طرح‌های محققان درحوزه انرژی های تجدیدپذیر حمایت می‌شود

دوشنبه،۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶

معاون انرژی‌های تجدیدپذیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به شتاب گیری سرمایه گذاری‌ کشورها در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در راستای توسعه اقتصادی، از برنامه این ستاد برای حمایت جدی از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه محققان کشور برای توسعه سریع کشور در این بخش خبر داد.

طرح‌های محققان درحوزه انرژی های تجدیدپذیر حمایت می‌شود

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فریدون رضایی ضمن تاکید بر ضرورت فعالیت فناوران و محققان کشور در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر اظهارداشت: بر اساس گزارش منتشره موسسه VERN 21 در سال گذشته بیش از 310 میلیارد دلار سرمایه گذاری بر روی برق تجدیدپذیر انجام شده که این میزان سه برابر سرمایه گذاری ها بر روی منابع فسیلی است.
وی ادامه داد: همچنین این میزان سرمایه گذاری نسبت به سرمایه گذاری ها در بخش هسته ای (به میزان 42 میلیارد دلار) نیز چشمگیر به نظر می رسد.
رضایی گفت: این آمار حاکی از آن است که دنیا با شتابی سریع در مسیر توسعه صنعت انرژی های تجدیدپذیر قرار گرفته است و این صنعت را ابزار مقابله با تغییرات اقلیمی و کاهش گرمایش جهانی شناخته است.
وی با اشاره به اینکه، هدف توسعه انرژی های تجدیدپذیر و تولید انرژی های پاک است، یکی از مشکلات اساسی که کشورها با آن دست به گریبان هستند را تغییرات اقلیمی عنوان کرد و افزود: به گونه ای که مردم در سال جاری گرم ترین درجه حرارت را تجربه کردند.
معاون انرژی‌های تجدیدپذیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: بنابراین با کاهش استفاده از سوخت های فسیلی به عنوان تولید کننده حرارت حرکتی تاثیرگذار برای جلوگیری از این گرمایش جهانی انجام می شود.
به گفته وی، ایران نیز کشوری سرشار از منابع خدادادی همچون انرژی خورشیدی، بادی و زمین گرمایی است که می توان با توسعه فناوری های مربوطه در هر بخش بهره برداری های مناسبی از این مواهب خدادادی در مسیر استفاده بیشتر از انرژی های پاک داشت.
رضایی با اشاره به اینکه، آب های گسترده در شمال و جنوب کشور شرایط را برای تولید برق از انرژی جزر و مد فراهم کرده است، اظهارکرد:همچنین پتانسیل سنجی منابع زمین گرمایی کشور نشان می دهد در این بخش نیز می توان بهره برداری خوبی از انرژی آب گرمایی (هیدورترمال) داشت. 
وی همچنین عنوان کرد: ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی نیز قطعا از ایده ها و طرح های فناورانه محققان کشور در این حوزه حمایت می کند اما آنچه برای ستاد مهم است پرهیز از انجام طرح های پژوهشی بدون هیچ دستاورد عملی است.
رضایی نیاز حال حاضر کشور را ورود به صورت عملیاتی به حوزه انرژی تجدید پذیر به منظور ایجاد بهره وری هر چه بیشتر در منابع تجدیدپذیر دانست و افزود:بنابراین نگرش جدید پشتیبانی از طرح های فناورانه با هدف دستیابی به بازارهای داخلی و خارجی است. 
وی با اشاره به اینکه ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی در تمام بخش های انرژی های تجدیدپذیر از محققان حمایت می کند ابراز کرد: توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور در مسیر خوبی قرار دارد و این ستاد نیز می تواند بصورت قانونی حرکت در این مسیر را به منظور دسترسی در زمان کوتاه به اهداف تعیین شده تسریع کند.
معاون انرژی‌های تجدیدپذیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه اظهارکرد: این ستاد نگاه یکسانی به هریک از بخش های تجدیدپذیرهمچون انرژی خورشیدی، بادی، زمین گرمایی و زیست توده برای تولید انرژی تجدید پذیر خواهد داشت.
وی همچنین گفت: تولید برخی فناوری ها در داخل کشور در حوزه انرژی های تجدیدپذیر امکان پذیر است اما به علت اینکه این اقدام فاقد توجیه اقتصادی در کشور است به سمت تولید آن نرفته ایم لذا این موضوع نشان از عدم توانمندی محققان کشور نیست.
رضایی درخصوص استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور گفت: از این پتانسیل موجود در کشور به میزان کمی برای تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر استفاده شده است که شاید یک دلیل آن وفور منابع فسیلی است، اما نگاه به آینده و نیاز به انرژی در آن دوران ضرورت توجه به این حوزه را به منظور استفاده بهینه از این مواهب خدادادی و متخصصان خلاق را نمایان می کند.