حج امسال فقط برای عربستانی‌هاست

سه شنبه،۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴

وزارت حج و عمره عربستان سعودی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برگزاری حج امسال(۱۴۴۱ هجری قمری) با تعداد بسیار محدود برای آن دسته از حاجیانی که از تابعیت‌های مختلف در داخل عربستان حضور دارند، برگزار می‌شود.

حج امسال فقط برای عربستانی‌هاست

به گزارش شبکه خبری "الجزیره" قطر، عربستان اعلام کرد، این تصمیم برای حفظ سلامتی حجاج اتخاذ شده است. پیش از این روزنامه انگلیسی" فاینانشال تایمز" انگلیس به نقل از یک مسؤول در وزارت حج و عمره سعودی اعلام کرده بود که عربستان در اندیشه لغو مراسم حج سال ۲۰۲۰ است.

دولت سعودی برای نخستین بار از زمان تأسیس این پادشاهی در سال ۱۹۳۲ در صدد است، بزرگ‌ترین تجمع مسلمانان را بخاطر خطرات شیوع ویروس مرگبار کرونا در سطحی بسیار محدود برگزارکند. تا پیش از این در سالهای اخیر،  برای حج تمتع سالانه حدود 2 میلیون نفر عازم سرزمین وحی می‌ شدند.

برخی از منابع داخلی می‌گویند احتمال دارد دولت عربستان در هفته  پیش رو برگزاری مراسم در این سطح را هم لغو کند.

رئیس سازمان حج و زیارت ایران نیز درباره زمان انتظار ایران برای اعلام سعودی‌ها برای تشرف به حج تمتع، گفت: در صورتی که عربستان تا اواسط ذی‌القعده درباره وضعیت حج تمتع اطلاعیه‌ای صادر نکند، عملا حج تمتع امسال لغو می‌شود و اعزام منتفی خواهد بود. بر اساس تفاهم نامه ایران و عربستان برای حج تمتع سال جاری، ۸۷ هزار و ۵۰۰ ایرانی باید از ۶ تیرماه به سرزمین وحی اعزام شوند که با توجه به شیوع کرونا و عدم اطلاع رسانی سعودی‌ها درباره وضعیت حج تمتع امسال، برپایی این مناسک در هاله‌ای از ابهام است.