کره شمالی همکاری اتمی آمریکا و ژاپن را سرزنش کرد

يکشنبه،۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۲

روزنامه حزب حاکم بر کره شمالی همکاری های اتمی و هسته ای ژاپن و آمریکا در سه دهه گذشته را سرزنش کرد و گفت: تمدید پیمان هسته ای آمریکا و ژاپن یک 'جنایت ضد انسانی و ضد صلح' است.

کره شمالی همکاری اتمی آمریکا و ژاپن را سرزنش کرد

روزنامه رودونگ سینمون ایالات متحده آمریکا را به رفتارهای دوگانه در ارتباط با کره شمالی و ژاپن در زمینه تسلیحات هسته ای متهم کرد و نوشت: آمریکا در حالی که کره شمالی را به خاطر مسایل اتمی تحت فشار گذاشته است خود با ژاپن در زمینه اتمی همکاری می کند.
این روزنامه نوشت: از زمانی که آمریکا در سال 1988 به ژاپن حق تولید سوخت هسته‌ای را داد ژاپن به شدت ذخایر پلوتونیوم خود را افزایش داده است به طوری که از 518 تن کل ذخایر پلوتونیوم ذخیره شده جهان 47 تن آن توسط ژاپن نگهداری می شود که امکان ساخت هفت هزار و 800 بمب اتمی را به توکیو می دهد.
پیمان هسته‌ای آمریکا و ژاپن که از سال 1988 میلادی به مدت 30 سال امضا شد ماه گذشته پایان یافت و بعد از دو هفته مذاکره، با افزودن یک متمم تمدید شد.
متم این قرارداد آن است اگر هر کدام از طرفین این قرارداد، قصد خروج از آن را داشته باشند باید شش ماه پیشتر این موضوع را به اطلاع طرف مقابل برسانند.
همکاری های اتمی ژاپن و آمریکا در حالی است که واشنگتن تا کنون به خاطر فعالیت های هسته ای کره شمالی، چندین بار از طریق شورای امنیت سازمان ملل این کشور را تحریم کرده است.
برای مثال شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به آخرین آزمایش موشکی پیونگ یانگ، به اتفاق آرا تحریم جدیدی علیه کره شمالی تصویب کرد که 90 درصد از صادرات نفت به این کشور را ممنوع می کند.
همچنین همه شهروندان کره شمالی که در کشورهای دیگر کار می کنند، باید ظرف 2 سال به کشورشان باز گردند.
این قطعنامه که از سوی آمریکا پیشنهاد شده بود، صادرات نفت خام به کره شمالی را به 4 میلیون بشکه در سال محدود می کند.