تسطیح جاده کوهستان الوند برای حفظ جان گردشگران

جمعه،۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
نگاهی دیگر به اقدامی ضروری که واقعیت های آن پشت هیاهوها جا ماند

خرداد ماه امسال، خبر غیرواقعی تخریب کوهستان الوند و ساخت جاده در این مسیر ؛ برخی فعالان رسانه و دوستداران محیط زیست در استان همدان را نگران کرد و واکنش های زیادی به همراه داشت. موضوعی که با اصل ماجرا، فاصله داشت و نگذاشت واقعیت موضوع در پس هیاهوی ایجاد شده، مشخص شود.

تسطیح جاده کوهستان الوند برای حفظ جان گردشگران

به گزارش اقتصاد کارا ، پس از انتشار چند عکس از تسطیح یک جاده خاکی قدیمی در قسمتی از این منطقه کوهستانی که پائین تله کابین گنجنامه قرار دارد، پیام‌های فعالان مدنی در فضای مجازی در نقد جاده سازی در دل منابع طبیعی منتشر شد.

رضوان سلماسی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان بود در نطق پیش از دستور صحن شورای شهر همدان درباره دخالت در کوه الوند و تعریضی که در مسیر کوهنوردی رخ داده است، اظهار کرد: در فضای مجازی تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد مسیر کوهنوردی گنجنامه به دشت میشان تعریض و با لودر صاف شده است. وی با تأکید بر اینکه در تمام دنیا دخالت در کوهستان را به حداقل رساندند و پناهگاه احداث نمی‌کنند چرا که طبیعت بکر کوهستان نیاز مردم است، افزود: با تخریب طبیعت نمی‌توان گردشگر جذب کرد و با این روند در این حوزه موفق نخواهیم شد.

دو روز بعد، در تاریخ هشتم خردادماه شماری از مسئولان شورای تأمین شهرستان و مرتبطان با حوزه منابع طبیعی با همراهی خبرنگاران بازدیدی از منطقه داشتند.

فرماندار همدان در این بازدید با بیان اینکه خبرنگاران نماینده افکار عمومی هستند و مدیران نباید از مطالبات آنها ناراحت شوند، گفت: در رگلاژی که تله‌کابین در این مسیر انجام داده، کوهستان خراب نشده و موضوع را نباید از آنچه هست، بزرگ‌تر کرد.

حسین افشاری گفت: طبق آنچه می‌بینیم اینجا تابلو هم دارد که روی آن عبارت «ورود وسیله نقلیه ممنوع» نوشته شده است. بنابراین، تنها ایجاد رگلاژ و تسطیح در این مسیر صورت گرفته که نیازی به مجوز نداشته است.

وی که رئیس شورای تأمین شهرستان همدان هم هست، با اشاره به نگرانی دوستداران محطی زیست، حادثه‌ای که سال گذشته در اجرای یک برنامه زنده در میدان میشان رخ داد، را یادآوری کرد و گفت: در این اتفاق ۱۵۰ نفر از گردشگران دچار مشکل شدند و نیروهای هلال احمر با استفاده از خودروهای ویژه و تردد از همین مسیر حرکت و مشکل را حل کردند.

وی، وجود یک مسیر جاده‌ای خاکی و هموار برای کوهستان را ضروری برشمرد و گفت: اگر خاک جاده دچار شستگی شود، باید تسطیح صورت گیرد. چراکه به طور میانگین هر هفته در مسیر میشان حوادثی رخ می‌دهد که وجود این مسیر لازم است. تصور کنید حادثه‌ای رخ دهد و به دلیل عدم دسترسی به پایین یک انسان جان خود را از دست بدهد آن وقت چه کسی پاسخگو خواهد بود و بر همین اساس وجود یک راه ایمن ضروری است.

فرماندار شهرستان همدان گفت: الوند کوهستان بکر دست نخورده نیست، بلکه تأسیسات گردشگری دارد و باید بین اقتصاد، طبیعت و جان انسان‌ها تعادل وجود داشته باشد. وی تاکید کرد که جاده‌ای در مسیر میشان ایجاد نشده و نخواهد شد. اقدام اخیر تنها تسطیح مسیر قبلی بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز در این بازدید با بیان اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته جاده‌ای در مسیر میشان ایجاد نشده، بلکه تنها تسطیح مسیر قبلی در حال انجام است، گفت: خاک وقتی از هم پاشیده شود ممکن است با بارندگی شسته شده و حرکت کند بنابراین برای اینکه خاک‌ها دچار فرسایش نشوند نیاز به فشردگی دارند که این اقدام در این مسیر انجام شده است.

اسفندیار خزایی با تأکید بر اینکه از این پس از این جاده تنها در مواقع اضطراری استفاده می‌شود چراکه این جاده ماشین‌رو نیست، گفت: این مسیر تنها در زمان وقوع حادثه و بحران قابل استفاده است. وی با بیان اینکه تنها خودروهای امدادی اجازه تردد از این مسیر را دارند چراکه در صورت باز بودن مسیر برای تردد دیگر خودروها خسارت جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد می‌شود، افزود: در این مسیر خسارت چندانی وارد نشده و کارشناسان طرح نیز بررسی لازم را خواهند داشت تا فرسایش بیشتری در آینده نداشته باشیم. خزایی با قدردانی از حساسیت خبرنگاران حفظ طبیعت را مورد تاکید قرار داد و گفت: کسانی که در طبیعت الوند حاضر می‌شوند، هدفی جز استفاده از هوای مطبوع و طبیعت آن ندارند بنابراین باید فرهنگ سازی لازم صورت گیرد تا از ورود خودرو به طبیعت جلوگیری به عمل آید. اجازه عبور هیچ ماشینی به جز در مواقع اضطراری از این جاده داده نمی‌شود و مسیر تسطیح شده جز در موارد امدادرسانی بسته است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تاکید بر اینکه می‌توان برای کاهش تاثیرات مخرب سیلاب ها در این جاده، گونه‌های گیاهی شبه‌جنگلی در کوه کاشت، گفت: تقویت پوشش گیاهی در تثبیت خاک موثر بوده  و به راحتی اجازه شسته شدن خاک را نخواهد داد. برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها عنوان شده، در این معبر، جاده‌سازی صورت نگرفته و کار تسطیح قسمت‌هایی از خاک که توسط باران شسته شده، صورت گرفته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان نیز که در این بازدید حضور داشت در جمع خبرنگاران حساسیت رسانه‌ها را ارزنده دانست و اظهار کرد: در هر امری ابتدا باید به جان انسان‌ها حساس بود.

علی سنجر بیگی گفت: در زمان وقوع حوادث، وجود راه دسترسی برای امدادگران هلال احمر و سایر بخش‌ها مهم است.وی با بیان اینکه گاهی میدان میشان شاهد حضور صدها نفر از مردم است که یا با تله‌کابین یا به صورت پیاده به تفریح می‌پردازند، گفت: در زمان وقوع حوادث وجود راه دسترسی برای امدادگران هلال احمر و سایر بخش‌ها مهم است.در زمان بروزحوادث غیر مترقبه، زمان طلایی اهمیت دارد و باید مصدوم را در کوتاه ترین زمان از کوه به پایین برسانیم. بنابراین راه دسترسی از ملزومات کوهستان است. باید شرایط برای امدادزرسانی به موقع فراهم باشد.

سعید ترابیان مدیرعامل دهکده گردشگری گنجنامه نیز گفت: من به عنوان یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی همواره در جهت اعتلا و ارتقا جایگاه استان عمل کرده ام و در تمام فعالیت ها، انطباق فعالیت ها با محیط زیست را مورد توجه دارم. در حال حاضر دهکده گنجنامه به خاطر برخی مشکلات ضررده است و برخورد غیر منصفانه در این زمینه، موضوع را بهتر نمی کند. اگر این طرح سودده بود با ما چه می‌کردید؟  ما در استان تصفیه‌خانه فاضلاب را برای نخستین بار ایجاد کردیم که برای حفظ محیط زیست بسیار حیاتی است. اما کسی آن را ندید و به عنوان یک اقدام در جهت توسعه پایدار منابع طبیعی از آن حرفی نزد.

این کارآفرین ملی در ادامه گفت: دغدغه همه دوستداران و پایشگران استان در حوزه رسانه و محیطی زیست را ارج می گذارم. ولی به واقع قصد ایجاد جاده جدید را نداشتیم. تنها کاری که صورت گرفت، تصطیح مسیری بود که بدلیل بارندگی های سال گذشته ویران شده بود و برای عبور عشایر منطقه و امداد رسانی سریع  در هنگام بحران به آن نیاز داشتیم. در برابر همه هجمه ها از این اقدام دفاع می کنم، چرا که جان عشایر و سلامت گردشگران استان و خارج از استان برای ما بسیار مهم و حیاتی است. وی با بیان این که تصور نمی کردم برای این اقدام کوچک اما لازم عمرانی که در راستای مسئولیت اجتماعی انجام شده، مورد تقدیر قرار گیرم. ولی هرگز فکر نمی کردم تا این حد به مجموعه بابت این کار حمله شود، گفت: از همین جا هم اعلام می کنم که هرگز برای تردد همیشگی و تخریب طبیعت زیبای الوند کاری نکرده ایم و مراجع قانونی و حقوقی هم بر آن اذعان دارند. ما هر سال نقاطی از جاده میشان که بر اثر سیلاب شسته می‌شد، تسطیح می‌کردیم ولی بارندگی های سال گذشته مخرب تر بود. ایجاد رگلاژها برای آن بود که خاک بیشتری از این مسیر حرکت نکرده و به بیرون نرود. این اقدام جلوگیری از فرسایش هم هست.

ترابیان با تاکید بر اینکه اداره استاندارد هر سه ماه یک بار فعالیت دهکده گنجنامه را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، بیان کرد: در تابستان و زمستان مدل ثبت تأیید استاندارد متفاوت است و اگر جاده نباشد، استانداردهای امنیتی و حفاظتی لغو می‌شود.

او در پایان خطاب به همشهریان خود گفت، از شما می خواهم که حساسیت خود را همواره حفظ کنید، چرا که شما نمایندگان افکار عمومی هستید و باید از منافع آنها هم دفاع کنید. اما حواستان باشد در دام هیاهوهای بی پایه نیفتید. برخورد احساسی و شتابزده با موضوعات، نه تنها پیشران پیشرفت نیست، بلکه تفکر آماده نبودن استان همدان در زمینه سرمایه پذیری و سرمایه گذاری را تقویت می کنند. کاری نکنید که سرمایه گذاران و علاقمندان به این خطه گهر بار دلسرد و دلزده شوند و عطای پیشرفت و توسعه را به لقای آن ببخشند و از این خطه بروند.

سعید ترابیان گفت: دهکده گنجنامه برند اصلی و برتر گردشگری مفرح در خطه غرب کشور و استان است و همه باید از سر مهر و دانایی، با ایجاد محیطی امن و توام با حسن نیت برای توسعه آن کمک کنیم. در همه این سالها بدون چشمداشت همه عایدی و بیشتر از آن را صرف طرح های تفریجی و ایجاد جاذبه های متفاوت کرده ایم و انتظار تشویق هم از کسی نداشته ایم.