17 ميليارد دلار صرفه جویی ارزی چادرملو برای صنایع فولادی

چهارشنبه،۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲

در پی بی نتیجه ماندن گفت و گوهای فولادی ها و سنگ آهنی ها برای تعیین نرخ فروش مواد اولیه فولاد، مهندس ناصر تقی زاده از مدیران باسابقه سنگ آهنی و مدیر عامل فعلی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، ضمن تاکید بر ضرورت تعدیل قیمتها گفت: در حال حاضر فولادی ها 2 برابر تولید کنندگان سنگ آهن سود می برن

17 ميليارد دلار صرفه جویی ارزی چادرملو برای صنایع فولادی

مهندس تقی زاده در دفاع از موضع تولید کنندگان سنگ آهن کشور برای منطقی شدن نرخ فروش مواد اولیه فولاد، به تشریح دلایل خود پرداخت و گفت: صنایع فولاد کشور که با روش احیاء مستقیم (DIRECT REDUCTION) تولید می کنند، در سال 1398 حـدود 5 میلیون و 18 هزارتن سنگ آهن كنسـانتره خشک و 1میلیون 71 هزار تـن گندله توليدي چادرملو را خريداري نموده اند. متوسط قيمت خرید کنسانتره سنگ آهن در محل مجتمع معدنی ، هر تن 6 میلیون و 240 هزارو 246 ریال و متوسط خرید گندله در محل مجتمع صنعتی ، هر تن 9 میلیون و 202 هزارو 354 ریال بوده است.

چنانچه لازم بود اين مقدار تولیدات از خارج وارد شود قيمت خرید این محصولات به صورت CFR بنادر ایران ، حداقل برای کنسانتره سنگ آهن وارداتی مشابه چادرملو بطور متوسط هر تن 125 دلار و گندله هر تن 150 دلار  بالغ می گردید. با محاسبه هزینه های تخلیه از کشتی و ترخیص و سایر هزینه ها (هر تن 200 هزار ریال) و با محاسبۀ نرخ تسعیر هر دلار، میانگین سالیانه معادل 125 هزار ریال، متوسط قیمت کنسانتره سنگ آهن وارداتی هر تن 15 میلیون و 825 هزار ریال و متوسط قیمت خرید گندله وارداتی هر تن 19میلیون و 25 هزار ریال تحویل در بنادر ایران می بایستی هزینه می گردید.

بنا بر این مابه التفاوت آن در هر تن کنسانتره به مبلغ 9  میلیون و 584 هزار و 754 ریال  و هر تن گندله به مبلغ 9 میلیون و 822 هزار و 646 ریال می باشد.

مدیرعامل چادرملو افزود : به طور کلی تولید کنندگان فولاد در کشور طی سال گذشته، مواد اولیه خود را از تولید کنندگان سنگ آهن، کمتر از نصف قیمت جهانی آن خریداری و محصولات تولیدی خود را به قیمت جهانی صادر کردند .

از طرفی بدلیل فاصله کم منبع تولید سنگ آهن تا واحدهای فولادی ، موجب کاهش 3 هزارو 504 میلیارد ریالی هزینه های حمل و نقل برای فولاد سازان شده است که آنهم نقش عمده ای در کاهش قیمت تمام شده تولید فولاد داشته است .

بدیهی است در این شرایط مصرف مواد اولیه داخلی از جمله سنگ آهن چادرملو، تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت تمام شدۀ محصولات تولیدی شرکتهای فولادی داشته است.

وی در خصوص صرفه جویی ارزی کشور بدلیل استفاده فولاد سازان از مواد اولیه داخلی هم گفت :در سال گذشته (1398) بالغ بر 1میلیارد و 641 ميليون دلار صرفه جویی ارزی فولاد سازان بابت مصرف کنسانتره و گندله چادرملو بوده که معدنی ها برای آنها به ارمغان آوردند .

وی افزود: حال در این شرایط نابرابر، طبیعی است تولید کنندگان سنگ آهن خواستار تعدیل در قیمتها باشند . تا بتوانند از درآمد حاصل به طرح های توسعه تولید خود بپردازند .  این عادلانه نیست که در چرخه تولید فولاد  معادن تابع قیمت های تحمیلی از سوی فولاد سازان باشند. بلکه باید در هر مرحله از تولید به نسبت از سود سهم ببرند . به همین دلیل ما مخالف قیمت گذاری های دستوری هستیم  و معتقدیم بهترین مکانیزم قیمت گذاری در بورس کالاست و باید فرآیند قیمت گذاری بر مبنای عرضه و تقاضا باشد . و یا درصدی از قیمت های جهانی باشد .

مهندس تقی زاده با اشاره به دستآوردهای معدن چادرملو برای صنعت فولاد کشورگفت:  از شـروع عمليات بهـره برداري در سال 1377 تا سال 1398 (با محاسبۀ متوسط قيمـت هاي جهاني C&F بنادر ايران طي سالهاي مزبور) چادرملوبا عرضه سنگ آهن به تولید کنندگان فولادی، بالغ بر 17 ميليارد دلار صرفه جویی ارزی برای شرکتهای فولادی به دنبال داشته است، این در حالی است که كلّ سرمايه گذاري ارزي طرح های شرکت در بخش تولیدات سنگ آهن و گندله تاکنون کمتر از یک میلیارد دلار بوده است.