قیمت تخم مرغ، بال درآورد

سه شنبه،۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱

قیمت تخم‌مرغ در هفته آخر شهریورماه  نسبت به هفته گذشته، بیش از۲5 درصد گران شده است.

قیمت تخم مرغ، بال درآورد

به گزارش دریافتی، سوپرمارکت‌ها تخم‌مرغی را که هفته قبل دانه‌ای یک هزار تومان می‌فروختند درحال‌حاضر 1200 تا 1300 تومان می‌فروشند. دلیل این افزایش قیمت، کمبود و نرخ بالای سویا و ذرت، به‌عنوان خوراک‌های اصلی طیور اعلام شده است. تولیدکنندگان می‌گویند از پیش نسبت به گرانی گوشت مرغ و تخم‌مرغ هشدار داده‌ بودند: «تولیدکننده‌ها تخم‌مرغ را کیلویی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان می‌فروشند در صورتی‌که با توجه به هزینه‌ها نرخ حساب‌شده باید کیلویی ۲۲ هزار تومان باشد.» ناصر نبی‌پور رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفته اگر دولت در تامین خوراک دام و طیور راهکار اساسی درنظر نگیرد ، قیمت تخم افزایش بیشتری خواهد یافت.
شرایط در مرغداری‌ها بی‌شباهت به بازار نیست چراکه آنها هم از گرانی‌ مواد اولیه ناراضی هستند. صاحب یکی از مرغداری‌های تهران می‌گوید: حتما ماجرای معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه را به خاطر دارید، آن غائله به‌دلیل نبود خوراک دام اتفاق افتاد. یعنی مرغدار و تولیدکننده چون خوراک در اختیار نداشت که به مرغ‌ها بدهد مجبور به معدوم‌سازی جوجه‌ها شد. فکر می‌کنم همین موضوع به تنهایی گویای شرایط بد مرغداری‌ها است. محمودی که نزدیک به ۱۰ سال در این حوزه فعالیت می‌کند می‌گوید: از آذرماه سال گذشته بارها تولیدکنندگان و فعالان در این صنعت نسبت به کمبود خوراک طیور هشدار دادند اما گوش هیچ‌کس بدهکار نبود. 
او می‌گوید به اندازه کافی خوراک دام و طیور وارد شده و در انبارها موجود است اما دلالان آن را به قیمت گزاف می‌فروشند. برای مثال سویا را که قیمت مصوب آن ۲ هزار و ۴۵۰ تومان است کیلویی ۱۳هزار تومان می‌فروشند و ذرت یک هزار و ۳۰۰ تومانی را کیلویی ۳ هزار تومان. آن هم اگر پیدا بشود وگرنه اگر تولیدکننده‌ای آشنا نداشته باشد نمی‌تواند خوراک مرغ‌هایش را تامین کند.  به گفته این تولیدکننده شیوع کرونا در کنار قدرت خرید پایین مردم باعث شده که میزان فروش مواد پروتئینی تا ۳۰ درصد کاهش یابد: «همایش‌ها، مراسم‌ها، مسافرت‌ها، رستوران‌ها و مراکز پخت و توزیع غذا تعطیل شده‌اند و به‌دلیل تعطیل شدن حدود یک ماهه اصناف و کسب‌وکارها، سطح درآمد در جامعه کاهش یافته و قدرت خرید مردم هم روزبه‌روز سیر نزولی طی می‌کند.» 
تولیدکننده دیگری می‌گوید دولت تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد خوراک موردنیاز مرغداران را تامین می‌کند: «تولیدکنندگان ۷۰درصد از مواد اولیه موردنیاز را باید از طریق بازار آزاد یا بهتر است بگویم بازار سیاه تامین کنند، آن هم با چند برابر قیمت مصوب. در چنین شرایطی مسلم است که تولیدکننده قیمت را بالا می‌برد. البته مرغداران بارها نسبت به اینکه محصولات را زیر قیمت تمام‌شده می‌فروشند و باید افزایش قیمت اعمال شود هشدار دادند اما کسی گوش نکرد.» به گفته سواری اگر شرایط همین‌گونه پیش برود در آینده‌ای نه چندان دور بازار با کمبود گوشت مرغ و تخم‌مرغ روبه‌رو خواهد شد: «سویا و ذرت به‌عنوان خوراک‌های اصلی معمولا مورد بحث هستند، در صورتی‌که قیمت موادی همچون املاح و انواع پروتئین‌ها که به مرغ‌ها داده می‌شود هم بالا رفته است.» سواری می‌گوید درحال‌حاضر تولیدکننده تخم‌مرغ را کیلویی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان می‌فروشد در صورتی که با توجه به هزینه‌ها نرخ حساب‌شده باید کیلویی ۲۲ هزار تومان باشد.