استفاده از دستگاه بلعیدنی برای درمان بیماری‌های معده

سه شنبه،۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰

یک گروه بین‌المللی از محققان یک دستگاه بلعیدنی ساختند که به دیواره معده متصل شده و با تولید پالس‌های الکتریکی، بیماری فرد را بهبود می‌بخشد.

استفاده از دستگاه بلعیدنی برای درمان بیماری‌های معده

به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز، در طول چند دهه اخیر مشخص شده است که تنها وظیفه دستگاه گوارش، هضم غذا نیست و در فرایندهای شیمیایی که بخش های مختلف زندگی روزمره را تنظیم می‌کنند، اثرگذار است. حتی مستنداتی وجود دارد که نشان می‌دهد عملکرد دستگاه گوارش با بیماری‌هایی مانند آلزایمر، هیرشپرونگ و پارکینسون ارتباط دارد. به همین علت محققان تلاش کرده‌اند تا عوامل مختل کننده فرایند هضم را درمان کنند. یکی از متداول‌ترین روش‌های این‌کار، استفاده از پالس‌های الکتریکی است.
در حال حاضر به منظور ایمپلنت دستگاه‌های تولیدکننده پالس الکتریکی در معده از روش تهاجمی جراحی استفاده می‌شود که دارای خطرهای متعددی است. اما دستگاه جدید محققان کپسولی است که ابعاد آن کمی بزرگتر از کپسول‌های مورد استفاده در داروها بوده و دارای سه ویژگی منحصر به فرد است که امکان اتصال آن را به دیواره معده فراهم می‌کند. اول این که قسمت پایین کپسول سنگین‌تر از قسمت بالای آن است تا در هنگام اتصال به دیواره معده در راستای صحیح قرار گیرد. دومین ویژگی، شکل کلی آن است که به نحو متناسبی با شکل دیواره معده طراحی شده است. ویژگی سوم، وجود چنگک‌های کوچک و تیزی است که امکان اتصال به دیواره معده و تثبیت محل کپسول را فراهم می‌کند.
در آزمایش های اولیه روی خوک‌ها، عملکرد این کپسول مورد قبول محققان بوده است. اکنون بررسی کارکرد این کپسول ادامه دارد تا محققان از بی‌خطر بودن آن برای انسان مطمئن شوند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.