفت: می توانیم با پیش بینی ضمانت نامه اجرایی طرح ساماندهی سواحل کیش از جمله ساحل شرقی این منطقه که در مطالعات اقتصادی به آن پرداخته شده است با یک انسجام و همکاری خوب مسیر اجرایی شدن این طرح را هموار کنیم.

ماهان مدون نیز با اشاره به طرح جامع کیش که بر ضرورت توسعه خدمات گردشگری در این منطقه به آن تاکید شده است گفت: با بهره گیری از ظرفیت ها و پتاتسیل های این منطقه در حوزه های توسعه زیرساختی، پروژه مطالعات ظرفیت تحمل تاب آوری امکانات گردشگری، ایجاد جاذبه های گردشگری دریایی و رقابتی که متفاوت تر از دیگر مناطق آزاد کشور است با همکاری دیگر حوزه های سازمان منطقه آزاد کیش می توانیم در اجرای این طرح به تعهدات خود پایبند باشیم و گام های موثری در این راستا برداشت.

همچنین محمدتقی امیری خراسانی مدیرعامل موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش بر ضرورت فرهنگ سازی فعالیت کلوپ های غواصی به منظور حفظ مرجان های سواحل کیش اشاره کرد و اظهار داشت: با اجرایی شدن طرح ساماندهی سواحل کیش، گردشگری ورزشی در این منطقه رونق می گیرد.

در ادامه این نشست محمد پازوکی معاون مالی و اداری موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش ضرورت پیشرفت در حوزه گردشگری دریایی را مستلزم برنامه ریزی های مدون و مطالعات گردشگری دانست و خاطر نشان کرد: با شناسایی ظرفیت ها موجود در حوزه گردشگری دریایی طرح ساماندهی سواحل کیش قابلیت اجرایی خواهد داشت.

رضا اردلان مدیر فرهنگی و آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که در طرح ساماندهی سواحل دریای کیش به موضوع جمعیتی و اجتماعی اشاره شده است عنوان کرد: ضمن این که موضوع گردشگری در این منطقه از شاخص های اصلی اقتصادی به شمار می رود، باید نیاز ساکنین جزیره کیش شامل"مذهبی، فرهنگی و تجمعات سیاسی"در این طرح پیش بینی شود.

مهندس امامی رییس اداره صدور پایان کار شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش در خصوص طرح ساماندهی سواحل کیش، محورهای این طرح را عمود به دریا عنوان کرد و گفت: این طرح از قابلیت های بسیار خوب از نظر مبلمان شهری و بدنه شهری دارد و نیاز است برای برنامه ریزی شهری با دقت بیشتری به آن پرداخته شود.

در نشستی که اجرای طرح ساماندهی سواحل کیش مورد بررسی قرار گرفت مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش، ساماندهی سواحل کیش را دغدغه اصلی تمام ساکنین این منطقه عنوان کرد و گفت: سال 1386 در جزیره کیش طرح مدیریت یکپارچه در قالب سه طرح "مدیریت محیط زیست، مدیریت سواحل و نقشه کاربران" در مقایس 25 هزارم تهیه شد و نیاز بود با یک طرحی مثل همین طرح ساماندهی سواحل به جزئیات بیشتری برسد که متاسفانه هرگز این مهم محقق نشد.

محمدی ابراز امیدواری کرد که با پیش بینی ضمانت اجرای طرح ساماندهی سواحل کیش می توانیم اقدامات موثر و ماندگاری در جزیره کیش به نسل آینده به یادگار بگذاریم.

گفتنی است نشست هم اندیشی طرح ساماندهی سواحل کیش در قالب "سه پنل تخصصی"  به این جمع بندی رسید که در نقاط مختلف ساحلی در کیش، منظرهای نازیبایی وجود دارد که باید مورد رسیدگی قرار گرفته و اصلاح شود. اجرای طرح های تازه و ایده های نو در مناطق ساحلی منجر به جذب بیشتر گردشگر و استفاده از این موهبت طبعی خواهد شد.

دستیابی به مدلی که از نوعی هماهنگی در عین تنوع برخوردار باشد، موضوعی است که در طرح جامع مورد استفاده قرار گیرد. مشاور طرح اصلاح سواحل در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که شرکت مرکوری به عنوان پیمانکار اصلی ساخت سازه های نو در جزیره کیش در سالهای پیش از انقلاب به موضوع هارمونی و تناسب در ساخت سازه ها توجه مطلوبی داشته و این رویکرد چشم نواز هنوز در سازه های آن به چشم می خورد. در واقع در ساخت و سازهای کیش هم می توان به نشانه ها و گونه هایی از طراحی توجه کرد که سبک و سیاق خاص این منطقه و جزیره شود.