کمپوت‌های آناناس تقلبی در انبار پتروشیمی

سه شنبه،۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶

دمای هوا به گواه دماسنج خودرو 42 درجه است؛ در یک سوله بزرگ که تا سقف آن جعبه های کمپوت آناناس چیده شده است، 2 پسر و یک دختر که به نظر کمتر از 20 سال دارند، لابه لای جعبه ها گم شده اند و بی سر و صدا مشغول برچسب زدن روی هر یک از قوطی های کمپوت هستند.

کمپوت‌های آناناس تقلبی در انبار پتروشیمی

تیم گشت مشترک تعزیرات در جریان بازرسی انبارهای جنوب تهران در یک انبار مواد اولیه پتروشیمی، مقدار انبوهی کمپوت آناناس وارداتی با برندی ناآشنا کشف کرد.
یکی از کارگرها که به دلیل گرمای زیاد با زیرپوش مشغول کار است، می گوید: ما کارگر روزمزد هستیم و درباره اینکه این کمپوت ها از کجا آمده، چقدر است یا حتی چرا برچسب باید روی آنها زده شود، چیزی نمی دانیم.
او می گوید: همه این کمپوت ها را یک به یک از جعبه ها بیرون می آوریم و روی هر کدام برچسب می زنیم چون فروشگاه های بزرگ، کمپوت ها را بدون برچسب اصالت قبول نمی کنند.
مریم دختری است که او هم در این شرایط نامساعد و محیط کارگری مشغول برچسب زدن است. او می گوید: بابت هر برچسب 100 ریال می گیرم؛ اگر تنها باشم روزانه تا 30 هزار تومان می توانم کار کنم ولی زمانی که با پسرها کار می کنم چون آنها سریعتر جعبه ها را باز می کنند، سرعت کار بالا می رود و پول بیشتری گیرمان می آید به همین خاطر سه تایی با هم کار می کنیم و در آخر کار تعداد کل کمپوت های برچسب زده را تقسیم بر سه می کنیم.
مریم در حالی که حاضر نیست لحظه ای کار را متوقف کند، می گوید: من لیسانس حسابداری دارم، خانه ما شورآباد است و چون کار نیست مجبورم برای تامین خرج خانواده این طور کار کنم؛ می دانم اینجا وضعیت خوبی نیست ولی چاره ای جز این ندارم.
مریم توضیح می دهد که برچسب زدن روی کالاهای ترخیص شده از گمرک در انبارهای منطقه شورآباد و کهریزک به وفور انجام می شود و شاید علت این است که گمرک برای کالاهای وارداتی به اندازه کافی انبار ندارد که پس از ورود برچسب اصالت روی محصولات زده شود.
مجتبی پسر دیگری است که مشغول کار است. او سعی می کند قاضی گشت تعزیرات را متقاعد کند که کمپوت ها مشکلی ندارد؛ شماره سریال روی کمپوت و برچسب را که هر دو یکی است به بازرسان نشان می دهد اما می گوید این رل های برچسب را صاحب بار از بازار می خرد و به ما می دهد.
محیط این انبار برای نگهداری مواد غذایی اصلا مساعد نیست و البته کمپوت هم که بیشتر برای بیماران استفاده می شود، حساسیت بیشتری دارد. 
شاید زمانی که برای عیادت بیمار، از فروشگاه یا سوپرمارکت کمپوت تهیه می کنیم آن هم کمپوتی که برچسب مشخصات دارد، هیچ وقت نمی توانیم تصور کنیم که این کمپوت خارجی در انبار مواد پتروشیمی در گرمای داغ تابستان برچسب تقلبی خورده باشد.
قاضی تعزیرات و معاون سازمان صنعت، معدن، تجارت برای تصمیم گیری درباره این محصول به نظر کارشناس بهداشت و استعلام از سازمان غذا و دارو نیاز دارند و از این رو با ارسال تصاویر کمپوت ها و برچسب ها برای کارشناسان منتظر پاسخ کارشناسی می مانند.
به دلیل طولانی شدن زمان بررسی به پیشنهاد کارشناس سازمان صنعت، معدن، تجارت، اجناس این انبار توقیف و درهای آن به مدت 48 ساعت بسته و مقرر شد صاحب کالا برای ارائه اسناد و مدارک به سازمان صنعت، معدن، تجارت مراجعه کند.

*دست نگهدارید
کارشناس غذا و دارو شب گذشته در تماس تلفنی با رئیس گشت و قاضی تعزیرات اعلام کرد که محصول ارسال شده این انبار مظنون قاچاق و تقلبی است اما باید بررسی بیشتری انجام شود.
واقعیت این است که نوسانات ارز و آشفتگی های بازار باعث شده تا برخی با هدف سودجویی بیشتر، کالاها و مواد غذایی را در انبارها مخفی کنند و برخی هم به قصد ضرر و اخلال در نظم بازار به احتکار اقدام کرده اند. 
سازمان های نظارتی، تعزیرات و نظام قضایی با جدیت برای مقابله با وضعیت نابسامان موجود فعالیت هایی را آغاز کرده اند؛ به طوری که رئیس قوه قضاییه، روز گذشته – دوشنبه-از آغاز روند جدید رسیدگی به پرونده اخلالگران اقتصادی خبر داد همچنین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضائیه نیز اعلام کرد که دادگاه مفاسد اقتصادی علنی و رسانه ای می شود.

* انبارها تا سقف پر از کالاست 
بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا در انبارهای شهرری که گفته می شود، بارانداز کالاها در استان تهران و حتی کشور است، مواد غذایی و مواد اولیه تولید کالاهای مختلف از جمله کفش، مبل، چمدان تا سقف در سوله های بزرگ چیده شده است؛ چیزی که شاید همه مردم نتوانند از نزدیک مشاهده کنند.
این کالاها در حالی انبارهای حاشیه تهران را پر کرده اند که کمبود و نایاب بودن برخی از این اقلام کمر بازار و تولید کننندگان را شکسته است. در میان کسبه و مشتریان آنها دلهره و نگرانی مشهود است، کمبودهای بازار و قیمت های چند برابر به اقشار مختلف از تولیدکنندگان تا مصرف کنندگان فشار می آورد و البته این بازار مکاره برای دلالان و سودجویان و محتکران بسیار پر رونق است. «از ماست که برماست».

منبع: ایرنا