۱۴۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه

جمعه،۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

وزیر اقتصاد اعلام کرد کسری بودجه امسال کشور 140 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

۱۴۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه

فرهاد دژپسند گفت: نیمی از این رقم را از طریق بازار سرمایه تأمین می‌کنیم و همچنین در صورتی که مؤدیان مالیاتی، مالیات سال بعد را زودتر پرداخت کنند به ازای هر ماه ۱.۵ درصد پاداش مالیاتی خواهند گرفت که میزان آن از سود بانکی نیز بیشتر است.

وی در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: نظر ما این است که همه بنگاه‌های بزرگ به بازار سرمایه بیایند، زیرا ما در این بازار فقط یک ابزار تأمین مالی نداریم بلکه می‌توان با استفاده از آن ابزارهای مالی مختلفی را استفاده کرد. از این رو عمیق شدن بازار سرمایه برای ما اهمیت فراوانی دارد و یکی از طرح‌هایمان تأمین مالی حداقل بخشی از نیازهای بنگاه‌های بزرگ اقتصادی مانند خودروسازان از طریق بورس یکی از گزینه‌های موجود است.

وی با اشاره به مشکلاتی که نظام بانکی کشور با آن‌ها روبرو بوده است، بیان کرد: بارها تأکید کردیم که بورس قرار نیست جایگزین نظام بانکی شود اما باید مشکلات بانک‌ها را نیز در نظر داشت. آمار سال گذشته نشان می‌دهد که حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از طریق نظام بانکی در سال گذشته پرداخت شده است اما فقط ۳۰۰ هزار میلیارد تومان آن تسهیلات جدید بوده و مابقی به امهال مطالبات گذشته اختصاص دارد.

۱۴۰ هزار میلیارد تومان، آخرین برآورد از کسری بودجه امسال

وزیر اقتصاد درباره آخرین برآوردها از کسری بودجه در سال جاری نیز بیان کرد: آخرین اعدادی که اعلام شده ۱۴۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه است. البته این عدد من نیست، بلکه نتیجه یک برآورد است. در حال حاضر آنچه مطرح شده یک پیش‌بینی از عدم تحقق برخی درآمدهاست. از این رو اگر بتوانیم درآمدهای جدیدی را به وجود آورده و با یک اصلاح ساختار، برخی هزینه‌ها را کاهش دهیم می‌توان کسری بودجه را به شکل قابل توجهی پایین آورد.

دژپسند ادامه داد: یکی از طرح‌هایی که امسال اجرایی شده بحث فروش اموال مازاد بانک‌ها بوده است. بانک‌ها اعلام کردند تاکنون تنها ۱۰ درصد تقاضا برای اموال مازاد آن‌ها وجود داشته است؛ از این رو از بخش خصوصی می‌خواهیم که نسبت به خرید این اموال اقدام کنند و دولت نیز وعده می‌دهد که موانع موجود در این مسیر را برطرف کند.

برنامه‌ریزی برای تامین مالی هزار هزار میلیارد تومان در اقتصاد ایران

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تأمین مالی هزار هزار میلیارد تومان در اقتصاد ایران توضیح داد:‌ براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قصد داریم ۵۰ درصد از این رقم را از طریق بازار سرمایه تأمین کنیم. همچنین در صورتی که مؤدیان مالیاتی، مالیات سال بعد را زودتر پرداخت کنند به ازای هر ماه ۱.۵ درصد پاداش مالیاتی خواهند گرفت که میزان آن از سود بانکی نیز بیشتر است. اگر ما از افزایش درآمد مالیاتی می‌گوییم به معنای بالا رفتن فشار بر مؤدیان نیست بلکه فقط استفاده از گزینه‌هایی است که تاکنون فراموش شده بودند و اکنون در دستور کار است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اهمیت نقش بخش خصوصی در مدیریت اقتصاد ایران اظهار کرد: اگر امروز دولت برنامه‌هایی را اعلام می‌کند قطعا به معنای آن نیست که به تنهایی امکان اجرایی آن‌ها را خواهد داشت. از این رو حضور بخش خصوصی اهمیت بسیار زیادی دارد. بارها گفته‌ایم که بخش خصوصی نه به عنوان یار دولت دوازدهم بلکه به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد ایران حضور دارد و باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم تا اقتصاد از شرایط فعلی عبور کند.

دژپسند خاطر نشان کرد: بخش خصوصی به جای تن دادن به رویه‌های غلط باید در مقابل آن بایستد، زیرا با مقاومت آن‌ها کار خلاف دیگر تکرار نمی‌شود و می‌توان مشکلات را با این همکاری از بین برد. ما آماده‌ایم که مزاحمت‌ها در حوزه کسب و کار را بشنویم و آن‌ها را اصلاح کنیم.