زخم کاری کرونا بر پیکر گردشگری ایران

دوشنبه،۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵

کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران با هدف دستیابی به راهکارهای حمایت از کسب و کارهای گردشگری آسیب دیده از بحران کرونا برگزار شد.

زخم کاری  کرونا بر پیکر گردشگری ایران

علی اکبرعبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته در آغاز این نشست گفت: همفکری و تضارب آراء جهت کمک به این صنعت استراتژیک در شرایط خطیر کنونی بسیار حیاتی است و این نشست ها با هدف رسیدن به ظرفیت های تازه و استفاده از حمایت دستگاههای اجرایی و مجلس ادامه خواهد یافت.

وی افزود: بحث و نظر خواهی از اعضا و مدعوین برای تعیین اولویت های جدید کمیسیون گردشگری با توجه به شرایط به وجود آمده نیز در این نشست ها دنبال خواهد شد.

جمشید نفر رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق در این نشست گفت: گردشگری ایران ظرفیت های زیادی برای ارتقاء جایگاه خود در جهان داراست و امیدوارم با تلاش جمعی و حمایت وزارت جوان گردشگری، به شرایط بهتر برسیم. شرایطی که در خور ایران باشد.

علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز با اشاره به وجود فصول مشترک همکاری این کمیسیون با کمیسیون توسعه صادرات و کمیسیون گردشگری گفت: در کمیسیون کشاورزی، چرخه هم افزایی را شروع کرده ایم. وی افزود: تهیه نقشه گردشگری کشاورزی، از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است که مورد استقبال وزارت خارجه نیز واقع شده است.

محمد رئوف قادری مدیرعامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب در ادامه جلسه به تبیین ظرفیت های این مجموعه نمایشگاهی پرداخت و گفت: مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در زمینی به مساحت 400 هکتار، با 3 سالن بزرگ اصلی و سایر امکانات جانبی در خدمت فعالان اقتصادی است. وی افزود: در حال حاضر روی طرحی به نام ایران در شهر آفتاب متمرکز هستیم که بر آن اساس، جاذبه های مهم ایران را در اندازه های کوچک بازآفرینی می کنیم. وی همچنین از آرزوی اینکه روزی اکسپوی جهانی در این مجموعه برگزار شود، سخن گفت.

حسین سلاح ورزی عضو هیات رئیسه اتاق ایران هم در سخنان خود مهمترین مشکل گردشگری کشور را، زخمی دانست که بر اثر بحران شیوع ویروس کرونا بر این پیکر نشسته است. وی گفت: پرداخت تسهیلات از سوی سیاستگذاران اجرایی و نظام پولی، حمایت های بیمه ای و مالیاتی از جمله مواردی است که وزارت گردشگری باید به طور جدی تر برای تحقق سریع آن اقدام کند.

وی در ادامه گفت: با توجه با شرایط کنونی، ما باید روی تقویت گردشگری داخلی حساب باز کنیم. صدور کارت اعتباری که برای دارندگان سهام عدالت صادر خواهد شد هم موضوع دیگری است که بخش گردشگری باید از این فرصت بهره لازم را ببرد و بخشی از منابع را بسوی خود جذب کند. این طرح در شورای عالی بورس در دست بررسی است.

مجید پورکاید، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق نیز گفت: بعد از صنعت نفت، گردشگری بزرگترین صنعت کشور است که اگر رشد خوبی پیدا کند، دیگر نیازی به نفت نداریم. وی افزود: این صنعت در حال حاضر با چالش های زیادی روبروست و دهها مجموعه و نهاد با آن ارتباط مستقیم دارند. وی با اشاره به وجود صداهای مختلف در این عرصه گفت: چندصدایی موجب تعارض منافع می شود. از این رو برای جلوگیری از انجام کارهای موازی، به همگرایی و وحدت نظر و رویه نیاز داریم که در درون تشکل های اصلی به منصه ظهور می رسد.

وی همچنین خواستار تغییر بخشنامه ها و مصوبه های مرتبط با حوزه گردشگری از سوی دولت شد. وی افزود: با توجه به شرایط سخت گریبانگیر صنعت گردشگری، نیاز به بازنگری جدی وجود دارد تا فعالان از صحنه خارج نشوند. او با توجه به بدون بازدید بودن موزه ها در این ایام، از وزارت گردشگری خواست تا این ظرفیت را برای بازدید رایگان دانش آموزان که آینده سازان کشور هستند، اختصاص دهد.

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست گفت: واقعیت آن است که جهان هرگز اتفاقی نظیر بحران کرونا را در حافظه خود نداشته است. از اینرو همه در شرایط عدم قطعیت به فعالیت مشغول هستند.

وی با اشاه با ناآرامی های آبان ماه گذشته، سقوط هواپیمای اوکراینی، ترور سردار سلیمانی و بحران کرونا گفت که گردشگری ایران 10 ماه است که با تنش و مشکل روبروست. وی در ادامه گفت: ما در مرحله پیک دوم کرونا هستیم و از این رو بدنبال تحریک تقاضای سفر نیستیم. چرا که در این زمینه با توجه به خانه نشینی چندماهه، تقاضای فراوان و انباشته ای وجود دارد و باید آن را مدیریت کنیم تا سلامت عمومی به خطر نیفتد.

او همچنین گفت: صنعت گردشگری یک صنعت بین المللی است. برخی به ما می گویند در برخی زمینه ها نیازی به استفاده از مشاور از سازمان جهانی گردشگری نداریم و می توانیم نیاز را در داخل تامین کنیم. من ضمن قبول وجود این توانایی، باید عرض کنم که استفاده از تجارب جهانی می تواند موجب شود ما چرخ را دوباره اختراع نکنیم. ضمن آنکه با این رویکرد کنترل شده و مدیریت شده، می توانیم بر اعتبار خود در مجامع جهانی بیفزلییم.

معاون گردشگری وزارت گردشگری در ادامه گفتک ما به دنبال طرحی مسیرهای تازه و افق های تازه در زمینه گردشگری هستیم. بر این باوریم که نبیاد مسیرهای عمده گردشگری ما به تهران و شیراز و اصفهان و مشهد و یزد ختم شود، بایدظرفیت های دیگر را هم در این سبد تقویت کنیم. وی در پایان از همکاری متقابل و روبه رشد این وزارت خانه با اتاق ایران برای توسعه هرچه بیشتر صنعت ارزآور و مفرح گردشگری خبر داد.

در پایان این نشست، رئیس کمیسیون گردشگری حکم انتصاب مشاور امرو گردشگری این کمیسیون را به علیرضا دژبد از مدیران و فعالان باسابقه صنعت گردشگری ایران ابلاغ نمود و برای وی در این ماموریت در تحقق اهداف مورد نظر آرزوی موفقیت کرد.