دلار همچنان می تازد

پنج شنبه،۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰

قیمت هر دلار در ایران به مرز روانی غیرقابل باور 20 هزار تومان رسیده است.

دلار همچنان می تازد

در واکنش به این رشد سرسام آور، رئیس جمهوری دلیل این افزایش را نه عامل اقتصادی که ناشی از تحرکات و عملیات روانی دانست. او با عتاب به صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را به سامانه دولت واریز نکرده اند، از قوه قضائیه، بانک مرکزی و وزارت صمت خواست به این موضوع رسیدگی کنند.

عبدالناصرهمتی رئیس کل بانک مرکزی نیز درباره  دلایل نوسان بازار ارز گفت: در دو ماه اول امسال به دلیل تبعات شیوع کرونا و بسته شدن مرزها و همچنین کاهش ارزش محصولات صادراتی مانند فرآورده‌ها، نفت و پتروشیمی، ناترازی‌هایی بین عرضه و تقاضای ارز به وجود آمد که همه این موارد و همچنین شوکهای روانی که به دلیل تصمیم آژانس بین المللی انرژی اتمی و قطعنامه‌ای که به ناحق علیه جمهوری اسلامی صادر کرد موجب ایجاد جو روانی علیه ایران ایجاد شد.

وی همچنین به جریان تعهدات ارزی صادر کنندگان نیز اشاره داشته و تاکید کرده که تا پایان تیرماه که برای آنها فرصت تعیین شده، باید با شتاب بیشتری ارز خود را برگردانند.

رئیس کل بانک مرکزی با اذعان به افزایش قیمت ارز، معتقد است این شوک، موقتی و گذرا است. به گفته وی در صورت نیاز بانک، مرکزی در بازار ارز مداخله خواهد کرد.

سه شنبه گذشته، نرخ فروش دلار در صرافی ها و صرافی های آنلاین به بیست هزار و چهارصد تومان رسد. بر خلاف گفته دولتی ها، ارزش برابری دلار و تومان تا این حد نیست و اوضاع به زودی کنترل می شود. با اینحتل شماری از فعالان اقتصادی با تحلیل شرایط از امکان رشد قیمت دلار در ماههای آتی سخن می گویند.

ناتوانی در مهار نرخ ارز و ایجاد تعادل نسبی در این زمینه، در حالی صورت می گیرد که دولت با تقویت بازار بورس تلاش کرده تا جریان نقدینگی تا حد امکان کاهش یافته و راهی بازار ارز و طلا نشود.

20 هزار تومان برای یک دلار آمریکا از نگاه افکار عمومی قابل انتقاد و ناپذیرفتنی است. در شبکه های اجتماعی با گلایه از این وضعیت، این گزاره مطرح شده  که این روزها هر یک ریال به 5 میکرو دلار تبدیل شده است. علاوه بر قیمت دلار، سکه بهار آزادی نیز به بیش از هشت میلیون تومان رسیده است.