نخستين جلسه ستاد بودجه سال ۱۳۹۸ تشكيل شد

شنبه،۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۹

نخستين جلسه ستاد بودجه سال ۱۳۹۸ با حضور رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور تشكيل شد و درآن اقدامات اوليه انجام شده در راستاي تهيه بودجه سال آينده مورد بررسي قرار گرفت.

نخستين جلسه ستاد بودجه سال ۱۳۹۸ تشكيل شد

به گزارش مركز ‌اطلاع‌رساني،‌ روابط‌عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور،‌ در ابتداي جلسه مسوولان ذي‌ربط اقدامات صورت گرفته و پيشنهادات خود را در مورد لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ ارائه دادند و در انتها دكترحمدباقر نوبخت نظرات خود را در مورد پيشنهادات مطرح شده ارائه كرد.

دكترنوبخت با اشاره به برگزاري نخستين جلسه بودجه‌ريزي براي سال آينده افزود: دولت تا ۱۵ آذر موظف است كه بودجه را به مجلس ارائه دهد و ما طبق برنامه زمان‌بندي بايد از اول شهريور بودجه‌ريزي را آغاز كنيم اما با توجه به اينكه بودجه سال ۹۸ با توجه به شرايط داخلي و خارجي به مطالعه بيشتري نياز دارد اولين جلسه بودجه‌ريزي سال آينده را امروز( پنجشنبه ۱۸ مرداد) تشكيل داديم.

وي با بيان اينكه در اين جلسه از بخش خصوصي، مجلس و دانشگاه حضور دارند، گفت: ما يك مجموعه تهيه كرديم تا هفته به هفته بدانيم چه كاري بايد به اتمام برسد. ما از سال ۹۲ موفق شديم بدون استثنا در وقت مقرر بودجه را به مجلس ارائه دهيم غير از سالي كه برجام بود. ارائه به موقع بودجه به مجلس اين حسن را دارد كه نماينده‌ها وقت بيشتري دارند لايحه را بررسي كنند و ما هم مي‌توانيم در موعد مقرر آيين نامه اجرايي آن را ارائه دهيم.

رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اينكه بودجه يك پيش‌بيني از منابع و مصارف است، گفت: سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مبناي عمل ماست. ما در شرايطي هستيم كه پيش‌بيني براي سال آينده كار سخت و خطيري است و بودجه سال آينده بايد دقيق تهيه شود. با توجه به مسائل داخلي و خارجي ما نمي‌توانيم از الان يك بودجه براي سال آينده بدهيم بلكه بايد سناريوهاي مختلفي را ارائه دهيم و ما با برگزاري اين جلسه مي‌خواهيم از همه عقل جمعي كارشناسي كشور براي يك بودجه مناسب براي سال آينده استفاده كنيم. هر برنامه و سياستي را كه بخواهيم اجرا كنيم بايد منابع و مصارف آن مشخص باشد و بودجه سال ۹۸ با توجه به شرايط داخلي و بين‌المللي و انتظارات مردم يك بودجه ويژه خواهد بود.

نيازمند ثبات در كشور هستيم

رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه سال ۱۳۹۸ يك سال نسبتا استثنايي در تاريخ معاصر ايران يا حداقل در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم است، توضيح داد: در سال ۱۳۹۸ كشور در شرايط نامطمئن تحريم قرار دارد. اگر ماده يك قانون محاسبات عمومي را مورد بازنگري قرار دهيم متوجه مي‌شويم كه ماموريت بودجه پيش‌بيني منابع و مصارف در راستاي سياست‌هايي است كه ما را به اهدافمان مي‌رساند.

دكترنوبخت با اشاره به بودجه سال ۱۳۹۷ گفت: در چهار ماهه نخست سال ۱۰۵ هزار ميليارد تومان منابع وارد خزانه شد كه حدود ۶۷ درصد آن مربوط به واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي بود. امسال طرح‌هاي عمراني به ۲۳ هزار ميليارد تومان افزايش پيدا كرد.

معاون ‌رئيس‌جمهوري با اشاره به تحريم‌ها عليه ايران گفت: با توجه به اين شرايط بايد براي بدبينانه‌ترين وضعيت يك بودجه در سايه در چند بخش داشته باشيم. اميدوارم اين اتفاق نيفتد اما ما بايد خود را براي بدترين شرايط آماده كنيم و به بهترين شرايط اميد داشته باشيم. آيا بودجه سال ۱۳۹۷ را با صددرصد عملياتي بودن بودجه مبتني بر عملكرد تهيه كرديم؟ آنچه كه بايد در نظر مي‌گرفتيم اين بود كه قيمت تمام شده واحد را محاسبه مي‌كرديم اما نتوانستيم اين كار را انجام دهيم. بايد براي بودجه‌ريزي مبتني به عملكرد سال، كار ناتمام سال ۱۳۹۷ را در سال ۱۳۹۸ انجام دهيم.

وي با تاكيد بر اينكه سال ۱۳۹۸ به هيچ وجه قابل قبول نيست كه بودجه غيرعملياتي را تهيه كنيم، گفت: چقدر خوب بود اگر بودجه سال ۱۳۹۸ را با رويكردي از آمايش سرزمين انجام مي‌داديم. محمل بودجه سال ۱۳۹۸ براي اجراي سومين سال قانون برنامه است. در قانون برنامه تكاليفي داريم كه بايد انجام شود. تا پايان سال دوم بايد پنج درصد از كميت نيروي انساني كاسته شود. اين موضوع چقدر اجرا شده است؟ به عبارت ديگر بايد بودجه دستگاه‌ها را با پنج درصد كمتر از نيروي انساني در نظر بگيريم. به طور كلي بايد بدانيم در سال سوم چه تكاليفي از برنامه مغفول مانده يا در دست اجرا است كه در بودجه سال ۱۳۹۸ خود را نشان بدهد.

رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي گفت: سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي سرفصلي دارد كه ۲۴ بند از اين سياست‌ها را بايد در بخش‌هاي مختلف ببينيم.

وي با تاكيد بر اينكه تبصره‌ها در بودجه سال ۱۳۹۸ بايد به حداقل برسد، گفت: در جلسه آينده ستاد بايد ليستي از نوآوري‌ها در بودجه ۱۳۹۸ احصا شود.

امكان مذاكره نيست

دكترنوبخت با اشاره به بودجه سال ۱۳۹۷ گفت: در اين بودجه تبصره ۱۴ از اهميت خاصي برخوردار بود. اين تبصره كه مربوط به هدفمند كردن يارانه‌ها است، باعث شد يك ريال از خزانه برداشت نشود و همچنين توانستيم پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش را پرداخت كنيم. تبصره مهم ديگر تبصره ۱۸ بود كه طبق آن توانستيم يك ميليون و ۳۴ هزار فرصت شغلي با ۱۲ برنامه اجرا كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه بودجه‌ريزي سال ۱۳۹۸ حساس، مهم و تاثيرگذار است، گفت: بايد بتوانيم با يك برنامه‌ريزي مناسب كشور را پشتيباني كنيم. در حال حاضر شرايط عوض شده و امكان مذاكره نيست. با چه كسي مي‌توانيم مذاكره كنيم؟

رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور گفت: كشور ما ۵۰ ميليارد دلار صادرات نفتي و حدود ۵۰ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي دارد. همچنين حدود ۴۵ ميليارد دلار واردات داريم و در مجموع حدود ۲۰۰ ميليارد دلار براي صادرات و واردات گره خورده با جهان هستيم به همين دليل نمي‌توانيم ايزوله و بدون ارتباط با جهان باشيم. با اعلام تحريم‌ها، وضعيت ما متفاوت است. البته بايد اين را در نظر بگيريم كه كشورهاي ديگر برخلاف سال‌هاي گذشته كنار كشور ما قرار گرفته‌اند. ما شرايط تحريمي داريم و بودجه ما بايد با توجه به تحريم برنامه‌ريزي شود و ما اميدواريم در اين زمينه موفق باشيم.

بودجه ۹۸ بايد تا ۱۴ آذرماه تقديم مجلس شود

بر اساس اين گزارش، در ابتداي اين مراسم محمدكردبچه مشاور رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور در مورد زمان تقديم بودجه سال ۱۳۹۸ به مجلس گفت: زمان تقديم لايحه بودجه به مجلس ۱۵ آذرماه است اما از آنجايي كه اين تاريخ پنجشنبه است بايد تا ۱۴ آذر لايحه را تقديم مجلس كنيم.

وي گفت: يكي از پيشنهادات در مورد بودجه سال ۱۳۹۸ اين است كه در سال‌هاي قبل ستاد بودجه، ارقام بودجه دستگاه‌ها را نهايي نمي‌كرد كه باعث بروز اشكالاتي مي‌شد. پيشنهاد مي‌كنيم بودجه دستگاه‌ها امسال در ستاد مطرح شود و به تصويب برسد و به طور كلي سقف بودجه همه دستگاه‌هاي اجرايي مشخص شود.

در اين جلسه پيشنهاد شد اشكالاتي كه در جداول كلان وجود دارد مراتب آن از رئيس سازمان برنامه و بودجه به رئيس كميسيون تلفيق مجلس اعلام شود و چنانچه در تبصره‌ها و بودجه دستگاه‌ها مشكلي وجود داشت توسط كارشناسان سازمان يا دستگاه‌هاي اجرايي در كميسيون تخصصي مجلس مطرح شود. سال گذشته ۴۱ صفحه اصلاحيه در مورد بودجه فرستاده شد.